Inlägg från: Kramardig |Visa alla inlägg
  • Kramardig

Allergier och barnkalas

Om några månader fyller vår kille 3 år och då kommer vi ha ett barnkalas. Vi kommer bjuda in 7 barn totalt (3 syskonpar) och åldern kommer vara 2-7 år.

Det finns två barn som har olika allergier och då har vi bestämt att det blir glass istället för tårta och olika tillbehör.

Vi har även en chokladfontnän hemma som nästan aldrig används och funderar nu på att låta den stå framme medab barnen fikar. Tyvärr betyder det att barnen med allergi inte kan äta fråb fontänen.

Blir det orättvist då? Vi kommer som sagt servera glass och olika tillbehör som alla kan äta och även ha nå kakor som alla kan äta, så barnen med allergier blir ju inte utan. Men just från chokladfontänen kommer dom inte kunna ta och barnen kanske tycker det är extra soeciellt och roligt med en fontän?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Allergier och barnkalas
  • Kramardig

En är allergisk mot ägg och laktos och den andra är allergisk mot sojaprotein.

Barnen är 4-5år

• Kramardig

Att exakt allt ska vara allergiväntligt känns omöjligt för mig då jag hatar att baka och inte kommer göra det.

Men just att ha en chokladfontän kan nog vara lite känsligare för barnen eftersom det är lite mer speciellt än att dom inte kan äta alla sorters kakor :)

• Kramardig

Glass vet jag att det finns för det har vi haft tidigare, kommer dock inte ihåg vilket märke det var nu. Men då hade vi vanlig glass och allergivänlig glass.

Jag funderar faktiskt på att strunta i chokladfontänen. Men ska först försöka hitta chokladen din skriver om och smaka så den går att äta ;)

Svar på tråden Allergier och barnkalas