• MrsP79

Ont/öm i fötterna efter förlossning...

Jag har ungefär samma. Det är drygt 6 månader sedan min tredje förlossning. Innan den här graviditeten hade jag lite ont under ena foten, ofta på morgonen när jag gick upp. Det var inget jag direkt tänkte på, men sedan förlossningen (och kanske innan?), har jag väldigt ont. Känner mig också bortdomnad på fotsulorna. Läkaren sa att det förmodligen skulle försvinna av sig själv om ett tag, men jag vet inte.... Har även ont i fingrarna ibland, och läkaren sa att det var karpaltunnelsyndrom, men symtomen stämmer inte. Har läst om amningsreumatism och tycker det låter som det jag har. Ska kolla med läkare igen om det inte blir bättre.

• MrsP79

Jag har inte fått reda på så mycket om det, finns inte så mycket forskning om det. Men tydligen är det nån slags ledgångsreumatism som debuterar efter förlossning/under amning eftersom en massa skyddande hormoner lämnar kroppen då. Hos vissa försvinner det när de slutar amma, hos andra "övergår" det till "riktig" reumatism. Men jag är absolut ingen expert. Har du också bra och dåliga perioder? Vissa veckor känns det lite bättre, andra är det väldigt jobbigt. Det finns ju mediciner mot ledgångsreumatism, men vi får nog vänta och se efter avslutad amning.

• MrsP79
    Lyckan 382 skrev 2014-02-27 15:17:31 följande:
    Inga tecken på reumatisk sjukdom. Det är ju bra, dock undrar jag ju fortfarande vad som är fel..

Ja, alltså, ingen vill ju ha reumatism, men precis som du säger, vad är då fel? Jag har inte varit hos vc igen, måste kanske masa mig dit, känner mig som en 100-åring i fötter och händer ibland.
Svar på tråden Ont/öm i fötterna efter förlossning...