• Anonym (elak?)

Nydumpad och gravid

Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma. Jag tar allt från början. Jag träffade min drömprins i August 2013. Vi har känt varandra sen tidigare men nu klickade det. Vi hade en underbar höst/vinter och allt kändes toppen. I november fick han veta att han fått en tjänst utomlands och skulle jobba borta i 6 mån start 1/2 2014. Det kändes inte som ett problem utan vi trodde att det skulle vi klara.
    Under December började han förändras blev introvert och började fundera över hur det skulle gå. Det är ett land med konflikter i så det är inte helt säkert att befinna sig i. Under förra veckan hördes vi inte av nästan alls. Från flera sms och samtal per dag så var det helt tyst. I lördags släppte han bomben. Han har inga känslor för mig och valde att göra slut. Jag är helt förkrossad men försöker ta mig igenom vardagen då jag har 2 barn som behöver sin mamma.

Under de senaste veckorna har jag känt mig allmänt trött och sliten och de senaste dagarna har jag känt mig illamående. Trodde det var chocken att bli tvärdumpad som gjorde det. Jag äter p-piller så jag hade inte en tanke på att jag skulle vara gravid. Tills igår kväll då jag fick grym halsbränna. De enda gångerna jag har det är när jag är gravid. Åkte och köpte ett test och visst ett stort och tydligt plus. Nu kommer jag till mitt dilemma i början när vi träffades sa han att han aldrig vill ha egna barn men under den sista tiden så har han pratat om att om han dör så dör hans släkt ut. jag känner mig helt klar med barn och är inställd på abort. Men är det fel av mig att inte berätta för honom om den? Han har ju dumpat mig och ska ändå åka. Det han inte vet lider han inte av. Men det känns ändå inte rättvist att jag ska bestämma om han ska få barn eller inte hellerRynkar på näsan

Vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden Nydumpad och gravid
  • Anonym (3barnsmamma)

nä, i detta fall ser jag ingen anledning att berätta för honom - det är ditt beslut!

• Habba

Jag hade berättat. Man är två om att göra barnet och två om beslutet.

• BBmamma
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2014-01-08 09:09:53 följande:
    nä, i detta fall ser jag ingen anledning att berätta för honom - det är ditt beslut!
    Varför? Tycker inte du att han har rätt att få veta?

Självklart ska du berätta TS.
  • Anonym (elak?)

Tack för era svar. Jag har tokångest nu. Jag lutar mot att berätta men även lägga fram anledningen till varför jag jag vill göra abort. Jag är tveksam om min kropp klarar en graviditet till och att jag inte vill bli ensamstående mamma till tre ist för två barn. Jag är förstås lite rädd för att han ska tro att det här är ett sätt att få tillbaka honom men det är det verkligen inte det är därför jag tvekar. Hittar vi tillbaka till varandra så gör vi det. Även om jag tror att det är slut för alltidRynkar på näsan
    jag sitter och hyperventilerar och gråter nu. jag älskar verkligen honom och det här gör inte saken bättre. 

Om han vill att jag ska behålla kommer jag bryta ihop. Eftersom han ska åka iväg så skulle jag bli själv genom stora delar av graviditeten och han inte kommer finnas där så blir det ett helvete. Jag kommer inte kunna ta hand om de barn jag har. 

• Anonym (3barnsmamma)
    BBmamma skrev 2014-01-08 10:19:04 följande:
    Varför? Tycker inte du att han har rätt att få veta?

Självklart ska du berätta TS.

nä, han har ju redan gjort slut, kommer att bo utomlands i 6 månader och ts vill inte ha fler barn..... vad hjälper det att han får veta, när ts redan vill göra abort....
  • bettyblue

Han har gjort slut med dig, tycker att du berättar om han vill men anser inte att han har ett jävla jota att säga till om i frågan.. som om du ska behålla barnet trots att det är slut mellan er bara för att hans "släkte" inte ska dö ut.. nä=)

Lycka till hur du än väljer att fortsätta!:)

• BBmamma
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2014-01-08 11:26:44 följande:

nä, han har ju redan gjort slut, kommer att bo utomlands i 6 månader och ts vill inte ha fler barn..... vad hjälper det att han får veta, när ts redan vill göra abort....
    Ok, själv tycker jag att i såna här frågor har båda rätt att veta. 
  • piggen

Habba skrev att man är två om att göra barnet och två om beslutet. Jag håller inte riktigt med där. Visst mannen har självklart något att säga till om men i slutändan är det KVINNAN som ska gå runt och bära på det där barnet med allt vad det innebär - och då är det också hon och ingen annan som ska ta det slutgiltiga beslutet.

• Anonym (Förstående)

Vill du att pappan skall vara delaktig i ditt och barnens liv, resten av ditt liv = Informera honom om faderskapet !

Vill du leva i lugn och ro med barnet = Håll tyst.

Abort = ett alternativ men det är DU som skall  FATTA  beslutet.
    Blanda inte in honom.

Barnet skall få veta att det finns en pappa men att han bor i ett annat land idag !

• Habba
    piggen skrev 2014-01-08 14:26:45 följande:

Habba skrev att man är två om att göra barnet och två om beslutet. Jag håller inte riktigt med där. Visst mannen har självklart något att säga till om men i slutändan är det KVINNAN som ska gå runt och bära på det där barnet med allt vad det innebär - och då är det också hon och ingen annan som ska ta det slutgiltiga beslutet.

Där tycker vi ju helt klart olika. Det är ju inte direkt en jätteuppoffring att vänta ett barn. För det är precis vad det är. Ett framtida barn som man väljer om det ska få chansen till ett liv eller inte. Ett stort val, som jag tycker att man är två om.
  • Anonym (abort)

Han har ju lämnat dig, gör abort och ta hand om dem du redan har.

• TrorPåFramtid

Jag har några frågor: 1. Är det skillnad för dig att berätta före eller efter du gjort abort? Varför i så fall? 2. Om du berättar och han säger " jag vill att att du behåller men inte vill vara med dig" eller " jag vill abort" vad kommer du säga då? 3. Vad om han säger" låt oss försöka då pga barnet" 4. Vilket svar inners inne hoppas du på och vilken är du mest rädd för? Vill bara förstå din dilemma

• fjonkelina

Jag tycker du ska berätta om du tänker behålla barnet. Gör du abort så ser jag ingen anledning till att berätta. Tror precis som du att han kommer se det som att du försöker hålla kvar honom i ett förhållande han inte är intresserad av. 

Om du redan känner att du inte orkar leva som ensamstående med 3 barn så kanske du ska överväga aborten. Du kan inte helt lita på att han tar sitt ansvar om han jobbar utomlands ofta.

Svårt val och det är bara du själv som kan ta beslutet.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (anonym)
    piggen skrev 2014-01-08 14:26:45 följande:
    Ja..bära i magen i bara 9 månader? Sedan får ju båda ta aktivt ansvar i 18 år framöver? Hur klokt är ditt resonemang egentligen? Att bära på ett barn i mindre än ett år i jämförelse med att vara förälder livet ut? Är det  verkligen rätt att personen som råkar bära på barnet i och med att de biologiska omständigheterna är som de är, har ensamrätt i att bestämma om den andre ska få åka med på att bli förälder eller ej?

Just i det här fallet så kan ju mannen skaffa barn med en annan person om han skulle någonsin ångra sig. Hade han däremot inte kunnat få barn och detta skulle vara ett mycket efterlängtad mirakelbarn då kanske man skulle kunna väga in hans åsikt. Nu ser det ju ut som att ingen av er vill ha, men meddela honom är ju bra ändå.
  • ElSof

Hej du vackra kvinna!

Jag rekommenderar ett besök på http://livlinan.nu/ och att du ringer dem för rådgivning. De ger professionell hjälp och stöttar vilket beslut man än väljer.

Lycka till!

Svar på tråden Nydumpad och gravid