• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Tror ni att det kan finnas skillnad mellan sambo och gift? Jag börjar oroa mig för det som har skett för Elaaunna, för han har bara några foto på oss tillsammans, men har mycket foto på mig i sin mobil

• z h
    Anonym (2015) skrev 2015-04-21 11:04:48 följande:

Jag tror inte att det kan vara skillnad som gifta eller sambo! Tycker du att han har för lite bilder, samtallistor, flygbiljetter/ stämplar på passet. Jag skulle rekommendera dig att åk personligt till t och lämnar in ditt.

Hej tack för tipsen. Min man har sin interview tid i augusti. Vi har tyvärr bara några bilder tillsammans, men jag har stämplingar på min pass. Stämplingars datum passar med den tiden vi träffades och gifte oss som jag skrev i ansökan. Jag har också personbevis från skatteverket på att jag är gift med den här personen. Jag kanske behöver åka för att ta bilder tillsammans för säkerhetsskull
  • z h
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Någon som hade sin intervju i mars och fick beslut ????

Hade intervju den 23 mars men ingen svar ännu !!! :/

Hoppas ni får svar som fort som möjligt, sjukt att man väntar såå :/

Hej.

De har lagt 4 månader på handläggningstiden. Så jag tror att du kan få beslut igenom 3 månader, eftersom en månad har gått.
  • z h
    jessib skrev 2015-04-21 11:29:43 följande:

Hej! Som jag har förstått det går de efter datum du sökte - inte datum för intervjun.

Så de jobbar nu med beslut för ärenden i augusti, senaste vi sett är en ansökning som fått beslut är från mitten av augusti. Ingen vad jag sett som sökte i september och hade intervju i februari/mars har fått svar. Så tyvärr får vi nog bara vänta och se...

Sen till er andra, komplettera elektroniskt om ni är med i E3, inte på papper :)

Jag drömde inatt att killen kom hit, får väl hoppas att det är en sanndröm, haha!

Vi har väntat 1 månad efter intervju, sökte 3 september. När jag ringde hade de inte ens öppnat mitt ärende efter intervjun, så det gäller väl bara att vänta...

Haha det var roligt jag drömmer också massa, det är hemskt när man vaknar och inte ser den man älskar. Jag hoppas att det ska gå bra för oss alla.
  • z h
    Berii skrev 2015-04-21 16:41:58 följande:

Z h ??

Vi har den handlägaren sen january!!!

Och handlängningstoder som vi fick veta ifrån migrationsverket är reknad den dagen som man ansöker !!

Ni som väntar på beslut

lycka till :)

Och ni som har fått avslag !! Kan ni färklara lite varför har ni fått avslag lite mer detäljer ??

Hur kan det vara 4 månader från den dagen man ansökte. Vi ansökte i oktober och mannens interview är i augusti så bara till interviewn kommer blir det 10 månader. Sen tid för beslut kommer säkert och kräva minst en månad
  • z h
    Ott skrev 2015-04-21 22:12:02 följande:

Jag ser att det är många som har tagit upp det här med bevis på förhållandet. Vet ni om man ska bifoga sådana bevis i själva ansökan eller räcker det med att ta med dem till invervjun?

Min pojkvän gjorde sin ansökan 27e mars, och i och med att migrationsverket i tidigare mejlkontakt med mig har sagt att om de anser sig behöva bevis så kommer de fråga efter det, så bifogade vi inget sådant alls i ansökan. Vi bifogade inte heller något personbevis för mig, för det efterfrågades inte.

Har vi strulat till det för oss själva?

Hej ott

Jag själv har skickat kopia på min och min mans pass, stämpel på pass för mina resor till honom. Och vår vigsel som är översatt till engelska & stämplat från irakiska utrikesdepartment, då vi gifte oss där. Men jag skickade ingen kopia på personbevis för jag registrerade vårt äktenskap och dagen efter ansökte jag så jag bara skrev i en kommentar att jag har registrerat vårt giftermål och väntar på svar från skatteverket (det är en i kundtjänsten som sade att jag skulle göra så). Men har inte befogat foton för den tog emot bara papper.
  • z h
    Berii skrev 2015-04-21 20:03:30 följande:

Z h ??

Först förlåt om min svenska :D

Vi är i 8 månaden redan och en månad sen jag är klar med intervju !!

Men det är klart helt normalt om det tar efter intervju 1 till etto halv månad ..

Men jag undrar lite ingen frågeformular för min fru??

Hon hade klarat en frågeformular i början när vi ansökte ??

Ska den frågeformular komma igen??

Den sidan är ingen ide att man fatta något om : flytta till någon i sverige de skulle förklara lite mer detäljer om proccessen!!

Hoppas och önskar den bästa för alla som väntar .. Kanske nästa vecka de börjar med beslut för oss som väntar :) :)

Nej det e lugnt jag förstår dig. Om ni har intervjuat så kommer det inte mer. Samma frågor av forumläret kommer bara under intervjutid. Lycka till!
  • z h

Som Stuck in Iraq så oftast e det väldigt viktigt med personbevis. Min systers man har ansökt i början av 2014 och han sade att det första de gjorde vid intervjun var att de ville se personbevis för min syster.

• z h

Som Stuck in Iraq så oftast e det väldigt viktigt med personbevis. Min systers man har ansökt i början av 2014 och han sade att det första de gjorde vid intervjun var att de ville se personbevis för min syster.

• z h
    stuck in iraq skrev 2015-04-22 13:36:52 följande:

Till er som ska göra intervjun i Tehran detta kanske hjälper vi fick den av receptionen i Ambassaden i Tehran Iran. Min man är irakisk medborgare så han fick detta vet inte för er som inte är från irak men hoppas det hjälper lite

Det står att de behöver bara ett foto. Jag vill fråga om ni har skickat foto i samband med ansökan, för jag har försökt men det gick inte och bifoga de utan bara vigseln och andra papper.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid