• Baban

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lennypenny skrev (null) följande:

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler smile1.gif

Du skulle inte ansöka UT om du är norsk medborgare och bor i Sverige , du skulle ansökat om besök visum och han/hon kan få visum och i Sverige han/hon kan ansöka uppehållsrätt och det blir snabbare och kort väntetider.
  • Baban
    Ellaa skrev (null) följande:

Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)
    Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...
    Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.

STOR grattis Ellaa, hoppas allt går bra och så fort.
  • Baban
    mittilivetmitt skrev (null) följande:

Hej allihopa, 

Jag och min man sitter med vår ansökan nu och undrar om det är någon som har tips på vilka dokument man kan ta med i ansökan för att göra den så komplett som möjligt? 

Vi har bott tillsammans i hans hemland sedan september 2012 så över 2,5 år, vi har också vår 1 åriga bröllopsdag om cirka 3 veckor. Glad(Vi har hyreskontrakt, vigselbevis etc.)

Vi har även besökt Sverige 3 gånger tillsammans på totalt ca 7 månader.

Vilka dokument kan vi skicka med för att styrka vår relation och ansökan? Ska man tillexempel bifoga ett album med bilder eller liknande?

Håller tummarna för er allihopa, att gå igenom en ansökan om uppehållstillstånd kan verkligen vara ett rent helvete!

Styrkekramar!

Hej mittilivetmitt

Det står på migrationsverkets sidan vilken dokument behövs.

För din man din man har tillxmpel ( id kort, nationella certificate, utbildning certificate " om han har", körkort "om han har", pass, vigselbevis, hyreskontrakt, och alla hans hemlands dokument som han har.

För dig ( id kort, pass, personbevis)

Obs, om ni är gift registrera honom hos skatteverket innan önska Ut, för att det ska står din( man)s namn på din personbevis och det blir styrk din relation.
  • Baban
    cecilin skrev (null) följande:

Hej alla, 

Nu har de "uppdaterat" väntetiderna, eller hur ska detta tolkas? 

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html 

Hej Cecilia

Ja dem har uppdaterat väntetider, men vad betyder mer än 9 månader?

Jag tänker att väntetider för nån kan dröja till 2 år eller mer och vi får inte fråga varför!!

Annars dem skulle skriva max väntetider också .

För nån som söka på blankett eller har varit asyl eller nån som MIG vill inte ge beslut kan dröja hur som helst tror jag.

Vad tycker du/ni?
  • Baban
    z h skrev (null) följande:

Hej allihopa!

Grattis för oss alla. Äntligen har jag fått mejlet idag!

Jag ansökte den 27 oktober (ca 5,5 månader). Min mans ärende ligger i Sundsvall.

Vet ni om han behöver ta med sig pappert om att han har gjort fullmakt till mig? Eller endast vigseln, personbevis, pass m.m.?

HEJ hej Z H

Stor grattis till dig och alla andra som fick intervjumail , va glad jag blir.

Ja han måste ta alla original dokument som ni har befogat och skickade med ansökan.

Får jag veta vilken ambassad din man ska boka tid?

Hoppas det går bra snabb beslut.
  • Baban
    jessib skrev (null) följande:

Alltså, vad har hänt på migrationsverket!?
    De pepprade ut intervjumail på ansökningar från 30september-27 oktober på några dagar!? Såå gött att det börjar lossna! Grattis ALLA! :) Äntligen lite bra besked både med intervjumail och hopp om kortare väntetider.

Hoppas de gör samma sak med alla oss som väntar på beslut som hade intervju i februari och mars!

Jag tänkte så här jessib

Väntetider har uppdaterat ( 4 ) månader om saknar inte nån uppgifter,

Jag tror inom den här månader ska dem skicka alla intervjumail till alla som har ansökat 2014 till 01/jenuari / 2015

.och från mej dem ska börja skicka intervjumail till nån som ansökat i januari som ( mig ) ,

det tror jag, hoppas jag är inte fel och migrationsverket börja jobba med alla ärendet så fort.

Grattis till alla som fått intervjumail.
  • Baban
    stuck in iraq skrev (null) följande:

Hej people! Jag ansökte till min man den 23/10-2014 han är irakisk medborgare och jag är svensk medborgare, anyway började tappa hoppet tills jag fick intervju mailet 15/4-2015 blev lite glad så jag mailade Ambassaden i Tehran och fick en intervju tid den 16/8-2015 asså helvete tänker man bara väntar o väntar e så jävla trött på detta fan de värsta e att jag bor här med honom för att det är jobbigt med distans förhållanden ???? och ni kan tänka er hur det är att bo i irak det är ingen semester ort precis???? men jag har en fråga om jag blir gravid från honom o skickar gravidetsintyg finns det möjlighet att dem pritorer vårt ärende lite snabbare? Lr dem skiter i det och alla måste vänta i kö?

Hej hej stuck in Irak,

Jag är i Irak också men säg till din man att vände sig till Turkiet istället för Teheran, det är helt sjukt att vänta 4 månader på intervju.

Eller vända sig till en annan land som Jordanien,

Om det blir så jag ska inte boka tid på ambassaden i Tehran även jag väljade svensk ambassad i Tehran. Det finnes flera närmaste länder att man boka tid på intervju.

Hoppas ni kan göra så.

Du kan ringa migrationsverket att har möjlighet att boka tid med en annan svensk ambassaden i andra närmaste land.

Skriver här om det finns möjlighet eller inte tack.

Håller tummarna.
  • Baban
    Samma här blev chokad när vi fick intervju tid i augusti det e inte normalt ser ut som att alla som bokat i Tehran sitter i samma båt men detta med Turkiet kanske man kan testa ringa dit och fråga om man bokar tid hos dem har dem lediga tidiga tider kanske?
    Hej på alla,

För er som dina partner ska boka tid hos svensk ambassaden i Tehran och dem är irakiska medborgare

Och kan prata svenska

, jag har en förslag till er,

förslagen är

Ringa och fråga svensk ambassaden i Turkiet , Jordanien, eller Vitryssland.

För irakier visa free till Jordanien och Turkiet men till Vitryssland behöver visa, för irakier kan få Vitrysslands visa inom en vecka,

Men som jag sa dina partner måste lämna intervju på svenska språket i Vitryssland för att jag tror inte att dem har tolk på kurdiska eller arabiska.

Jordanien har arabiska språket men vet inte om kurdiska. Turkiet har tolk på turkiska, arabiska och kurdiska.

Hoppas dina partner kan svenska för att lämna intervju så fort som möjligt.

Ha det så bra.
  • Baban
    Lite info om Jordanien du kan inte få visa ditt lätt det är en lång process att få visa accepterar inte irakiska medborgare nu innan för några år sen kunde man komma in i jordanien men nu är det svårt och om man har besökt iran tidigare och har ett iransk visum i sitt pass nekas man inträde till jordanien alla här i Bagdad vet om detta. Jag kan inte skicka min man till vitryssland han kan fan inte svenska. Och turkiet är det säkert press på anbassaden , tror vi bara väntar helt enkelt finns inte mycket att göra men tack för infon
    Hej stuk in Iraq

Tack så mycket för infö om Jordanien ,

Äntligen det viste inte jag om Jordanien just nu , det va länge sen att irakier kunde åka ditt enkel ,

Tack så mycket

Jag tänkte på mej att när jag få intervjumail ska överföra min intervju till Vitryssland om det tar lång tid i Tehran.
  • Baban

hej allihopa

Är finns nån här som fick intervjumail idag?

När ni ansökade?

Jag undrar att migrationsverket börja skicka intervjumail till nån som ansökat november!!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid