• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-07-06 12:49:13 följande:

För att logga in på "mina sidor" behöver en inloggningsuppgifterna partnern uppgav när hen skulle ansöka, dessa finnes på mail.

Sedan går man in på Mina sidor, vilket jag inte orkar länka genom mobilen, googla "Migrationsverket mina sidor" och välj den som heter mina sidor, ej den för e-visum.

Där loggar man sedan in (man använder alltså INTE länken i mailet).

Där ser man endast typ vilka dokument man skickade in och vem som sökte.

Sedan står den andra uppgiften, som vi funderar på är en bugg, att personen har en tidsbokning i solna/annan enhet.

Hoppas det var hyfsat bra förklarat!

Mycket bra beskrivning och förklaring. Fungerar klockrent. Tack tack!! 
  • sjömannen
    Doffer skrev 2015-07-14 00:40:13 följande:

Hej på er allihopa :)

Nu har vi äntligen fått ett mejl om att boka intervju. Vi fick även ett om att komplettera eftersom vi gift oss sen vi gjorde ansökan.

För den som är nyfiken så ser det ut på följande vis för oss:

Land: Japan

Elektronisk ansökan: 2015-01-26
    Intervjumejl: 2015-07-13
    Intervjudatum: 2015-08-06

Det verkar även som att migrationsverket skämtar lite med oss för min fru får följande meddelande när hon loggar in:

"Schedule an appointment for visit at the Swedish mission abroad in KÅLLERED" ;)

På själva bokningssidan så star det ambassaden I Tokyo dock så det bör vara lugnt. Frågan är bara hur lång tid det dröjer när väl intervjun är avklarad.

Hej.
    Du ställer frågan: Hur lång tid det dröjer när väl intervjun är avklarad?
    Det är en av de frågor vi alla har som skall på, eller har varit på intervju. Frågar du migrationsverket får du olika svar varje gång du ställer frågan, men vi har en deltagare här (Deitch) som gjort en fruktansvärt bra statistik som du kan studera och få en något sånär realistisk uppfattning om väntetider. Lycka till!!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA/edit?pli=1#gid=706601569
  • sjömannen

Enligt inhämtad information är migrationsverkets uppgift när det gäller ansökningar att flytta till någon i Sverige att göra en seriositets-bedömning av förhållandet. Den uppfattning man får är att de gått långt från den uppgiften och istället utför någon sorts överprövning av kärleksrelationen, på oerhört långdragna handläggningstider och med total hänsynslöshet gällande relationernas realistiska levnadssituationer.

• sjömannen
    Ellaa skrev 2015-07-20 17:47:37 följande:
    Om så vore fallet skule jag inte frågat sjömannen :) aldrig kunnat öppna det dokumentet heller, får göra det på jobbet imorgon. Tack för infot.
    Jag säger då det! Dessa låtsasmoderatorer som bara tror. Jag föredrar de troslösa!!
  • sjömannen

Hej.
    Är det någon som vet vad förkortningen HL betyder, som finns i den beräkningstabell på väntetider som Deitch har skapat? Där finns HL på tre brunmarkerade rader.
    Tacksam för svar.

• sjömannen
    Deitch skrev 2015-07-22 12:43:24 följande:
    HL är förkortning för handläggare.
    Tack för den informationen!
  • sjömannen

Hej alla.
    Nu är intervjun för den sökande på ambassaden i Kiev den 20:e juli avklarad. En tidskrävande procedur med cirka två timmars "frågestund", följt av en knapp halvtimma för fotografering och fingeravtryck.
    Intervjun gjordes delvis på engelska och delvis på ryska. Frågorna bestod till stor del om den sökandes uppväxt och liv, arbeten, föräldrar, barn och allehanda ting, samt dessutom förekomsten av kännedom om referentens civilstatus, tidigare arbete, nuvarande sysselsättning, barn samt hur och när vi träffats och träffas.
    Dokument som sökanden medtagit och presenterat är fullmakt, övriga bilagor (16 sidor med listade mail och två utskrivna mail), personbevis för referent, foton av oss båda från olika platser, övriga bilagor (listor på telefonräkningar), intyg som visar att sökanden inte är gift, flygbiljett till Ukraina för referenten, flygbiljett tillbaka hem för referenten, övriga bilagor (kopior från ansökan) och anknytningsutredning.
    Intervjun gjordes i separat intervjurum, i lugn och avstressad miljö.

En beskrivning av hur det gick till i vårt fall. Lycka till alla ni andra som står på tur!!!

• sjömannen
    Maspower skrev 2015-07-22 21:25:49 följande:

Läste följande på Thailandsforum

Pratade med kundtjänsten hos Mig igår, fick äntligen klartext på hur de räknar handläggningstiderna för "Flytta till någon i Sverige":

Alla ansökningar utanför Europa hamnar i tredje gruppen per automatik då det alltid ingår intervju på ambassaden. Normal väntetid är då 9-14 månader, med 90% av ärendena klara vid 14 månader, alltså precis som innan sammanfogningen av köerna. Om man har grund för förtur kortar det givetvis väntetiden men oklart med hur mycket...

Detta var alltså för första ansökningen, ansökan om PUT borde vara enklare då ingen ambassadbesök behövs och alla dokumenten för att få UT ju redan är behandlade, enda som återstår är bekräftelse på att UT är beviljat på riktiga grunder.

skickade in våran ansökan 10/6 -15

Hej.
    Och vad är det som säger att din tolkning är riktig? Det kan ju likaväl vara så att man tolkar in en tidsåtgång för TUT under beskrivningen "Ansökan som behöver kompletteras (med t.ex. ett ambassadbesök) är 4 till 9 månader. Att tro någon som på migrationsverket sagt si eller så är ju lika lite värt som ett utgånget kvitto på pantbanken (Ledsen! Kom inte på någon bättre jämförelse)
    Länge leve optimisterna!!!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid