• fsecure22

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Smilla75 skrev 2015-10-14 19:16:07 följande:
    Ju fler som ringer "och tjatar" som du säger ju längre blir handläggningstiderna. Men jag kan ju inte säga till er att inte ringa. Ingen kommer i alla fall att ta era ärenden och stoppa sist i kön för att ni ringer, så mycket är säkert. Även om det inte ska gå till på det viset så sker det ändå att en handläggare som tittat igenom ärendet i samband med telefonsamtal har sett att det varit ett lätt beslut och tagit det. Kanske för att man har det färskt i minnet. Utskälld hoppas jag i alla fall att du slipper bli!
    Ja kanske har du rätt, eller så startar  irritationen inom Migrationsverket så att det inre trycket att ändra procedurerna tiltar, så att de  utvecklar enklare procedurer så  kortare tid initieras och då vinner alla på det.
    Som läget är nu  finns det en dynamik som vill utveckla  krångliga procedurer så att så många som möjligt har säkra jobb för framtiden inom Migrationsverket. Nu är detta inget unikt  för denna myndighet utan ett generellt fenomen inom alla organisationer.

• fsecure22
    Elaaunna skrev 2015-10-15 23:18:21 följande:
    Så lätt som det låter är det inte alls! Min man har ett avslag! Landet Bosnien. Allting är skit!
    Kan du berätta vad du  trodde var grunden för avslag?
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 17:39:17 följande:

Hej Alla

Vi har ansøkt i 24/10/2014. Min mann har vært på intervju 30 april. Jeg fikk komplettering 2 vecka siden og jeg har skickat den 10 dager siden. Vi har händlaggare og enheten er Gøteborg. Händlaggaren bare sier vi har mye å gjøre. Når får vi ett beslut tror dere??

Vad fick ni komplettera?
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 19:06:11 följande:
    Intervjuet
    Jag menade vilken uppgift ansåg migrationsverket vara tveksam?
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 19:57:53 följande:
    De villa mer informasjon om meg og mannen min og den har jeg skickat

Jeg forståt ikke helt hva du sa
    OK Jag menar så här. Ville de veta hur länge ni levt tillsammans. Ville de veta när ni träffades? Ville de veta hur ni kommunicerade?  Eller vad?
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 20:39:52 följande:
    Ja det var det

De som frågo om dette
    Beskrev ni inte det i er webansökan? Eller ville de ha mer bevis för vad ni redan sagt? Och vad tog ni med er till intervjun på ambassaden?
    Jag försöker bara förstå hur mycket bevis som styrker  historien som måste tas med vid intervjun på ambassaden.
  • fsecure22

Men du har väl också svarat via  internet på nästan samma frågor som din man svarade på när han sökte??

• fsecure22

OK vi vet att det finns två synsätt på vad som gangnar oss bäst. Att hålla ihop eller  tro på att en viss grupp har större förutsättningar att få en snabbkassa. Jag tror på sammanhållning.....

• fsecure22
    z h skrev 2015-11-01 16:52:25 följande:

Hej Smilla75.

Jag har redan fått nästan samma svar av mig.V. De sade också att vissa fall är "solklara" och för det kan de få snabb beslut. Jag har vidare diskuterat med de att mitt fall är solklar och inga kompletteringar behövdes tills nu och vi har inte speciella saker som kan leda till försening (två personal har redan bekräftat det ). Men jag får alltid samma svar tillbaka som " varje ärende är unikt" och jag säger "inte de som jag känner och fått besked tidigt för de själva påstår att de har ingen förtur eller situationer som leder till priotering". Då blir de alltid sura när jag säger så! Jag förstår att det är jobbigt och hålla på med en diskussion via telefon, men det är p.g.a. deras ologiska svar och den orättvisan som vi utsätts för. Jag har också sagt till flera personal om det är så att vår ansökan inte är tydlig för er så är jag beredd att komplementera eller bli intervjuad ansikte mot ansikte. Men då hänvisar de igen till kö systemet och då är det inte lönt att gå tillbaka till samma punkt och säga "hallå men ni påstod att det var solklara ärenden som fick besked tidigt!"

Jag upplever att solklart är att du är gift och bott tillsammans med din partner under minst två år utanför Sverige men inom Schengenområdet. Att aldrig någon av er varit gift tidigare.  Att ingen av er någonsin sökt om uppehållstillstånd tidigare i något land och att någon av er är svensk medborgare sedan födseln.
    Har du en annan uppfattning?
    Det betyder att solklara fall är försvinnande få.
  • fsecure22

Kan du förklara mer om vad som hänt? Det är väl migrationsverket som skickar e-post till hen när det är dags att boka intervju? Och vilket uppehållstillstånd talar du om  är det ditt eller hen uppehållstillstånd? Eller sökte ni förlängning av tidsbegränsat uppehållstillstånd?

• fsecure22
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

Vad är det som inte är komplett, frågeformuläret som du använder vid webansökan kräver svar på varje fråga för att komma fram till slut och där står det vilka bilagor som ska skickas med. Vad är det som saknas i migrationsverkets frågeformulär?
  • fsecure22

Du behöver inte söka turistvisum till Sverige, det räcker till ett Schengenland så länge som Schengensamarbetet håller ihop.

• fsecure22

God Jul alla som väntar  nu 8 månader och ingen intervjutid((

God god god god Jul   Men hon är här iallafall)))))

• fsecure22

Jag hatar också att ge dig råd, men jag anser att han ska börja med att avtjäna eventuellt straff först. På det viset visar han att han accepterar ett lands lagar. Det borde vara en god grund för att starta ett nytt liv i ett annat land.
    Jag förstår att det låter hjärtlöst, men min grundinställning att man ska stå för sina handlingar.

• fsecure22

Jag förstod att den här reaktionen skulle komma. Jag talade inte om något fängelse jag talade om att genomgå rättsprocessen som gäller i ett land. Jag får uppfattningen att du anser att rättsprocessen i Marocko inte håller tillräckligt hög kvalitet? Ungerfär som Juliane Assange inte litar på vår svenska rättsprocess.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid