• Lambie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ni som pratar om handläggare, är ni inte E3 alltså? För när jag frågar Migrationsverket om handläggare så får jag alltid samma förklaring; ni får ingen handläggare eftersom ni är E3. Men hallå, varför verkar alla andra ha handläggare då? Förstår inte.

• Lambie

Hej alla kämpar!
    Var ett tag sen jag skrev här, så tänkte uppdatera. Blir en väldigt tråkig uppdatering dock då jag och pojkvännen fortfarande inte har fått svar. Vi har passerat 14 månader och vi får väl säkert vänta ett bra tag till. Känns dock som att det kan närma sig, men vet inte :(

Har ingen av er andra fått besked under sommaren?

• Lambie
    Ellaa skrev 2015-08-10 10:53:18 följande:
    Hej Lambie, 14 månader har ni väntat! Hur är detta möjligt? Har du kommit i kontakt med någon teamledare eller enhetschef? Vart ligger ert ärende? Passerar ni 16 mån så är tror jag ert ärende har blivit pappersansökan. Ibland säger de UPP TILL 14 mån, dvs att 14 mån är maxgränsen... Någon på Flashback skrev:

"Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.

Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.

Enhet Örebro och Land Filippinerna."

Ansökte ni i juni 2014 Lambie? Du måste försöka ringa öronen av dig och be om att bli kontaktad av teamansvarig eller enhetschef - för 14 månader är katastrof. De gångerna någon har fått vänta cirka 16-18 mån har varit pappersansökande. Tycker du har rätt att veta nu - säger de att ingen har ert ärende så säg: Fast en enhet har iaf mottagit våra handlingar EFTER intervjun, vilken enhet är det? Få numret dit. Och be om namn och nummer på den som tog hand om ert ärende sist dvs innan intervjun. Det här är INTE OK!!!

Håll oss uppdaterad! Lycka till
    Hej Ellaa! Ja, de flesta här uppskattar faktiskt att du är så aktiv och kommer med synpunkter! Cred ska du ha :)

Till saken då... Jag ringde idag igen (ringer typ varje vecka) och fick höra samma sak: inget beslut har tagits i ärendet osv. Ingen handläggare har öppnat ärendet sen i april då de bad om en liten fjuttkomplettering som även skickades in på ett par dagar. Vi är inte under ytterligare utredning eller så, men helt enkelt är det för många ansökningar som har kommit in under samma period, så det är den enkla förklaringen till varför det dröjer så länge, enligt de. Hon som jag pratade med sa att jag skulle återkomma om ungefär en månad igen. Jag kanske gör en JO-anmälan, vi får se. Det känns något lönlöst, men kanske gör en ändå. Annars så är jag tålmodig och håller hoppet uppe om att det kanske kommer ett svar under hösten när de blir full styrka igen, vad vet jag...
  • Lambie

Blir så jävla ledsen. 15 månader och ingenting ännu. Hatar att ringa Migrationsverket men känner mig ändå tvungen att ringa för annars blir man väl totalt bortglömd av de. Att det ska vara så svårt för de att utföra sina jobb inom den sagda tidsramen?! Jag kan verkligen inte förstå hur de kan ta så lång tid på sig. Häromdagen sa personen som jag pratade i telefon med att vi kan räkna med 18 månader, men när jag ringde tidigare i augusti så sa de att vi kan få svar redan i höst. Helt otroligt. Bland det jobbigaste jag har varit med om, det här.

• Lambie
    toufik17 skrev 2015-09-01 15:42:43 följande:

Finns det någon som har väntat längre än 13 månader och inte fått beslut????

Jag, 15 månader...
  • Lambie

Jag behöver råd från er andra...

Jag vet inte om det är många här som har väntat lika länge som jag eller ännu längre än 15 månader. Men vad tycker ni att jag ska göra? Jag menar, det kommer säkert att dröja minst tre-fyra månader till så som det verkar i nuläget, men är det någon idé att ringa till exempelvis enhetschefen för min enhet, och annat folk som sitter högre upp? Eller ska man bara sitta och vänta lika tålmodigt och hoppas på svar innan årsskiftet?

Hur gör ni andra? Och jag förstår fortfarande inte hur vissa kan få svar tidigare när de har sökt senare och verkar ha liknande utgångspunkter och förutsättningar som mig och min pojkvän. Varför ska vissa behöva vänta längre än andra?
    Gråter

• Lambie
    toufik17 skrev 2015-09-02 07:48:16 följande:
    Det låter overkligt med 15 månader... Helt jävla sjukt.... Kan du berätta lite om din ansökan.... Har du fått komplettera osv och från vilket land kommer din pojkvän???

//T
    Ja. Han kommer från Iran, inga konstigheter med vår ansökan, en enda komplettering i april 2015 då hans pass skulle gå ut i augusti, men det fixade vi på mindre än en vecka och skickade in. Vi har varit tillsammans i 3 år, vi ansökte elektroniskt i början av juni 2014, fick intervju i Teheran i oktober. Sedan har det stått helt still.
  • Lambie
    z h skrev 2015-09-02 14:56:05 följande:

Lambie vilken enhet har du? Har du en handläggare?

Västerås, ingen handläggare.
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-09-02 22:47:19 följande:
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
    Det är skandal det här. Jag antog att teamledaren inte kommer att svara och även om hon svarar nu så kommer hon väl inte att röra ett finger. Vad ska jag säga... Jag lider med er. Önskar att man inte var så maktlös som man känner sig. Jag hoppas innerligt att ni får förtur om din man är hotad i sitt hemland, annars är det verkligen ännu en bekräftelse på hur sjukt system Migrationsverket har.
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-09-03 20:34:57 följande:
    Ja det e värt ett försök i alla fall. Får vi inte förtur tänker jag börja ringa dem varje dag o påminna dem hur allvarlig min mans situation verkligen är. Fattar inte vad Västerås enhet egentligen håller på med eller har de bara en handläggare där som jobbar då de är så sega. Tror ALLA andra enheter är före dem med flera månader i handläggningen. Jag pratade med enhetschefen i juni om att få bli flyttad tillbaka till Örebro som vi låg i innan men det gick ju inte då de kunde minsann inte bara förflytta en ansökan bara så där. Han sa att de just då hade flyttat de flesta ansökningarna från första kvartalet 2014 (jan- april) till Uppsala för att komma ifatt de andra enheterna och att de skulle kolla nu i augusti om de skulle behöva förflytta andra kvartalet oxå dvs maj-augusti så vi får se om vi har turen att bli förflyttade :)
    Såhär svarade teamledaren i Västerås:

"För närvarande arbetar vi i Västerås med ärenden som inkom första kvartalet 2014 (jan-mars) och äldre ärenden. Vi försöker att hantera ansökningarna enligt ansökningsdatum om inte skäl för förtur föreligger. Det finns därför ingen handläggare i ärendet ännu. Migrationsverket kommer att kontakta dig eller den sökande om vi behöver ytterligare information från er när vi har påbörjat handläggningen. Ni behöver inte kontakta Migrationsverket."

Samma som vi redan hade hört då. Hoppas de kan börja med andra kvartalet snart, de har ju sagt såhär ett längre tag nu...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid