Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Bosanac88,
Jag håller med - I och med att vi fixar fram alla intyg, bifogar bilder och bevis så har vi ju i stort sett gjort jobbet åt dem. Vad mer kan behöva utredas som tar sån tid?!
Jag vet att några här på tråden tagit hit sina partners efter intervjun som "turist". Vissa har valt att meddelan migV detta för att på så vis få en "heads up" om det skulle vara nära till beslut. Andra har valt att inte meddela MigV men fått besked utan att det spelat någon roll för utfallet. Jag har ännu inte läst om något fall där en person fått avslag för att personen befunnit sig i Sverige, men kanske att jag har fel? (Ellaa - Du har säkert bättre koll, har du hört om någon som fått avslag för att partnern befann sig i Sverige?)
Min tolkning är att lagen/reglerna kring detta är lite oklara, speciellt om personen lagligt kan befinna sig inom Schengen.
Så summa summarum:
Det är förenat med en risk att vara här om man går och väntar på beslut eftersom det kan tolkas som att man begår ett regelbrott (att vara i Sverige när beslutet tas). Hur stor den här risken faktiskt är (att man de facto skulle få avslag för att man är här) och hur den risken kan hanteras råder det delade meningar om. MigV "rekommenderar" att man inte befinner sig här men ger olika besked beroende på vem man frågar - Surprise!
Lycka till med allt och håll humöret uppe! En vacker dag är den här väntan över för oss alla!
Eftersom min partner kom in till Sverige direkt efter att vi var utomlands så hade jag inget val än att meddela de den här veckan att han är här - han kommer stanna i Schengen tills hans dagar tar slut, men han ska bo hos min pappa i Norge på vardagarna vi får pendla. Så vi minskar risken för avslag. Så de vet iaf att han är i Norge. Min kille har ingenstans att återvända, vi har sagt upp vår lägenhet i NEW YORK. Dock har jag ALDRIG hört att någon har fått avslag pga de befunnit sig här. Det är självklart svårare att se med de som är viseringsfria för de kan röra sig fritt. Har inklusive hört om EN pers som var Schengen fri och fick sitt beslut medans den var här. Har också frågat ett dussintals handläggare - ALLA säger olika. Vissa säger, när en handläggare öppnar ert ärende kommer de säga till Er att hen måste dra. Vissa säger, ne det blir avslag då. Andra säger: Ni får meddela oss när hen ska åka. Det är MYCKET mer effektivt att handläggare tar sig 10 på att ringa och säga: Jag ska ta beslut hen måste lämna landet - skicka bevis på att lämnar landet. Det är det minsta de kan göra. Tänk om man ens partner drar imorgon, och sen så är det oktober och inget har hänt... Då är man åter i ovissheten. Efter all denna väntan kan de åtminstone samarbeta med oss. Men detta är ju nästan lotterileken och mycket verkar handla om tur om vem som slutligen är ens handläggare. Vi hoppas att den här veckan blir mer effektiv och att NÅGRA kan få beslut! Håller tummarna för oss alla!