Allergier och barnkalas
vad handlar de om för allergier då? min dotter har varit allergisk sen 2½-3år, nu 5, hon fattar även om hon blir lessen när alla andra äter nå roligare..
vad handlar de om för allergier då? min dotter har varit allergisk sen 2½-3år, nu 5, hon fattar även om hon blir lessen när alla andra äter nå roligare..
min dotter har varit på glass kalas, och är allergisk mot allt med mjölk (dvs både laktos och mjölkprotein) men även soja.. och då lär man ha en väldig koll så inte fel sked hamnar i havreglassen... vilket den gjorde en gång, men då hade hon hunnit få en portion så de va ju inte hela världen att inte kunna ta om... vi köper plamils choklad ibland, och otleys glass.. och även vi som tål mjölk äter de..
man får kolla strössel och såser (såser går inte för min dotter eftersom de är skummjölkspulver mm i.. men ja kokar egen om de skulle behövas.. eller lite kakao, vaniljsocker och havremjölk snabbt i micron.. jag gillar ju att baka så de är inget besvär för mig att behöva göra allt själv, då de inte finns nå annat än vissa kex och cocosbollar som är helt fri från mjölk och soja.. inte ens vanlig färdig tårtbotten kan vi köpa..
men chokladbollar är de enklaste som funkar för alla om du kör på mjölkfritt margarin, och de gillar ju barn ofta att få rulla själva med.. har för mig nån skrev förr att de fanns frysta kanelbullar som var fri från mjölk och ägg, men brukar man baka bullar kan man ju göra de på mjölkfritt margarin,havremjölk och skippa ägg, pensla med havremjölk ist, går kanon, gjorde ja sist, men just bullar hatar ja å baka, så de brukar min mamma göra, då även hon mjölkfria..
ang choklad fontänen hade ja nog nästan valt å inte komma om de skulle finnas med choklad min dotter inte tålde, för hon skulle bli grymt lessen å inte kunna äta av den..