• Lambie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

JamJam skrev 2015-04-15 09:58:42 följande:

Förresten - är det ngn som har nummer till Örebro enheten??

Telefonnr till Örebroenheten: 0104859585
  • Lambie

Hej alla!

Är hemma i Sverige igen efter en kort månad hos min pojkvän. :'(

Hur har det gått för er? Jag har ringt Migrationsverket några gånger under min resa för att se hur det går för vårt ärende och så, fick nyligen veta att de håller på och handlägger ärenden från 2013. Jag blev såklart helt förstörd. Jag kan inte förstå vad de håller på med och varför det måste ta sådan lång tid. Vi har passerat ett år nu, och vårt beslut är tydligen inte alls på gång heller då jag fick veta att de inte ens har börjat handlägga vårt ärende. Vi fick bara en begäran om komplettering (förnyelse av hans pass) i april, men sedan har det stått helt stilla. Så frustrerande att man inte får veta någonting, och ännu mer frustrerande att de själva inte verkar veta något heller.

Någon som har fått ett beslut nyligen? Isåfall, när skickade ni in ansökan?

• Lambie
    Lennypenny skrev 2015-06-14 16:20:11 följande:
    Helt forferdelig å vente....

Vi fikk permanent upphållstillstånd på torsdag. Da hadde vi ventet i nesten 13 mnd. Fikk handlägger etter ca 10 mnd.....

lykke til! Håper dere år en positivt svar snart

Vad härligt för er, grattis!! Fick lite hopp nu, tänk om vi också får vårt svar efter 13 månader... Drömmer Tack!

• Lambie

En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.

De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?

Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(

• Lambie
    jessib skrev 2015-06-18 20:25:30 följande:
    Jobbar de verkligen i e3 i Västerås?

Jag fick samma svar i Umeå idag, att vi inte skulle få en handläggare utan en person kan ta upp ärendet och sen kan en andra person också öppna det, tex om den första går på semester etc. Men man vill ju ändå veta om någon öppnat ärendet nu :(

Lät inte som det...

Vi har väntat 9,5 månad och hon trodde vi skulle få svar i augusti eller september.
    Ja, precis. :(
    Det är vad de sa till mig iallafall, att vi finns i E3 och att vi ligger i Västerås. Men en gång när jag ringde dit så nämnde de också Stockholm, så vet inte om vi ligger där nu eller fortfarande Västerås. Som sagt, förstår inte riktigt det där...

Ert låter iallafall mer positivt. Jag frågade om vi kan förvänta oss ett svar i slutet på sommaren som det var meningen, men det verkar som att vi kan behöva vänta upp till ett halvår till så som det lät på de. Om vi har tur typ.

Känns som att man går och väntar en evighet på något som skulle kunna ta max en vecka istället.
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-18 20:51:57 följande:
    Vi blev oxå flyttade från Örebro till Västerås och i samband med det så tog de ut oss ur E3 systemet. Detta hände efter min man gjort sin intervju och vi hade väntat 7 månader och en handläggare i Örebro bedömt att våran ansökan behöver muntlig utredning så då flyttades vi till den närmaste enheten från vår bostadsadress och det är Västerås.  Ring ännu en gång till Västerås och fråga om ni verkligen är kvar i elektroniska systemet (E3). Jag har nummer o mailadresser till enhetschefen, regionschefen och teamledare i V-ås så kan jag ge dig det privat i mail om du behöver de :)
    Jag fick ett samtal från enhetschefen i Västerås igår efter att jag klagat hos regionschefen om just varför de skickat oss till Västerås och att vi ville bli skickade till en annan enhet där de har större kapacitet att hantera vårt ärende tidigare då de är så efter i handläggningarna och då de tydligen hanterar mest pappersärenden och vi har sökt via webb. Han berättade då att de har nyligen flyttat de flesta ansökningar från kvartal 1, 2014 (januari- april) till Uppsala så när de snart e färdiga med 2013 kommer de börja arbeta med ansökningar inkomna maj 2014. I augusti skulle de kolla igenom hur de låg med ansökningarna igen och då bestämma om de kommer flytta över ansökningar från kvartal 2 (maj-augusti) till en annan enhet om de inte kommit ifatt de andra enheterna. De kommer handlägga ärenden på halvfart nu under sommaren så helt dött kommer det inte vara med segare.
    Tack så mycket för ditt svar. :)
    Du får väldigt gärna skicka de numren till mig i pm. Det är alltid skönt att kunna få utförligare svar, vilket jag tycker de har varit väldigt dåliga på...
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-06-19 17:52:45 följande:
    Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?

Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.

Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?

Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad? 

Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person. 

Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
    1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
    2) Ibland för att man har en pappersansökan.
    3) De har sagt fel.
    4) För att ni har fått en handläggare
    5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)

Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.

Håll oss uppdaterade!

Jag bor i Dalarna, och av Örebro och Västerås så ligger den sistnämnda närmast mig. Jag har ringt många gånger, senast för några dagar sedan, och de har alltid sagt att vi inte har någon handläggare och att vi är i E3. Jag har tänkt ringa de igen efter den här helgen, så jag uppdaterar här när jag har fått tydliga svar. Ska se till att främst fråga varför vi blev förflyttade och varför just till Västerås.

Vår ansökan är en webbansökan, och tydligen skulle inte deras försening av intervjuhandlingarna påverka vårt ärende, men det vet jag inte om jag kan tro på. Vi har hittills haft en komplettering i april då hans pass skulle gå ut nu i augusti. Han fixade nytt och vi skickade in kopian på mindre än en vecka, så det borde inte heller behöva förlänga handläggningstiden tycker man ju.
    Jaja, jag återkommer! :)

• Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-20 15:27:52 följande:
    Om du läser tidigare inlägg så har jag gett den infon jag fått från Västerås till henne samt alla nummer så hon kan på måndag få förhoppningsvis förklaring varför de blivit förflyttade :) Tyvärr misstänker jag som du Ellaa att de blivit förflyttade för utredning då de har väntat mer än 12 månader samt att förflyttningen är liknande som vår dvs från Örebro till Västerås (håller tummarna för er att det inte är så). De har inte rakt ut sagt till oss att vi är papper men vi var hela tiden vi låg i Örebro (7 månader) i E3 systemet.
    Lite tröst är iaf att de flyttade över de första kvartalet ansökningar de hade från 2014 så när de väl börjar arbeta med 2014 (vilket borde ske när som helst) så tar det ett hopp på 4 månader o börjar direkt med maj- ansökningar men sommarmånaderna betyder 50% mindre arbetsstyrka så det lär inte gå fort. Ska ringa tillbaka till enhetschefen i slutet på augusti angående hur de ligger till och om de då behövt flytta vidare oss då vi ligger i den andra kvartalet ansökningar.
    Åh, hoppas att vi inte behöver ytterligare utredning... Det känns som att man kommer att få vänta ännu ett år då.
    Förhoppningsvis kan de svara på det när jag ringer på måndag.
    Tack hörrni. Jag skriver hur det gick i veckan.
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-06-19 17:52:45 följande:
    Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?

Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.

Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?

Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad? 

Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person. 

Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
    1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
    2) Ibland för att man har en pappersansökan.
    3) De har sagt fel.
    4) För att ni har fått en handläggare
    5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)

Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.

Håll oss uppdaterade!
    Hej! Tänkte uppdatera lite angående detta!

Jag fick veta att det inte var någon slags förflyttning i sig, men att eftersom vi är E3 så "skickas" ju ärendet runt. Just nu ligger ärendet i Stockholm.

I Västerås (som jag uppfattade det) håller de nu på med januari-mars -15 ärenden, så därefter börjar de med april-juni, och då blir det äntligen vår tur. Han som jag pratade med sa att svaret kan komma i slutet på sommaren eller i höst. Vårt ärende skulle ta 11 månader, snart passerar vi 13 så jag tar hans ord med en stor nypa salt. Men det känns mer hoppfullt nu i alla fall. :)
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-30 14:58:23 följande:
    Jag antar att du menade januari-mars 2014 o inte 2015? Dom månaderna kan de gå igenom ganska fort då Västerås har ju överfört de flesta ansökningarna som de hade där från första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala för att komma ifatt så det är inte den sämsta enheten att hamna på längre då de har jämnat ut det hela nu :)

En sak till att tänka på är att det finns 2 huvudköer de går efter. Ena är den som kallas E3(webbkön) och det är då ansökan kan bollas mellan olika enheter men att vad jag har förstått så måste det finnas en "hemenhet" då de alltid ska finnas nån som har ansvar för ansökan eller hur man nu ska kalla det.
    I den andra kön finns de som skickat in med tidigare pappersansökningar, behöver mer utredning, större kompletteringar osv. De hamnar oftast på en specifik enhet så att en handläggare kan lägga ner mer tid o arbete på ansökningen. Vad jag vet så är det just den andra kön i Västerås som ligger i januari-mars 2014.

Hoppas det går fort nu för er :)
    Oj, ja! Jag menade såklart 2014...
    Okej, jag förstår! Vet inte i vilken kö vi ligger, men jag frågade om det här med ytterligare utredning osv och det var inget som är aktuellt för oss sa de.
    Tack! Hoppas att ni också får svar snart! :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid