• ametisten

Ont/öm i fötterna efter förlossning...

Hej, Under min graviditet blev jag mot slutet lite svullen i fötterna men inte så farligt, och fötterna var väldigt varma. Efter förlossningen fick jag först i ena och nu i båda som om känseln försvann på ovansidan på foten (på fotryggen). Om jag drar med fingrarna känns de bortdomnade och svullna även fast de inte är det. Nu på senare tid har jag även blivit väldigt öm under foten i fotsulan. Ibland när jag går gör det jätteont, främst om jag går upp på natten men även dagtid. Jag har röntgat både "vanlig" röntgen och magnetröntgen, men det har inte visat någonting. Är det någon som varit med om liknande? Vad kan det vara? Och hur kan jag bli bättre? Tack!

• Svar på tråden Ont/öm i fötterna efter förlossning...
  • MrsP79

Jag har ungefär samma. Det är drygt 6 månader sedan min tredje förlossning. Innan den här graviditeten hade jag lite ont under ena foten, ofta på morgonen när jag gick upp. Det var inget jag direkt tänkte på, men sedan förlossningen (och kanske innan?), har jag väldigt ont. Känner mig också bortdomnad på fotsulorna. Läkaren sa att det förmodligen skulle försvinna av sig själv om ett tag, men jag vet inte.... Har även ont i fingrarna ibland, och läkaren sa att det var karpaltunnelsyndrom, men symtomen stämmer inte. Har läst om amningsreumatism och tycker det låter som det jag har. Ska kolla med läkare igen om det inte blir bättre.

• ametisten

Jag läste på lite om amningsreumatism på nätet efter ditt meddelande. Hade aldrig hört talas om det, men nu när jag läst om det verkar det ju troligt att det ör just det även jag fått. Finns det något att göra mot det, eller är det ara att vänta och hoppas det blir bättre när jag slutat amma?

• MrsP79

Jag har inte fått reda på så mycket om det, finns inte så mycket forskning om det. Men tydligen är det nån slags ledgångsreumatism som debuterar efter förlossning/under amning eftersom en massa skyddande hormoner lämnar kroppen då. Hos vissa försvinner det när de slutar amma, hos andra "övergår" det till "riktig" reumatism. Men jag är absolut ingen expert. Har du också bra och dåliga perioder? Vissa veckor känns det lite bättre, andra är det väldigt jobbigt. Det finns ju mediciner mot ledgångsreumatism, men vi får nog vänta och se efter avslutad amning.

• Lyckan 382

Amningsreumatism har egentligen inget med amning att göra men är ledgångsreumatism utlöst av graviditet. Så vänta inte till efter avslutad amning utan gå till läkaren, de kan ta blodprov som är rätt tillförlitligt. Jag var tidigare i veckan, har inte fått resultatet än.

• jennyz

Jag har också så, mest ont under ena foten och mest då jag legat och vilat eller suttit... Pratade med BVC och läkaren när vi hade 6-mån koll med dottern, de lät som att jag skulle avvakta om det inte blev värre... Kanske man skulle ringa VC ändå.. Varje kväll när jag sitter och ammar så gör det så ont i fötterna att jag inte kan sitta still...

• Lyckan 382
    Lyckan 382 skrev 2014-02-21 20:52:08 följande:

Amningsreumatism har egentligen inget med amning att göra men är ledgångsreumatism utlöst av graviditet. Så vänta inte till efter avslutad amning utan gå till läkaren, de kan ta blodprov som är rätt tillförlitligt. Jag var tidigare i veckan, har inte fått resultatet än.

Inga tecken på reumatisk sjukdom. Det är ju bra, dock undrar jag ju fortfarande vad som är fel..
  • MrsP79
    Lyckan 382 skrev 2014-02-27 15:17:31 följande:
    Inga tecken på reumatisk sjukdom. Det är ju bra, dock undrar jag ju fortfarande vad som är fel..

Ja, alltså, ingen vill ju ha reumatism, men precis som du säger, vad är då fel? Jag har inte varit hos vc igen, måste kanske masa mig dit, känner mig som en 100-åring i fötter och händer ibland.
  • ametisten

Hej, Är det någon av er som fått något svar på om ni fått amnings/ledgångsreumatism? Och om det finns något att göra åt det?

Svar på tråden Ont/öm i fötterna efter förlossning...