Inlägg från: Wik |Visa alla inlägg
  • Wik

Förbannade klasskassa och skolresa !!

När jag gick i 9an åkte vi utomlands med klassen. Det var ingen som behövde betala ur egen ficka (mer än eventuella fickpengar). Även föräldrarna som åkte med fick resa, boende och mat betalt. 

Vi hade sparat sedan...6an kanske och om man bara är lite kreativ så behöver det inte ta särskilt mycket tid från annat viktigt heller. Jag minns tex att vi blad annat krattade tomten åt ett större företag. Det är stor chans att flera av föräldrarna har kontakter.
    Vi hade även en del shower/uppvisningar och sådant (jag gick i en teater/musik-klass) och där var det väl en del föräldrar som betalade inträde och köpte fika, men det var inga stora summor det handlade om.  
    Det var alltså ingen som var tvungen att ta något eget jobb utan det var en sak som vi gjorde ihop som klass och det var faktiskt otroligt bra för sammanhållningen.  

Det jag vill komma fram till är att det var en fantastisk upplevelse och jag är otroligt glad över att jag fick vara med om det. Jag skulle ge det en chans, men jag skulle kräva att klassen samlade ihop till det tillsammans och inte blev "lämnade med en hög salami som är omöjlig att sälja annat än till familjen". 

• Wik
    isolande skrev 2014-01-14 12:03:48 följande:
    Usch, jag kom ihåg dessa "resor" och gemensamma aktiviteter man promt skulle göra med sin klass. Jag och min tvillingsyster hade inga riktiga vänner inom skolan då vi växte upp. Våra kompisar fanns inom idrotten vi ägnade vår skolfria tid åt.

Vi åkte på nån jävla campinghelg i 9.an och jag och syrran gick ut på promenad i skogen hela kvällen eftersom vi inte hade någon att umgås med bland de andra. Det var bara hemskt, pinsamt och väldigt svart på vitt att vi var utanför. Lärarna brydde sig inte ett skit om det.

Varför kan man inte bara få vara i skolan, göra sina läxor och sedan slippa idiotiska klasskamrater på sin fritid? Resor ska vara roliga, inte fyllda av pubertal social ångest.
    Det är ju inte bra om det är tvång, speciellt inte när det inte har med studierna att göra. När vi åkte så var det helt frivilligt och dom som inte ville följa med behövde ju inte heller hjälpa till att samla in pengar. 
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!