Ellaa skrev 2015-07-19 09:08:56 följande:
"Begäran om skriftlig utredning från referenten" - referenten är du, jag (de svenska medborgarna som ansökande vill flytta till. Efter att din sambo gjorde sin ansökan får då ett mail ju som uppmanar Dig att göra samma ansökan typ, det är den. Så det är inget du behöver oroa dig för. Otroligt hur du har lyckats från att hålla dig från att ringa - de skriver ner alla gånger som man ringer sen vet jag inte om det spelar roll. Men ifall du ringer får du reda på enhet och om ni har handläggare så är det bra att ringa den och dubbelkolla med den. Tråkigt att så långt tid gått - du har inte möjlighet att ansöka om besöksvisum till henne för någon vecka eller så? De rekommenderar ju att man fortsätter ses under tiden.
Hoppas ni hör något snart!
att jag är referent förstod jag, men jag ser nu att jag läste fel, jag läste det som att jag hade begärt utredningen, men det var inte så dom menade det...
jag har varit ganska så lugn fram tills ~nu, redan flera månader innan vi sökte så var tanken att min fru skulle komma till sommaren (så att hon skulle hinna bli klar med sina studier) Men precis allt har gått åt skogen nu känns det som, vår ansökan lämnades tyvärr in lite sent då vi ville ha alla papper klara utan att komplettera (och hamna på 18 månader) min fru bytte efternamn, nytt pass och översättningar behövde göras som drog ut på tiden lite.
Jag såg fram emot den här sommaren tillsammans med min fru, hade tänkt ta ut en vanlig svensk sommarsemester för första gången, men då Migrationsverket dröjer då avsade jag mig semestern, men jag känner att jag håller på att gå in i väggen nu så jag hade verkligen behövt den.
Förra året köpte vi ett hus som vi har varit tvungna att fixa mycket på (dyrt)
jag har 0 på kontot nu men räkningar på 25000 denna månad och nästa månad blir det över 30000 (köpte ny värmepump till huset) Det är mer pengar än jag tjänar just nu och min fru skulle behöva att jag skickar henne pengar denna månad (typ 5000)
att jag skulle ta en extra resa till henne känns inte bra ekonomiskt just nu.
Och om vi söker visa, alltså det är så förbannat mycket papper och saker som ska fixas (bland annat, inbjudan, lönespecifikation/bankkontoutdrag, försäkring, flygbiljet (biljett före man söker visa...)och avgifter att betala hit och dit, enkelt från USA men inte Thailand.
Men det är klart, kanske "bäst" ändå att söka visa för en vecka och att hon inte åker hem, men hon får då ändå inte gå på SFI till exempel.
Dom slösar så mycket tid för oss alla.
min fru måste vara tillbaka i Thailand i mars för en cermoni, om tiden fram tills dess blir för kort då vill hon inte åka hit för att det är slöseri med pengar på flygbiljetter för kort tid