sjsson skrev 2015-09-23 22:51:46 följande:
Hej!
Vad skönt att hitta en tråd som denna då jag är mitt uppe i den här hela proceduren som aldrig verkar ta slut...
Jag har lite funderingar...
Min fästman (vi är förlovade) ansökte om UT den 31 dec och var på intervju nu den 18 juni... sedan dess har vi väntat och väntat och jaa, precis som ni alla andra, väntat... Jag har varit ner och hälsat på så ofta och länge jag bara kan och åker ner nu snart igen. Han kommer från Turkiet om det har någon betydelse..
Vi träffades i Turkiet då jag hade bott där 6 år redan, varit gift och haft barn innan... Vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle testa på att skapa oss ett liv i Sverige så jag flyttade hem till Sverige och har nu börjat bygga upp för en framtid för mig och honom, men jag är så rädd att få ett avslag på vår ansökan.. Varför vet jag inte men det mesta går emot mig och är rädd att detta också kommer göra detsamma. Vi älskar varandra och kommer aldrig ge upp om en framtid tillsammans, men helst av allt vill vi ju bo här i Sverige.
Jag har mått så himla dåligt och då menar jag verkligen dåligt så jag fick råd av en vän att begära om förtur, inte bara för att jag mår väldigt dåligt utan även några andra orsaker, men fick som svar att våran ansökan kommer att behandlas som vanligt.. Jag skrev även i det mailet att jag är orolig över att min fästmans militärjänst (på fem månader) är på ingång, vi hade tänkt betala av den när han kommit till Sverige men trodde att detta skulle gå lite fortare än vad det gjort och har därför inte kunnat börja betala av militärtjänsten..
Vi har nu väntat i ganska så exakt nio månader snart och tar det aldrig slut? Kan dom verkligen få för sig att avslå våran ansökan pga av att jag skrev ett mail om att begära förtur? Jag vet ju om att dom har OTROLIGT mycket att göra på mig,verket, det vet jag, men jag tyckte det var värt ett försök och jag orkar verkligen inte vänta mer, jag tror ni förstår mig.
Och jag har nu börjat min utbildning och jobbar samtidigt vilket gör att jag efter denna resa inte kommer att kunna åka ner lika ofta som jag har gjort, mår så dåligt och är så stressad över allt detta.. Tänk om jag har börjat skapa en framtid här för oss och så får han inte komma hit och vi måste göra om hela processen som kommer ta minst ett år till av vårat liv :(
Nej....du kommer inte att straffas för att du sökt förtur. Förtur får man bara för allvarlig sjukdom eller graviditet. Att man mår psykiskt dåligt av att vänta tar dom inte någon hänsyn till och det är ju förståeligt för då skulle vi allihopa få förtur.
Du har iallafall haft turen att kunna besöka honom ofta. Tror dom flesta som väntar inte har det så enkelt. Vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Jag och min flickvän har bara setts 2 veckor under det senaste året och det suger.
Så håll ut...och se varje dag som en dag närmare beslutet :)
Du kan även joina oss på Facebook där vi startat en grupp runt detta elände med långa väntetider:
www.facebook.com/groups/607552706053504/