• fsecure22

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Är din irakiske man svensk medborgare? Om han är det hur länge har han varit det?
    Jag frågar bara för att vi ska kunna förstå vilka principer som Migrationsverket använder för sina beslut.

• fsecure22
    bebivogel131103 skrev 2015-09-21 13:27:12 följande:

Hej allihopa! Jag har läst i detta forum länge och har även skrivit några gånger. Har dock ny information att berätta nu.

Ringde till våran handläggare förra veckan och tänkte fråga hur det går och vilka ärenden hon jobbar med för tillfället. Får då svaret att hon ej är våran handläggare länge??? Svaret på varför är för att varje handläggare har haft för många ärenden så dom har helt enkelt tagit bort vissa. Tänkte då fråga om numret till våran nya handläggare och då svarar hon att vårat ärende ligger och väntar på att få en handläggare precis som förut. Känns så himla hopplöst nu. Har fått höra att det kan ta upp till 18 månader men också upp till 20!

Någon annan som har erfarenhet av Sundsvalls enheten? Vilka ärenden jobbar dom med osv?

Ansökan: 16092015

Enhet: Sundsvall

Land: Albanien

Pappersansökan

Du menar väl att du sökte 2014 eller???
  • fsecure22

När sökte  din kvinna? Sökte hon med webansökan? När fick hon  intervjumail? När genomfördes intervjun? Vilket lands ambassad? Har ni skrivit fullmakt?

• fsecure22

Jag undrar vem som får  beslut inom 6 månader uppenbarligen ingen av oss som skriver här.  Är man konspiratoriskt lagd skulle man kunna tro att  35 % inom 6 månader är helt fabricerat?

• fsecure22
    Madde888 skrev 2015-10-03 01:35:06 följande:
    JamJam jag har skrivit ett privat meddelande! Hoppas du fått det... 
    Någon som vet hur det går till att ansöka om uppehållstillstånd från Jamaica? (i och med att det ej finns någon ambassad där...) 

Mvh Madde
    Finns det internetuppkoppling kan du söka från Sydpolen.....
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-10-05 15:16:14 följande:

I senaste statistiken från MIGV kan man iallafall se att antalet ansökningar som bifallits i anknytningsärenden inte blivit lägre än tidigare i år. 3747 har fått UT i september. Endast februari och mars har högre siffror.

Hur hittade du  den här statistiken???
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-10-05 21:44:29 följande:
    Googla migrationsverket statistik så hittar du den också.
    Tack så mycket jag hittade vad jag sökte, men de gömmer verkligen våra ärenden som är nyetablerade anknytningsärenden.
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-10-06 18:53:04 följande:
    Joo...man för läsa lite mellan raderna. Det är lika bra att se alla som anknytningsärenden då jag GISSAR att det är samma personal som handlägger dom.
    Ja det är min teori också, och jag kan se att den absoluta majoriteten består av anknytningsärenden där någon av parterna är från Syrien. 
  • fsecure22
    Halal skrev 2015-10-11 15:02:01 följande:

Hej allihopa!

Jag börjar fundera och bli lite nervös ang intervju och om jag skulle få ett komplettering samtal!? För jag minns inte allt i detalj vad vi skrivit i ansökan. Vi har varit 100% ärliga i vår ansökan men tänk om jag te.x inte minns eller minns exakta detaljer om dom skulle vilja höra det? Mannen minns lite men tänk om han eller jag eller båda svarar fel och så? Vad händer då? Vad ska vi göra?

Har sett att man kan beställa hem vissa papper? Men saken är den att vi båda är i hans hemland under hela väntetiden, kan man ge adressen hit och dom skickar hit papprena??

/ sjukt nervös

Skrev ni inte ut er ansökan när ni gjorde den? Visst måste ni kunna få den från Migrationsverket? Eller gjorde ni inte webansökan???
  • fsecure22
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

Grattis  !!!!!!!!!!!!  Men varför fråga konsulatet????
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid