• Jorgen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym 123 skrev 2015-09-20 16:06:52 följande:

OM det stämmer, den information jag fick så kan det bli så ja. Eftersom ni hamnar tillbaka i ny kö först efter intervjun är klar.

Men hur vet man att den information man får är korrekt?!

I ärlighetens namn tror jag inte det är någon mening att i att försöka hitta någonting systematiskt i detta. Det hela beror antagligen på en hel del tur. Det som gör det så svårt är ju att MIG går på knäna i ärenden och då fungerar inte systemet som det är tänkt. Dessutom verkar dom försöka släcka bränder både här och där i sin frustration. Detta påverkar vissa enheter mer än andra.

Det enda som jag har svårt att förstå är att dom säjer att alla ärenden ligger i E3 där vem som helst kan ta nästa ärende i kön men samtidigt hör man ju att enheterna verkar ha en ranson att beta av...och i vissa fall ligger dom långt efter.
  • Jorgen
    sjsson skrev 2015-09-23 22:51:46 följande:

Hej!

Vad skönt att hitta en tråd som denna då jag är mitt uppe i den här hela proceduren som aldrig verkar ta slut...

Jag har lite funderingar...

Min fästman (vi är förlovade) ansökte om UT den 31 dec och var på intervju nu den 18 juni... sedan dess har vi väntat och väntat och jaa, precis som ni alla andra, väntat... Jag har varit ner och hälsat på så ofta och länge jag bara kan och åker  ner nu snart igen. Han kommer från Turkiet om det har någon betydelse..

Vi träffades i Turkiet då jag hade bott där 6 år redan, varit gift och haft barn innan... Vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle testa på att skapa oss ett liv i Sverige så jag flyttade hem till Sverige och har nu börjat bygga upp för en framtid för mig och honom, men jag är så rädd att få ett avslag på vår ansökan.. Varför vet jag inte men det mesta går emot mig och är rädd att detta också kommer göra detsamma. Vi älskar varandra och kommer aldrig ge upp om en framtid tillsammans, men helst av allt vill vi ju bo här i Sverige.

Jag har mått så himla dåligt och då menar jag verkligen dåligt så jag fick råd av en vän att begära om förtur, inte bara för att jag mår väldigt dåligt utan även några andra orsaker, men fick som svar att våran ansökan kommer att behandlas som vanligt.. Jag skrev även i det mailet att jag är orolig över att min fästmans militärjänst (på fem månader) är på ingång, vi hade tänkt betala av den när han kommit till Sverige men trodde att detta skulle gå lite fortare än vad det gjort och har därför inte kunnat börja betala av militärtjänsten..

Vi har nu väntat i ganska så exakt nio månader snart och tar det aldrig slut? Kan dom verkligen få för sig att avslå våran ansökan pga av att jag skrev ett mail om att begära förtur? Jag vet ju om att dom har OTROLIGT mycket att göra på mig,verket, det vet jag, men jag tyckte det var värt ett försök och jag orkar verkligen inte vänta mer, jag tror ni förstår mig.

Och jag har nu börjat min utbildning och jobbar samtidigt vilket gör att jag efter denna resa inte kommer att kunna åka ner lika ofta som jag har gjort, mår så dåligt och är så stressad över allt detta.. Tänk om jag har börjat skapa en framtid här för oss och så får han inte komma hit och vi måste göra om hela processen som kommer ta minst ett år till av vårat liv :(

Nej....du kommer inte att straffas för att du sökt förtur. Förtur får man bara för allvarlig sjukdom eller graviditet. Att man mår psykiskt dåligt av att vänta tar dom inte någon hänsyn till och det är ju förståeligt för då skulle vi allihopa få förtur.

Du har iallafall haft turen att kunna besöka honom ofta. Tror dom flesta som väntar inte har det så enkelt. Vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Jag och min flickvän har bara setts 2 veckor under det senaste året och det suger.

Så håll ut...och se varje dag som en dag närmare beslutet :)

Du kan även joina oss på Facebook där vi startat en grupp runt detta elände med långa väntetider:
    www.facebook.com/groups/607552706053504/
  • Jorgen
    Pelle820 skrev 2015-09-25 17:24:07 följande:
    Asylsituationen kan ge längre handläggningstider
    Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.

? Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

se:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-09-25-Asylsituationen-kan-ge-langre-handlaggningstider.html
    "Kan"??

Vilken planet bor han på?
  • Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-26 22:25:24 följande:

2 år är inte verkets officiella linje utan det är och kommer sannolikt att vara 4-9 månader. Det finns en hel del ärenden kvar från 2013, för att inte säga 2014. Samtidigt är de flesta ärenden som avgörs prioriterade ärenden (oftast pga barn) och förtursärenden. Där är handläggningstiden kortare. Mediantiden blir därför inte alltid i enlighet med sanningen.

Det är de som söker nu jag tror kommer att komma upp på ett snitt på 2 år. Har man redan väntat länge handlar det snarare om några månader. Den extrema invandringstoppen har vi sett från augusti och framåt. Det kommer 30 000 asylsökande per månad just nu. En handläggare avgör 100 ärenden per år.

Hej Smilla

Har försökt lista ut hur många som jobbar med anknytningsärenden. Har läst i andra inlägg att en handläggare brukar avgöra ca 7-10 ärenden i veckan men du säger att det är ungefär 2 ärenden i veckan. Är det så att det skiljer mellan enheterna eller att alla handläggare jobbar med alla sorters ärenden hela tiden?

Sen undrar jag om E3 verkligen finns som det beskrivs? Officiellt enligt MIGV tas ärenden ur E3 kön i turordning vilket innebär att man inte är knuten till en viss enhet utan vem som helst kan ta ditt ärende när det står först i kön. Uppenbarligen stämmer inte detta med tanke på att det skiljer så mycket i tid när lika ärenden tas upp för handläggning.

Får enheterna en bunt med jämna mellanrum ur systemet att fördela på sina handläggare internt? Eller är det så att E3 är uppdelad i flera köer där det bestäms initialt var man hamnar och därför får så olika handläggningstider?
  • Jorgen

Tack för svaret Smilla ?

Förstår att det inte är lätt i dagsläget att lösa den här situationen och förstår att även bland handläggarna säkerligen sprids en känsla av maktlöshet.

Att det mest blir brandsläckning just nu förstår jag fullständigt.

Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det diskuteras ens om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?

För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

Men tack för svaret tidigare. Lite klokare blev jag och fattar lite mer.

Smilla75 skrev 2015-09-28 18:11:43 följande:

Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka.

När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.

• Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-29 15:01:52 följande:
    Nej då, det gäller alla länder bara vistelsen här är legal. Men man skulle inte få en ansökan om visering till Sverige beviljad om det finns en öppen ansökan om bosättning eftersom syftet med visering ska vara besök. Om man får visum av ett annat land går det ju bra men huvudregeln är som sagt att man meddelar verket att partnern vistas här X antal dagar, så får ni själva bedöma om ni avser att göra det.

Hej igen Smilla75 :)

Citerar mig själv lite från ett tidigare inlägg här...
    Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det ens diskuteras någonting centralt om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?
    För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Och man uppmanas ju att träffas för att visa seriositet i sitt ärende. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu med tanke på att det kan ta upp till 2 år att få ett beslut. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

• Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-29 23:12:13 följande:

Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier  som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.

Tack för ett mycket klart svar Smilla

Det är sådana man vill ha men som man tyvärr sällan får. Har full förståelse för situationen och de problem dom skapar. Och kan även förstå att just nu så har man fullt fokus på att enbart rädda dagen och inte orkar titta över rutinerna eller föreslå förändringar.

Gissar att det är vi själva som måste försöka åstadkomma någon förändring i dagsläget genom att försöka belysa vår situation och komma i kontakt med de som har mandat att titta över detta. Tyvärr har alla försök att få media att skriva om detta varit fruktlösa...antagligen för att det inte är politiskt korrekt att tycka synd om oss. Hellre lägger man ut gulliga djurfilmer. ...
  • Jorgen

Har du fått någon förklaring till varför det tittas på ärenden men inte görs nånting alls på dom? Har också en känsla av att det tittats på vårt ärende typ 2-3 ggr efter vi kompletterade i maj.

Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:

Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.

• Jorgen
    Lambie skrev 2015-10-01 09:44:01 följande:
    Jag har helt ärligt ingen aning, även fast jag har frågat två av de handläggare som hittills har "tittat" på ärendet. Fick senast som svar "jag jobbar inte med dessa ärenden", alltså elektroniska ärenden. Då förstår jag inte varför personen har varit inne på ärendet överhuvudtaget.
    Vore intressant att veta vad en som "inte jobbar med dessa ärenden" då har där att göra. Tror faktiskt att man har rätt att få veta det.
    Det är ju på många myndigheter olagligt att söka och titta på ärenden man inte jobbar aktivt med...men vad gäller på MIGV? Det vore ju intressant att veta också...
  • Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 11:46:09 följande:

Den var någon som skrev att han/hon försöker ta reda på hur Migrationsverket jobbar.

Jag püersonligen tror inte de har något direkt system även fast de saäger att de har det.

Om man kollar på tre exempel som jag känner till.

Vårat fall, vi ansökte som sagt i 03/01-2015,  vi har varit tillsammans i 5 ar, gifta i 2 1/2, samt så har vi en grabb på nastan 15 Månader,hon är från Mauritius så kan inte see att det ska vara några problemr. Vi väntar fortfarande och får bara en mass blöj svar från migrationsverket
    Sedan så har vi en vän till mig som har gift sig med en dam från Indonesian, de har nu varit gifta i 3 år har inga barn och de ansökte om hennes UT någon gång i mitten av 2014, så de har väntat nu i 14 Månader. De får samma skitsvar som jag när vi mailar eller ringer migrationsverket.
    Sedan så har vi de här på Familjeliv.se som ansökte i jan 2015, varit gifta i 2 Månader, tillsammans i 2 år och de fick sin UT ansökan godkänd efter 9 Månader (kan inte mer an att gratulera riktigt kul att det funkar som det ska för några)

Så med det sagt kan jag personligen inte se att de har ett System som funkar på Migrationsverket.
    Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt kul att få veta hur de jobbar samt hur man tar reda på vilken nummer man har i kölistan samt hur många det är som jobbar med den listan just nu.

MVH//Crille

Tror du menade mig som försökte fatta lite av hur dom jobbar.

Det som kanske gav mig en liten bättre inblick var det dom kallade jour...vilket tydligen innebär att just den enheten tar saker ut kön för att hantera. Förklarar spridningen men också varför besluten verkar komma väldigt mycket från en och samma enhet under en veckas tid.

Sen verkar kösystemet har stora brister...det är uppenbart. Det verkar fungera fram tills dess att man får intervjumailet. Men sen gör det inte det alls. I praktik så delar systemet upp sig i ett antal köer på grund av sättet dom jobbar på. Verkar mer eller mindre som att ett ärende får en stämpel på hur det ska hanteras redan när det rörs i första gången vid intervjuförberedelserna. Att man får olika handläggningstid är nog individuella bedömningar som styr. En handläggare kan tycka ett fall är solklart medans en annan tycker tvärtom. Och det är nog där man finner förklaringen till dom relativt snabba besluten som kommer ibland.

Men det innebär också att:

- Om kön fungerar som MIGV säger så innebär det att alla ärenden rörs i turordning. Och innebär att alla ärenden rörs i ett flertal gånger. Men fattar inte varför dom tittar på dom och bara lägger tillbaka dom?
    - Om det INTE fungerar så innebär det antingen att ärenden delas upp i olika köer eller att handläggare kan hålla på ett ärende i flera månader.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid