• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-05-19 19:22:28 följande:
    Jag ska maila de och fråga, jag fick svaret igår att det är 9 månaders väntetid. Det kan ju inte vara OK att ALLA som genomgår en intervju innebär 9 månader + när intervjuer sker 98% av gångerna. Anmärkte också på det de skrev angående ordet "sökanden". 

Smilla75, du som jobbar där, tror du att du kan förklara vilka som går under 9 månader +? Utgår man ifrån de som knappt sett varandra? (Denna fråga finns på formuläret), att man aldrig bott ihop? På vilka ungefärliga bedömningar sker en muntlig intervju med andra partnern. Och NÄR slipper någon av parterna göra intervju? Aldrig hört något som sluppit göra intervjun.

Och vad innebär det egentligen? Om det är 95% av alla oss (då vi alla gjort eller ska göra intervjuer). Det betyder också att JO anmälan kommer göras av 95% av alla som söker. Lite konstigt. 

Tacksam för svar :)
    Det är riktigt att den sökande alltid blir intervjuad vid nyetablerade anknytningar och nästan alltid vid etablerade (att man bott ihop minst 2 år utomlands). Det gör att alla era ansökningar ryms inom den kategori som har en väntetid på mer än 9 månader.

Det omfördelas ärenden för att hålla väntetiden någorlunda jämn mellan olika enheter. Vissa enheter har vidare avarbetning, vissa har bara E3 osv.

Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.

Migrationsverket kan inte påverka handläggningstiden mer än marginellt. Det är regeringen som beslutar hur mycket resurser verket får och också vad de ska användas till, genom regleringsbrevet. Tillståndsärenden prioriteras inte utan det är asylärenden och särskilt ensamkommande barn som lyfts fram som prioriterade ärenden. Det är regeringen som tycker det är OK att ni får vänta länge på att få påbörja ett liv tillsammans.

• Smilla75

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

• Smilla75
    Donna90 skrev 2015-05-21 14:57:39 följande:
    Det är väldigt snällt av dig att du ger oss mer info här, det uppskattas verkligen! Min fråga är hur det ser ut för pappersansökningarna som gjorts, hur man går tillväga med dem, för de finns ju inte i något system. Nu sägs det ju att man slagit ihop allt så alla finns digitalt. Gäller det även ansökningar från okt 2014 som mitt ärende är ifrån, eller endast de nya ansökningarna? Undrar även om vi endast kan få handläggare i Sundsvall där vårt ärende finns eller kan vårt också "öppnas" av vem som helst?
    En gång papper - alltid papper. De har inte digitaliserats. Pappersansökningar får dock inte missgynnas jämte elektroniska. De är utlagda på olika enheter. Din kan bara hanteras av Sundsvall, sedan kan det ju hända att man skickar ärenden vid avarbetning osv men räkna med Sundsvall.
  • Smilla75
    forzainter skrev 2015-05-26 14:13:06 följande:
    Har haft det sen jag föddes och nu är jag 29 år vilket betyder att operation hjälper inte, lider faktiskt av det, jätte störande och gör väldigt ont i ryggen medecin hjälper inte heller :( ska skicka all dokument och läkarutlåtande till Norrköping där min ansökan ligger men kan inte deras postadress. Har ringt och mejlat och som vanligt ingen svarar !!
    Det är inte grund för förtur att ha ont i ryggen och lida av skolios, vare sig det gäller den sökande eller den härvarande.
  • Smilla75
    Mimmipigg skrev 2015-05-29 16:51:19 följande:
    De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram
    Det fungerar ungefär som Mimmipigg skriver. Personalen som tar ut ärendet från E3 värderar om det kan komma att krävas muntlighet med referenspersonen. I sådana fall blir det den närmaste enheten. I annat fall stannar ärendet på den enhet som plockat ut ärendet. Det är inte bara Västerås som handlägger pappersansökningar.

Jag har inget emot JO-anmälningar och hade förmodligen gjort en själv i er situation. Men jag vill påpeka att ni inte ska ha för stora förhoppningar. JO får väldigt många anmälningar i tillståndsärenden men det är endast något enstaka ärende, av principiell betydelse, som de går vidare med varje år och ber verket yttra sig. Om de inte begär yttrande får verket inte veta att en anmälan ingivits. 
    Att en tidigare asylsökande tas ur E3 är helt i enlighet med förvaltningslagen att ett ärende ska utredas som dess beskaffenhet kräver. Asylansökan tyder på att det primära intresset är att få ett uppehållstillstånd i Sverige. Då behövs en djupare seriositetsprövning och handläggningen kommer att ta längre tid. Har personen därtill begått ett lagbrott genom att inte återvända hem efter beslut om utvisning, vilket de flesta väljer att inte göra, har han fått ett återreseförbud och då får inte Migrationsverket bevilja uppehållstillstånd så länge förbudet gäller.  
  • Smilla75
    UndrandeAmbassaden skrev 2015-06-01 17:58:58 följande:

Hej!

Har gått igenom 400+ sidor senaste  veckorna om UT och väntetid.

Men nu behöver jag hjälp ifrån er och hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig med en fråga.

Backgrund:

Min fästmö och jag åkte ifrån Ukraina för att hälsa på  släktingar i mitt hemland. Det finns inte en chans att vi kan åka till Ukraina för att göra intervjun då säkerheten där är  lika med noll. Då hon bor i den region där det är krig

Det är så att jag talade med MiGV norrköping där de  sa åt mig att jag ska kontakta ambassaden i det land jag är i nu och be dem skicka skriftligt till MiGV norrköping om att det är okey att göra intervjun här istället för Ukraina.

Men det finns alltid i mitt bakhuvud att de kan säga "Nej". Men finns det ingen regel som säger att ambassaden ska kunna ta emot för intervjun?

Vi behöver endast ta fingeravtryck och gå på den där lilla intervjun på ett par minuter för att sedan MiG ska kunna göra ett beslut.

Det är få ambassader som tar emot anknytningsärenden där den sökanden inte är medborgare i landet. Det råder ingen oro i Kiev där ambassaden ligger och därför får i normalfallet ansökan ske där.
  • Smilla75
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:
    Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.
    Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.
    Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 
    Försörjningskravet omfattar bara en procent av anknytningsärendena så det är inte korrekt att anhöriginvandringen inte är kostsam. Vad jag vet är Sverige det enda land i I-världen som inte har försörjningskrav.
  • Smilla75

Jag ser att de långa väntetiderna kritiseras och att det diskuteras kring JO-anmälningar mm. Det tycker jag att man ska göra men det är inte Migrationsverket fel att det tar lång tid för er att få era partners till Sverige. Det är regeringen som bestämmer vilket anslag Migrationsverket får varje år och hur det ska användas. De har bestämt att asylinvandringen samt arbetsinvandringen ska prioriteras och anhöriginvandringen samt medborgarskap ska inte prioriteras.

Utifrån dessa anslag så har verket att anställa X antal medarbetare i enlighet med riktlinjerna. Vi prioriterar sökanden som har flytt från förföljelse och fått asyl i Sverige. De ska få hit sin kärnfamilj före er som har inlett en ny relation.

Vad ni inte ser här är förlängsansökningar. Det finns så många personer som fått ett tidsbegränsat tillstånd på anknytning och om nu befinner sig i Sverige. Eftersom de är mycket lågt prioriterade är de nu fast i Sverige och kan inte resa på semester osv trots att de varit i Sverige i flera år.

Det är inte Migrationsverket som prioriterar ned er återförening med er partner utan regeringen. Förmodligen är anledningen att det uppstår ett mycket långt bidragsberoende, oftast livslångt. Så länge som det inte finns ett försörningskrav så kommer handläggningstiderna bara att öka.

• Smilla75

Verket avgör 40 000 förtursbegäran årligen. Ni kan föreställa er hur många anknytningsärenden som kunnat hanteras under den tiden det tar att besvara dessa.
    Ohälsa hos vuxna ska vara livshotande, det är meningslöst att ge in ett intyg på att man har besvär av ADHD, är deprimerad, har ryggproblem osv. Inte ens gemensamma barn som lever skilda från en förälder är en grund. Vad gäller graviditet är det en grund om förlossningen är nära förestående, dvs verket kommer att försöka tillse att partnern kan närvara vid förlossningen men man får inte ett beslut i vecka 20.
    Man kan inte överklaga att man inte beviljats förtur, det är inte ett beslut i förvaltningsrättens mening.

• Smilla75
    JamJam skrev 2015-06-10 22:56:23 följande:
    Smilla75 - det är uppskattat att du tar dig tid att svara på en del oklarheter men snälla bespara oss dessa "tänk vad många ärenden vi skulle ha hunnit hantera om det inte vore för "- ursäkter. Det är inte konstigt eller onaturligt att man på alla sätt försöker skynda på tiden för att kunna få leva med sin partner. Du förminskar denna plåga som vi känner när vi varje morgon måste utstå ytterligare 1 dygn av vårt liv ofrivilligt ifrån den/de vi älskar. Att man då drabbas av depression och än värre symtom av andra psykologiska besvär är inte främmande. Det som pågår med migrationsverket och dessa handläggningstider som nu är utom kontroll och skapar en ovisshet är ett brott mot mänskliga rättigheter - och det oberoende om det beror på regeringen eller inte. Faktum kvarstår att vi blir inte behandlade så som en svensk medborgare har rätt att bli behandlad och därmed kommer man som en människa som behandlas orättvist att försöka få rättvisa med alla medel möjligt. Så ni kanske ska se över hur ni förmedlar informationen så kanske ni inte får dessa 40000 förtursansokningar per år som "saktar" ner hanteringen av ut-ansökan? ??? Har ni funderat över det kanske???
    Jag förstår naturligtvis frustrationen och att ni gör allt ni kan, annars hade jag inte svarat här. Hade verket givit korrekt information hade jag inte heller behövt svara här. Men vi vill ge god service och snabba, korrekta beslut, det får vi verkligen inte förutsättningar för att göra. Arbetsmiljön är under all kritik men merparten av personalen arbetar på så gott det är möjligt. På "golvnivå" finns inget vi kan göra för att påverka mer än vad ni kan är jag rädd.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid