Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Vad säger ni Alla? Ska vi göra en namninsamling och skicka vidare namninsamlingen till våra politiker? :)
Desto fler vi är, desto starkare!
Vi ansökte 21/3 2015.Är det verkligen alltid så att det alltid blir ytterligare utredning och mera väntetid om den ena partnern har varit tidigare asylsökande? Vi har varit tillsammans i snart 2 år. Vi älskar varandra så djupt och vi har tät kontakt och bevis på att vi har varit tillsammans. Alltså inget skenförhållande , vi förlovade oss i oktober, jag har varit i hans hemland och hälsat på och planerar en resa snart igen
Är så frustrerad och ledsen , det är vi bägge två
Kom hem från min resa från min man i måndags o idag hade jag orken att skicka in vår JO anmälan då vi fått vänta mer än 9 månader på beslut. Jag tog upp flera lagar de bryter mot i vårat ärende samt att de borde gå på de bevis man skickar in istället för att direkt de ser en tidigare asylansökan skicka vidare för vidare utredning eller som de så fins sa till mig att det var pga tekniska skäl. Inte så konstigt att ansökningar tar tid då de skickar vidare till att en annan handläggare ska öppna ärendet istället för att den första som öppnade inte kan ta tag o lägga mer tid på ärendet. Senast igår när jag ringde enheten vår ansökan ligger nu på sa de att vi kommer att få vänta 18 månader. Detta endast pga min mans tidigare asylansökan :/. Jag vet att hade han aldrig varit asylansökan hade vi haft vårat beslut i början av mars då vår ansökan är komplett. Är så deprimerad o frustrerad just nu och om inget händer vår ansökan de närmaste månaderna kommer jag få vänta 2 månader tills jag kommer få träffa min älskade man igen :(
Hej Mimmipigg!!
När din man var äsylsökande?
Åkte han tillbaka i sitt hemland frivill???
Jag själv har varit Asylsökande och de hade sagt till min Fru att om jag åker tillbaka frivill inann de skulle ta någon beslut .. Sen kunde jag änsöka .. Normalt somm alla andra .. Men jag förstår inte dettaa ..dett är även enklare att fatta att allt är så sant för oss som har redan varit i sverige vi har bott tillsamans vi har allt planerat vi har bevis tillräckligt på allt .. Då varför måste de utredda mer .. Alla säger olika och man får aldrig rätt info men .. Vi får see vad som händer ..vi redan väntar på ett beslut :) det blev 1 och halv månad redan hoppas det tar inte så långt nuu ... Varifrån kommer din man Mimmipigg???
Anonym migrationslurasasylsökande???
Hade du fått någon avslag den tiden du var asylsökande i sverige ???
Det spelar mycket roll om du har åkt tillbaka i hemlandet innan de har fått någon beslut !!
(My personal opinion)
Jag har varit själv Asylsökande och ville komma i hemlandet själv gör att de så ?
Men om man väntar på ett beslut sen det är helt annan sak !! Jag tycker såå !!
Mimmipigg i vilken Stad bor din man i Albanien :) ..
Vi gör så här istället:
www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx
Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.
I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.
TL:DR,
MEDEL:
Dagar till mail 161
Dagar till intervju 198
Dagar till beslut 271
Dagar mellan mail och intervju 37
Dagar till Resultat efter Intervju 92
Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.
Lagt till dig också Mimmi, hoppas du får svar snart.
Tack för feedbacken, roligt om någon annan också får användning av den.