• Deitch

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-07-03 12:42:00 följande:
    Herregud vilken tur!!! GRATTIS! Vilken enhet? Vi ansökte en dag innan Er!
    Tack Ellaa! Vi hade verkligen tur, det var just det där speciella "the one" telefonsamtalet bland dussintals där någon tyckte något såg udda ut och ville titta närmare. Och tack vare det tog han beslut samtidigt som han ändå tittade på den.
    aliex skrev 2015-07-03 12:42:44 följande:
    Hej Deitch,
    Villken typ av frågor dem har frågat er när ni har gjort intervju ?
    Tack
    Jag har inte själv varit på intervju, men det kan vara saker som framtidsplaner, om ert förhållande, eran bakgrund etc. Generellt sett så kollar de att de ni skrivit i ansökan faktiskt stämmer, så gå igenom den någon gång så att ni inte säger något annorlunda än vad ni skrev i den. Exempel: om ni säger att ni bodde i stad X i ansökan och stad Y på intervjun kan ju de börja undra om ni hittat på eran bakgrund och därför inte är seriösa/ljuger. Det är inget läxförhör eller nått, men gå igenom vad ni skrivit. Det är inget att vara nervös för om ni är seriösa.
    Miss Honey skrev 2015-07-03 12:57:44 följande:
    Grattis så glad för er hoppas vi också får beslut snart vi ansökte webb 23/10-2014 hoppas hoppas!!
    Tack tack! Jag skulle rekommendera att ringa eran enhet och fråga lite då och då, men det gör ni säkert redan =)
    LoMos skrev 2015-07-03 13:16:48 följande:
    Va kul!! Grattis!! Hoppas på att jag också får beslut snart då :) jag ansökte 2014-10-08 och hade intervju 24 juni.
    Tack! Hoppas ni får beslut snart också! Gäller att vara på och inte ge upp. Var självsäker, men alltid trevlig!
    JamJam skrev 2015-07-03 13:23:44 följande:

Grattis Deitch! jättekul för er skull.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att bli mer irriterad! Hur kan de göra såhär??? Varför är ens liv ett jäkla lotteri helt plötsligt???

Fy!! Fy Fy FY!!!!

Jag är den förste att erkänna att vi hade tur, jag påverkade våran tur genom att vara på, men det var ju bara tur att han tyckte han ville titta på våran ansökan. Lotteri är det verkligen.
    LoMos skrev 2015-07-03 13:24:40 följande:
    Missförstå mig inte. Är jätte glad för er skull. Men man blir ju lite förvirrad, jag pratade med en jättetrevlig kille idag från Örebro men han sa att jag skulle räkna med 12-14 månader.. Och du ansökte ju efter mig. Bara att hoppas på att jag har samma tur som dig :)
    Jag förstår precis, jag är också glad varje gång någon får beslut, men man blir ju fortfarande extremt frustrerad när någon som ansökt efter får beslut före. Man är totalt maktlös.
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-07-03 14:17:33 följande:

Grattis Deitch så kul o höra detta !! :) vilken tur du har heh grattis igen .. Kan du berätta lite vilken enhet ditt ärende var ??? :)

Tack =) Vi hade Växjö, men jag tror inte det är så mycket vilken enhet som vilken person du får tag i och hur han känner för tillfället. Det är ingen idé att ringa kundtjänst, de kan knappt ens svara på frågor. Om du ringer enheterna finns det dock chans att du kopplas till någon som också jobbar som handläggare.

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-05 14:38:06 följande:
    LEnL: har du möjlighet att logga in på din eller din partners sida? Från Migrationsverket sida, och de vad för enhet som står där? Då kanske vi kan dra någon slutsats om vad enheten som står på sidan har för roll.

Eller om du kanske kan kolla det Deitch? Någon som har fått beslut, skulle ni vara jättegulliga!

P.s ni som INTE kan logga in, när ni gjorde er webbansökan så fick man användarnamn och lösen i samma veva. Hittar ni inte detta så kolla Era/er partners mail och sök på Migrationsverket, där fick man i ett mail användarnamn och lösen. Annars kan man klicka på glömt. Hoppas ni lyckas komma in!
    Så här ser det ut Ellaa.
    Det enda som har ändrats är att det nu står "Beslut fattat" nedan. Står fortfarande att jag skall boka tid i Kållered. Bokad tid i april är den ursprungliga intervjun hon var på. Om du trycker på "tidsbokning" till höger nu står det bara att alla ansökande har fått beslut. Innan beslut kunde man gå in och välja tider och (antagligen) boka dem. Nu går det inte längre iaf. Jag tror personligen detta är en bugg och inget att bry sig om.

Vad det gäller excellarket fortsätter jag åtminstone en stund till =)

Ansökan

Bekräftelser som skickats till din e-postadress
    2014-10-15 Vi har tagit emot din betalning
    2014-10-15 Vi har tagit emot din ansökan
    De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatus XXXXXX
    XXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXX
    Beslut fattat

De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i KÅLLERED
    NamnBokad tidXXXXXX
      XX April 2015 XX:00

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-06 13:18:59 följande:
    Tack Deitch :) sista frågan, Kållered är det möjligtvis den närmaste enheten till din adress? 
    Kållered? Nja, det är inom samma län, men närmaste vet jag inte. Vi skall till ett annat kontor som ligger 5 min bort med buss för att ta fingeravtryck mm i veckan, så jag skulle säga att det är rejält mycket närmare. Vet dock inte om de gör intervjuer där.
  • Deitch
    ArthurMouse skrev 2015-07-09 08:21:13 följande:
    Hmmm... Försökt ringa dit idag men de säger bara ''(nummer)- är inte anträffbar'' Har de nå speciella telefontider? Har försökt kolla på nätet efter telefontider men de är ju så gott som omöjligt att hitta någon som helst info. :<
    Hmm, nej det är Norrköpings enhet, de skall ha öppet mellan 8 och 16 eller så. Jag har visserligen inte ringt dit själv då jag hade en annan enhet, men det är det numret som folk har använt för att komma dit.
  • Deitch
    svurkbebis skrev 2015-08-18 04:27:20 följande:

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
    Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
    Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

Sök inte besöksvisum, sök UT direkt och ansök förtur pga graviditet! Om ni söker innan födseln kan (borde) han få UT innan födseln.

Det enda man kan få förtur för är skolstart för barn, om du är handikappad el dyl. och inte kan klara dig själv, eller graviditet (barnet föds inom ramen för vad ansökningen annars skulle ta)

Om du söker nu och frågar efter förtur kan han ha UT till vintern, annars kan du räkna med att ditt barn kommer fylla 2 eller så innan han/hon kan träffa sin pappa.

Jag repeterar, de skiter totalt om ni har barn eller är gifta, det är bara graviditeten som gäller. Speciellt om födseln är nära (inom några månader), då ger de förtur.
  • Deitch
    svurkbebis skrev 2015-08-18 11:25:49 följande:
    Va!?

Det är ju helt sjukt! Vilken jävla byråkrati vi har här i sverige ????

Att nån annan ska sitta o bestämma över vem man ska få leva med och att det dessutom ska ta sån jäkla tid!
    Det är tyvärr så det är. Hela den här tråden samt motsvarande på andra forum är fyllda av folk som en gång också trodde att vi hade ett bra och fungerande system, det har vi tyvärr inte.

Jag hade extrem tur och fick beslut efter 9 månader, jag var på och lyckades till slut efter dussintals samtal att få en handläggare att titta på min ansökan. Sen fick jag beslut inom 3 timmar. 6 månader för dem att skicka ett email om att boka intervju. 9 månader utan ett pip utöver det mailet, ingen hade ens tittat på ärendet, men när jag väl lyckades övertyga en handläggare att titta så var det beslut inom 3 timmar. De flesta som läser här gör samma sak, men i 99.9% av fallen får man bara mummel om "var god vänta 14+ månader".

Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
  • Deitch
    MikaelLjung skrev 2015-08-19 09:01:17 följande:
    Tycker om ditt kalkylblad, fast jag fattas där.. ;( 
    Vi sökte 10 november 2014, Intervjumail 17 april, intervju 24 april. Min Wittaya är från Thailand, Intervju i Bangkok. Kommer från Udon Thai.

Jag brukar infoga en tom rad på rad 13 och formatera om hela rad 14 till fet stil för då kan jag sortera efter ansökningsdatum och då tycker jag att det blir en bättre översikt över vad som händer...

Du har lagt ner ett enormt arbete på detta och du är värd all eloge någon kan få!
    Tack så himla mycket!! 
    Har lagt in dig nu =)
    Det lät som en bra idée, i början orkade jag inte med datumformatering eftersom man då behöver lägga till mitt i och hålla på istället bara för att skriva en extra längst ner, men det har varit stort intresse och antalet ansökande är såpass stort att det inte längre är överskådligt. Jag har ändrat det så de är sorterade efter datum nu, och förhoppningsvis rett ut alla fel detta skapade i dokumentet med färg- och ramformatering samt koder som hänvisade till fel rutor etc, men säg till om något ser konstigt ut så fixar jag det! Säg gärna till om ni har andra förslag också.
    Göteholm2015 skrev 2015-08-19 09:11:14 följande:

Nu har jag varit i kontakt med Umeå och sedan Örebro som verkar vara enheten som tagit över vårt ärendet. Det ena mer nedslående än det andra. I Örebro påstår man sig arbeta med ärenden från mars 2014, men man säger också att handläggningstiden är ungefär 14 månader (konstigt eftersom personerna som i så fall ansökte i april 2014 redan väntat 16 månader).

Försökte använda "Dietch"-krafter och övertyga dem att åtminstone kolla på mitt ärende... Ingen framgång där dock.

I och med detta fattade jag beslutet att boka flyg för tjejen så att hon kan göra sina 90 viseringsfria dagar här. Hon kommer lagom till "årsdagen" för vår ansökan och kan ju då vara här tills det passerat 14 månader.

Bara till att försöka sansa sig och svälja ilskan och göra det bästa av dagen här... 

Jo, det gäller att ha tur och komma till rätt handläggare... det bästa jag kan tipsa om som generellt tips är att ringa eran enhet mellan 09:00 och 10:00, för då har handläggarna telefontid. Störst chans att få prata med en då, annars är det bara växeln som svarar såvitt jag vet.

• Deitch
    jossan951 skrev 2015-08-19 21:30:36 följande:
    Riktigt bra statistik,vilket jobb du lagt ned! Lägg gärna till oss: Sökte: 26 okt 2014 Intervjumail: 15e april 2015, intervju: 3e juni 2015.

Min man är från Turkiet men vi har sökt från Storbritannien eftersom vi bott här i 4 år tillsammans. Ansökan befinner sig just nu i Örebro.

Är så otroligt frustrande på denna väntan. På ambassaden under intervjun sa de att det inte kommer ta länge att få vårt beslut eftersom vi både är gifta och har barn ihop men när man läser här så verkar det ju som om vi bara kan drömma om att få allt klart innan årsslutet....
    Kul att den är till nytta, jag har lagt till er också.

I och med att ni har sökt i oktober hoppas jag att ni får svar snart! Ring till eran enhet titt som tätt och var på! (Det är ingen idé att ringa till Migrationsverkets huvudväxel, de kan inte påverka någonting - eller ens ge meningsfulla svar för den delen, bortslösad tid att stå i de köerna)
  • Deitch
    jossan951 skrev 2015-08-23 13:01:07 följande:
    Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?
    Testa att ringa mellan 09:00 och 10:00, då brukar handläggare svara i telefon, och inte bara växeln. (vissa har 09:30-10:30 har jag hört) Örebros telefonnummer är 010-4859585.

Jag är också som person en som vill göra saker korrekt och normalt inte hade velat störa dem för "de gör dem i turordning så min tur kommer när de som ansökt före är klara", men så fungerar det inte. Och som jag och några andra har märkt så gäller det bara att ringa vid rätt tid och hamna hos rätt person. Jag ringde också dussintals gånger och stod i kö i timmar sammanlagt, de sa allting från att det skulle ta 2 veckor till beslut (detta var 1 månad efter ansökan, förra året) till 18+ månader. De sa allting från "vi håller på med ansökningar från 5 månader tillbaka" till "från 20 månader tillbaka", de sa "vi gör ansökningarna i turordning" men när man påpekar att folk fått beslut inom 7 månader utan förtur medan vissa väntat 12+ månader fick man bara "vi kan inte uttala oss om individuella beslut" tillbaka. Det var på grund av all denna BS som de sprutade som jag började sätta ihop excelfilen , så man åtminstone har någonting att gå på, för allting de säger är opålitligt.

Men så ett samtal fick jag kontakt med en handläggare som reagerade på våran ansökan och ville ta en titt på det, och vips hade man beslut. Helt förbannat orättvist, men det är så det är. Det enda jag kan säga är fortsätt ring och stör dem, för även om det känns helt meningslöst så kommer helt plötsligt samtalet som gjorde allting värt det. Men som sagt, ring inte huvudväxeln, det är meningslöst!
  • Deitch
    Anonym 123 skrev 2015-08-27 20:16:33 följande:

Ny här...min pojkvän har för en månad sen skickat in sin ansökan om att bli sambo med mig. Hittade den här tråden o blir mörkrädd!! Fick i dagarna reda på att ansökan hamnat i örebro och var då i kontakt med dom. Ansökan registrerad men ingen handläggare än. De sa att de som nu håller på att få intervjutider är ansökningar från FEB 2015. Alltså 6 mån efter ansökan. Hon sa också att de som nu får slutgiltiga besked är ansökningar från första kvartalet 2014!!?!?! Hur kan detta vara möjligt? Ja sa att det står på deras hemsida att väntetiden är 4-9 månader om inga större saker måste undersökas. Fick då till svar att de tiderna som står är missvisande. De jobbar för fullt med att försöka komma ikapp men att det är ett stort problem.

Så här kan det inte få gå till!! Det är omänskligt! Jag tänker inte sitta här o snällt vänta! Något måste göras. Vad det än handlar om så sitter vi människor i Sverige bara snällt o väntar. Nån gång måste vi säga stopp!!

Jag borde kanske starta ett crash-course dokument för alla stackars ny-ansökande som trodde att Sverige var ett civiliserat och fungerande land.

Vad skall jag börja med? Lita inte på ett ord de säger, alla säger olika saker. Om det är för att de ljuger eller för att de själva har NOLL koll låter jag dig själv avgöra, men båda aspekterna är skrämmande.
    Bered dig på en lång väntan, för nuvarande är min statistik från 123 ansökningar: 160 dagar till mail om att boka intervju. 196 dagar till intervju, och sedan 292+ dagar till resultat (många har väntat mycket längre)
    Migrationsverket är korrupt, har du kontakter eller vet någon du kan kontakta kan du komma före i kön, har själv sett det hända.
    Det är ingen idé att ringa huvudväxeln för de kan inte ge några fakta överhuvudtaget, och säger till och med mer missvisande information än vad det gör på respektive enheter.
    Lita inte på "Vi arbetar nu med X månad"-uttalanden, för varje person som du talar med säger olika månader, från slutet på 2013 till hösten 2014.
    Du är nedprioriterad, asylsökningar är mycket mer viktiga än du och ditt liv som svensk medborgare.

Nått annat man kan tillägga? Kanske skall skapa ett nytt blad i Google docs angående detta =P
  • Deitch
    Anonym (beso) skrev 2015-09-01 14:46:37 följande:

Ni som fått beslut!

Hur långt innan fick ni handläggare?

Jag fick aldrig en handläggare innan jag fick beslut. Vissa har bara väntat 3 månader tills de fick handläggare, men handläggaren har sedan inte tagit beslut 8 månader senare. Andra fick en handläggare efter 8 månader och fick beslut 3 månader senare. Eller 3 veckor senare. Det finns ingen regel att gå efter så frågan är inte relevant (tyvärr), för det betyder ingenting om du har en eller inte.
    toufik17 skrev 2015-09-01 15:42:43 följande:

Finns det någon som har väntat längre än 13 månader och inte fått beslut????

1 Anonym från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Rune64 från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Allmus från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Sima25 från FL på 13,3
    forzainter på FL på 13,2
    Mimmipigg på FL på 13,0
    följt av
    bukkake8 på FB på 12,7
    sten15 på FL på 12,6
    sedan 6 pers runt 12-sträcket.
    med mera med mera.

• Deitch
    sjömannen skrev 2015-09-17 15:20:08 följande:
    Tack för gratulationen.
    Nej inte den personen som gjorde intervjun på ambassaden utan den person på migrationsverket som beordrat ambassaden att göra intervjun. Vem det är fick jag reda på av ambassaden när jag ringde och frågade (som anknytningsperson och ombud med fullmakt).
    Kanske skulle meddela att ärendet hanterades i Norrköping. Det är ju alltid trevligt om man kan se det i Deitch fantastiska kalkyl, så jag hoppas att du läser detta Deitch och lägger till den infon. Du var ju supersnabb med datumsinfon.
    Jag lägger in det också =)
    Grattis till beslutet!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid