Ellaa skrev 2015-08-10 10:53:18 följande:
Hej Lambie, 14 månader har ni väntat! Hur är detta möjligt? Har du kommit i kontakt med någon teamledare eller enhetschef? Vart ligger ert ärende? Passerar ni 16 mån så är tror jag ert ärende har blivit pappersansökan. Ibland säger de UPP TILL 14 mån, dvs att 14 mån är maxgränsen... Någon på Flashback skrev:
"Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.
Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.
Enhet Örebro och Land Filippinerna."
Ansökte ni i juni 2014 Lambie? Du måste försöka ringa öronen av dig och be om att bli kontaktad av teamansvarig eller enhetschef - för 14 månader är katastrof. De gångerna någon har fått vänta cirka 16-18 mån har varit pappersansökande. Tycker du har rätt att veta nu - säger de att ingen har ert ärende så säg: Fast en enhet har iaf mottagit våra handlingar EFTER intervjun, vilken enhet är det? Få numret dit. Och be om namn och nummer på den som tog hand om ert ärende sist dvs innan intervjun. Det här är INTE OK!!!
Håll oss uppdaterad! Lycka till
Hej Ellaa! Ja, de flesta här uppskattar faktiskt att du är så aktiv och kommer med synpunkter! Cred ska du ha :)
Till saken då... Jag ringde idag igen (ringer typ varje vecka) och fick höra samma sak: inget beslut har tagits i ärendet osv. Ingen handläggare har öppnat ärendet sen i april då de bad om en liten fjuttkomplettering som även skickades in på ett par dagar. Vi är inte under ytterligare utredning eller så, men helt enkelt är det för många ansökningar som har kommit in under samma period, så det är den enkla förklaringen till varför det dröjer så länge, enligt de. Hon som jag pratade med sa att jag skulle återkomma om ungefär en månad igen. Jag kanske gör en JO-anmälan, vi får se. Det känns något lönlöst, men kanske gör en ändå. Annars så är jag tålmodig och håller hoppet uppe om att det kanske kommer ett svar under hösten när de blir full styrka igen, vad vet jag...