Ellaa skrev 2015-03-07 13:42:14 följande:
Jo! Märkte nyss, precis 7 månader och 4 dagar. Hoppas det går lika fort för resten av oss! Du är din partner är gifta va? Och varit registrerade i Sverige som ett gift par? Varför i hela fridens namn krävs utredning för er! Det är bara ganska logiskt att ni är ett äkta par. Förstår inte varför!
Ja det är vi, både gifta och reg i Sverige sen länge. Vad jag förstått är det bara att vi ligger i kö och att det inte har handlagts än förutom innan intervjun. Tror inte det ska vara några problem med vår ansökan då han endast behövde svara på ett fåtal frågor på intervjun. Migv gör ju en första bedömning innan intervjun och skickar frågorna till ambassaden.
Men jag vet inte. Min man är väldigt "laid back" som man ofta är om man vuxit upp i solen med skateboard och "easy living" och kunde inte riktigt förstå min hysteri runt hela denna byråkratin inom Migrationsverket. Kort och gott; han fyllde i ansökan lite som han ville och inte så utförligt som jag önskat.
Så klart hoppas jag på ett svar snart och ett positivt sådant. Nu är jag rädd att vi måste komplettera eller att något annat ska hända så vi förflyttas till annan enhet och måste vänta längre (som vi sett exempel på denna veckan). Känns som om mycket hänger på handläggaren. Vidare närmar sig påsk med stormsteg och då kommer hela sverige inklusive migv antagligen stå still. Hoppas han får svar innan och hoppas han hinner till skatteverket osv. Att vänta i så här länge tär verkligen på folks relationer och psyke, inte minst ekonomin när man måste betala dubbla hyror och flyga fram och tillbaka. Jag är helt slut och han är inte ens här än... sen börjar arbetet med svenskan, nya samhället och jobb.
Jag vet inte. Just nu känner jag att man vågar ju aldrig flytta från Sverige igen för man kommer fan aldrig in igen!
Men jag tror man ska akta sig för att tro att ens ansökan är "lätt" och att den kan gå snabbare än andras. Det ser ut som om migv följer kösystemet stenhårt just nu (så var det inte när jag ansökte).
Om allt går som det ska får vi svar inom två veckor. Hoppas. Om det är så att vi blir skickade till annan enhet och måste vänta ännu längre vet jag inte om jag stannar i Sverige. Jag säger upp mina jobb, studier och lägenhet, allt som jag kämpat med och fixat under dessa månader för att vi ska flytta hit.
Du har nog ett bra tag kvar att vänta Ellaa. Tyvärr