• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Elsanna skrev 2015-03-10 14:04:06 följande:

Någon som vart i kontakt med växjö enheten och har fått något bra svar ???

Hej Elsanna, nej känns hopplöst att ringa, de är som telefonsvarare nu med sina kan tyvärr inte svara på det. Förstår inte varför processen hanteras smidigare och mer effektivt ptminstone så folk kan få en uppfattning.

Hade faktiskt hoppats att nästa gång jag såg ett inlägg från dig här var att ni hade fått mail för att genomföra intervjun :( antar att du inte hört något?
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 15:16:56 följande:

Hej ella neej tyväär inte hört något positivt alls ringde igår pratade med en tjej. Hon visste tyvär ingenting, tyckte det var väldigt konstigt att vi inte hört något ang något mejl och vi skulle hålla ut och hon inte kunde hjälpa mig. Hon sa också tyvär så håller vi inte det vi ska pga för många ansökningar vi får la vänta och se snart 6 månader de fan sjukt

Fan då! Fick höra samma sak sist jag ringde, då tänkte jag äsch ger upp! Man får nästan bättre info från dessa sidor och andra. Jag och min sambo kollar mailen ständigt... Hoppas att man ska få se mailet. Jag hoppas ni hör nåt snart. Kommer vänta flitigt och förväntansfull på att läsa positiva inlägg!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 16:36:24 följande:

Ja man får faktiskt bättre svar här än att ringa till dom för dom verka faktikt inte veta något förstår inte varför dom jobbar där när dom vet ingenting . Vad har du gjort då hur går det för er ska du flytta ?

Jo, vi åker på måndag tillbaka till NY. Jobbat galet mycket senaste månaden för att lyckas ha råd att hyra något i NEW YORK igen, då hyrorna är så dyra! Sen får vi se hur snabbt det tar tills intervjumailet kommer.... Önska vi kunde vara kvar med hans 90 viseringsfria dagar som Amerikaner har tar slut på måndag. =( Läste en annan tråd ett par (sambo nyetablerat) ansökningsdatum: 1 september 2014, mail om intervju: 18 februari 2015... Intervjun är nu på fre, enhet okänd.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-03-10 23:22:57 följande:

Haft kontakt med otrevlige och elake Stephan K och fick avslag av ansökan om UT på min sambo! Vi har skickat överklagan till Malmö för ca en månad sedan och väntar på svar som kan dröja upp till 6 månader enligt de! Mycket tråkigt och jobbigt med all den väntande!

Hej! Jag beklagar att ni fick avslag på er ansökan.... Är den handläggaren du nämner från Växjö enheten? Vad var motivering för avslag? Bra att ni har överklagat, ge INTE upp! Hört andra som tom anställer en advokat för hjälp.

Önskar er all lycka till!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-03-11 01:06:55 följande:

Hej allihopa...

Måste bara fråga en sak. Jag och min pojkvän sökte alltså i början av juni -14, hade intervju i november ungefär, väntar på beslut nu. Vi har ju inte varit sambos, men däremot har jag bott hos honom i tre månader minst, varje gång jag har varit hos honom, och det är några gånger. Och vi är heller inte gifta, även om vi har planer på det.

Men till frågan... Minskar detta chansen att vi ska få ett positivt beslut eller brukar just det här inte påverka det så mycket? Jag har inte kunnat träffat honom på flera månader nu på grund av skola, och nu är jag så nervös över detta, speciellt när jag läser att nån annan har fått avslag :(

Hej! Jobbar inte på Migrationsverket men tror inte det ska vara anledning att neka. Har kontakt med en annan tjej och de träffades utomlands och hälsat på varandra. Och fått sitt JA! Tror bara i det fallet att det är bra om ni styrker med mycket bevis från chatt, sms osv. Min kille och jag är sambos sedan innan i usa, jag styrkte mest med bevis på att vi är sambos redan... Inte alls bevis från chatt och sånt för vi bor ju ihop inte mycket att chatta om då. :)

Finns folk som fått UT för nyetablerade förhållanden! Var inte orolig. Tror vad som verkar påverka efter intervjun (Tror jag) är typ på hur snabb ambassaden sköter sin del, och TUR vissa verkar få ett Ja fortfare än andra.

Lycka till :)
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 17:41:43 följande:

Okeej fan va tråkigt du måste uppdatera när du hör något nytt och lycka till hoppas ni får ert beslut fort och att det självklart blir positivt men de är jag 100 på att ni får. Jah hoppas det är vår tur snart

Det ska jag absolut göra, vi håller kontakten och får uppdatera varandra då just nu väntar vi båda på att Växjö enheten och intervjumailen ska få faaaart! Jag tror att du kommer få höra nåt inom de 2 kommande veckor... Förlita inte dig på att de säger nåt när du ringer, någon annan här hade ringt och de sa inget - och bums dagen efter kom intervjumailet! :)
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-11 12:16:07 följande:

Idag kl 09.23 fick vi svar!!!

2år TUT!!!

Är så otroligt lycklig!

HEJ! Åh grattis, vad glad jag blir för eran skull, efter 3 år av distans! :D

Hur långt tid tog hela processen? Dvs ansökningsdatum, intervjumail, intervjudagen, beslut?

Kan gissa hur glad din partner lär ha blivit! :D

Vart i USA är din partner ifrån?
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:44:44 följande:

Australien

Ansökan 13 Aug

Mail om intervju i mitten av Dec

Intervju 16 Jan

Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

Ovanstående person sökte in vad jag läst sista Augusti och hade intervjun vid slutet av februari och fått svar nu...... Ni är nog näst! =) Tänkte på ert ärende då ni har någorlunda liknande datum!
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-11 16:03:14 följande:

Jag är så frusterad på allt just nu men jag ger fan inte upp! Jag har nu varit i kontakt med vår "nya" enhet Västerås 3 gånger angående anledningen för varför vi blivit förflyttade dit. Alla tre gångerna har de sagt (olika personer som svarat) att det finns ingen notering varför det hänt och alla har sagt att vår ansökan ser komplett ut. Igår fick jag reda på teamledarens namn och mailade henne direkt.... Inget svar än :/ Idag när jag ringde fick jag reda på de två handläggare i Örebro som kollat på vårt ärende och nån av dem är ju den som ansett att vi behöver vidare utredning. Ena var sjuk idag och den andra har jag bara mailadress till men när jag skicka mail kom det tillbaka och sa ingen mottagare :/ Ska ringa migrationsverkets växel imorgon o fråga om nummer till denne oxå samt rätt mailadress.. De ska fan få stå till svars till varför de bestämt att skicka vårt ärende vidare. Alla jag prata med tidigare under de mer än 20 gångerna jag vart i kontakt med migrationsverket har sagt att vårt ansökan är komplett så varför i hela fridens namn ska de göra mer jobb med o skicka oss vidare för utredning när de redan är så överbelastade?? Fattar lixom inte logiken med det. Vi har skickat in massor med bevis. Flygbiljetter samt passtämplar på två resor jag gjort till honom sen vi skickade in ansökan i Augusti-2014. Bilder, tågbiljetter som bevisar att vi träffats under tiden han var i sverige, skypeloggen och sagt att vi mer än gärna skickar in facebookchatten på mer än 1000 sidor om de vill ha den (då det inte fanns plats o skicka in den när vi fick kompletteringsmailet). Svarar inte dessa handläggare på varför tänker jag gå högre upp för såhär kan man bara inte behandla folk! Ingen ska behöva bli tvingad till att vänta med att få leva ihop med den man älskar. The heart wants what it wants!

Jag förstår inte varför de inte kan ge iaf lite information om VARFÖR, tycker man ha rätt att veta, så man vet vad man väntar... Varför försöker du inte få tag på den enheten där personen som ansåg att er ansökan behövdes kompletteras, och se om hon kan motivera varför? Fortsätt ringa, jag är glad att du inte låter deras passivitet påverka dig. Förstår att de inte kan ge exakta svar - men någonstans måste de förstå, och tycker du har rätt att veta. Har ni gjort intervjun? Är det inte så (kanske jag som har fel) om man skickar in saker efteråt att det finns risk att man blir borttagen ur E3 systemet? Vilket land är din partner ifrån? 

Fortsätt ring, det måste finnas en person med hjärta som kan försöka ta reda på mer åt dig... Eller i värsta fall ta dig till närmaste Migrationsverk(et) och tala med någon där fysiskt!

Och även om man inte kan göra mycket genom internet så kan du alltid lufta ur din frustration här, som du säger the heart wants what it wants och det är värt mer :)

Skickar bamsekramar!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-11 16:49:56 följande:

Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.

Grattis :) Äntligen...! Vilken enhet? Alltid lika uppmuntrande att höra att intervjumailen börjar rulla ut nu iaf! Uppdatera vad som händer härnäst och lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid