• syrena

Hur ser era rutiner ut efter förskolan?

Jag undrar lite hur det ser ut när era barn kommer hem från förskolan vilka rutiner ni har med era barn.

Hos oss är det mat som gäller först sen blir det mys och varva ner antingen läsa bok eller titta på Bolibompa sen varannan dag är det bad som gäller för barnet,  då det inte är bad så pysslar vi med att dega pärla tex eller baka bröd eller något annat som måste fixas innan morgon dagen vill involvera barnet så mycket det går när intresse finns.....

Är bara nyficken på hur ni andra har det min är 3 år..

• Svar på tråden Hur ser era rutiner ut efter förskolan?
  • Duckan

Hämta, parken en sväng, hem och fixa mat, äta, leka och sen i säng. Så såg det väl ut under alla år på fsk.

• FlitigaLis

Hämta, antingen får han en banan i vagnen så går vi en sväng eller så går vi hem och äter mellis.

Leka eller pyssla

Sen matlagning, äta, diska, vissa dagar badar han efter maten.

Lek ellet pyssel

Kvällsmat

Tandborstning, smörjning, pyjamas

Tvn en stund, helst morberg eller jamie oliver om han själv får välja

Han har nyss fyllt två

• Ramborg

Hem, laga mat, barnet hjälper till eller ser på tv beroende på hur trött hon är. Middag. Leka eller bada. Ibland titta lite på pekplattan. Säng. Vi brukar sällan göra några "projekt" som pärlor eller vattenfärger eller så, det är vi för trötta för på vardagarna.

42.
  • frökenelisabeth

Hem
    äta lite fika
    leka lite eller gå en sväng
    fixa middag och äta
    duka undan, diska
    pussla, läsa lite
    pyjamas på
    välling framför lite godnattfilm
    sova

Han är 20 månader

• syrena

Glömde skriva att vi går till parken de dag det hämtas tidigt och nått litet kvälls mål innan tandborstning sen natt natt

• Lilla Morran

Jag hämtar vid 15. Då har de ätit mellanmål, så vi åker hem, de är ute och leker alt inne och grejar på sina rum eller leker tillsammans. De hjälper gärna till att laga middag och efter middag får de se på TV en stund om de vill. Sen är det ev dusch, kvällsmat och kvällsrutiner. God natt vid 18.30-19. De är 3 och 4 år.

• Natulcien

Jag hämtar sonen ganska tidigt, så då hinner vi en hel del.
    Vi brukar vara ute och leka en stund först, alternativt går och handlar, sen in för mellanmål. Därefter leker vi en stund inne (lera, lego, tågbana, bilar, rita, vattenfärger eller liknande), sen brukar sonen vara med så mycket som går när jag lagar mat, sen kommer sambon hem och vi äter middag. Därefter brukar sambon och sonen leka en stund, sen blir det kvällsmål, bokläsning, tandborstning och nattinatti.
    Den dagen som sambon hämtar är lite senare, så då blir det mest att de åker och handlar, lagar middag, vi äter och sen lite lek.

• nozpa

Har bara 15 timmars. Så hämtar 13:30. Går vi hem så brukar det ta 45 minuter innan vi kommer hem. Sedan blir det lite mellanmål, pyssla, läsa eller leka. Laga mat, äta mat, bada, läsa sova. Är det bra väder så går vi oftast ut i trädgården och lekplatsen efter mellanmålet. Men nu när det är så kallt så blir det inte att vi gör det efter förskolan.

• Fnulan

OJ vad härliga mammor många är! Jag ska vara ärlig... Här händer det inte mycket efter dagis.. 

Vi är ofta lite småtrötta både Mira och jag och tar det lugnt med lite mys. Lagar mat och försöker hålla henne vaken :)

På fredagar är jag ledig så då gör vi lite mer roliga saker.

• FlitigaLis
    Fnulan skrev 2014-01-28 20:47:44 följande:
    OJ vad härliga mammor många är! Jag ska vara ärlig... Här händer det inte mycket efter dagis.. Vi är ofta lite småtrötta både Mira och jag och tar det lugnt med lite mys. Lagar mat och försöker hålla henne vaken :)På fredagar är jag ledig så då gör vi lite mer roliga saker.

Fördelen med att vara två som jobbar skift är att vi nästan aldrig behöver ha sonen långa dagar på fsk (nackdelen är att vi aldrig ses men det är en annan sak), och nu är jag sjukskriven och hämtar alltid 13.30-14 .

Jobbar man rak vecka och hämtar runt 17 varje dag så är det klart man inte orkar så mycket
  • Gurkan

Det beror lite på hur lång dag sonen haft på förskolan, men hämtar jag runt 14 så är vi ute en runda på eftermiddagen och sen tar nog samm rutiner vid som när jag hämtar vid 15.30. Vi åker hem, leker lite och så framåt 16-16.30 beroende på hur hungrig sonen är börjar jag med maten. Då spelar han gärna på Ipaden i köket eller så leker han lite. Sen äter vi kvällsmat och därefter blir det bad eller nedvarvning med tv eller stillsam lek. Sonen är rätt trött efter en dag på förskolan och sängdags är vid 18.30. Måndagar är vi lediga så då hittar vi på lite roliga saker. Allt från lekland och simhall till att bara gå ut i skogen och leta pinnar :)

• En blå giraff

Mannen hämtar barnen oftast mellan kl 15 och 16. Om han hämtar tidigt så kanske de är ute en stund efter fsk. Kommer de hem vid 16.15 så brukar han börja med maten direkt och jag kommer också hem i den vevan. Barnen brukar leka med varandra medan vi fixar mat. Vi äter och sen vill 2-åringen se en stund på film. 6-åringen brukar vilja spela dataspel. Vid 18-tiden så börjar vi med 2-åringens nattning, han får lite yoghurt eller gröt om han vill. Badar honom om det behövs, pyjamas och sen läsa bok. Han har nyss slutat sova på dagen så han brukar vilja lägga sig för natten redan 18.45. Efter lillebrors nattning så brukar en av oss läsa för 6-åringen. Han brukar lägga sig vid kl 20, då får han leka på sitt rum om han inte är trött, och lägger sig sedan. Senast 20.30 sover han. 

• Alexi

Vi hämtar 15.30, kommer ibland därifrån på fem min och ibland på 30... Kommer hem (fem min promenad hem), av med ytterkläder, tvätta händerna och sen sitta i soffan med tv eller Ipad och ofta någon frukt eller morot. Yngste som är 3 år har varit kämpig efter förskolan ända sen han skolades in så man pustar ut när man väl kommit hem, ofta arg och trött just övergången mellan förskola och hem.

Sen ser de på tv eller leker, ritar, hjälper till att laga mat eller duka, vad de vill, fram till maten vid 17-17.30. Därefter gör vi ofta saker med barnen, leker, lägger pussel osv. Sen vid 18.30 tar vi på pyjamas och borstar tänder och ofta ser de en liten stund på tv till innan läggdags, den stunden röjer vi klart sånt som behövs inför morgondagen, disk, lägga fram kläder osv. 19.15 går vi upp och lägger varsitt barn inkl bokläsning. Sen slappar vi i soffan när barnen somnat.

Barnen är 3 och 5 år.

• Mamma till 3 M

Barnen hämtas kl 16.. då är dom helt slut o sätter sig gärna framför tvn en stund :)
    vid 17 börjar vi med maten där alla vill hjälpa till ialla fall litegrann.. den/dom som inte hjälper till går oftast in i lekrummet och leker.
    Äter mat vid 17:30-18:00.. sen går hela familjen o sätter sig i lekrummet där de finns allt att göra så de blir olika varje dag :)
    Sista 5-10 minuterna innan tandborstning och läggdags så plockar vi undan leksaker.

Finns vissa dagar som är annorlunda uppbyggda om de ska badas eller behöver dammsugas o städas. Men oftast sätter sig en av oss vuxna i lekrummet då ialla fall.

Vi är inte superaktiva efter förskolan, men de orkar heller inte barnen.

• isolande

Dottern hämtas 15, är det inte för kallt går vi till parken en timme.
    sedan hem och laga mat, middag 17.00
    Oftast blir det lite lek/bad efter maten till 18.30, ca. Då brukar hon vilja kolla på Dora.
    19.00 välling framför TVn
    19.30, tandborste, kissa och godnatt.

• PetraMunchen

Hämtar runt 16.30-17 oftast min man som hämtar. Lagar lite mat, barnen leker lite, kollar på film eller leker med surfplattan eller varandra. Framåt sju blir det ibland bad för båda. Runt åtta lägger sig lilltjejen, 3år, läser en bok sen somnar hon runt halv nio. Killen somnar först framåt halv tio, eller tio så han kollar lite på tv eller så medan vi hänger. Kanske äter han en kvällsmacka till. (vill bara säga att vi inte går upp så tidigit i vår familj så därav de sena läggtiderna)

• Vilmagbg

Viktor är 4 år & Max 9 år
    Hemgång från förskolan runt runt kl:15 två dagar och runt kl:17 tre dagar.
    Sen går vi och hämtar storebror
    Storebror gör läxor / lillebror stör eller leker lite på rummet
    Middag så fort som möjligt
    Två dagar i veckan ska storebror träna och då ska han ha ätit middag kl:17.15. 
    Titta lite TV 
    Dusch
    Saga
    God natt kl:20.00

• Mickan76

Hem, äta lite frukt och grönsaker, titta på tv en stund, äta middag, leka (oftast med varandra, de är två och fyra), borsta tänder, på med pyjamas, läsa saga i minst 30 min. För storasyster på 9 gäller andra rutiner.

• Pudan

Hämtar dottern, snart 6 år, runt 1630 och går hem alternativt till hennes bästa vän som bor väldigt nära oss. Ibland går vår tjej med vännens mamma direkt från föris eller så tar vi med hennes bästis hem. Tjejerna träffas ofta ett par gånger i veckan efter föris och äter och leker ihop på kvällen. Vi föräldrar är då med. En sån kväll går vi hem vid 2000 (2 minuters promenad hem) och då är det tandborstning, säng och saga som gäller. Runt 2045-2100 somnar hon.

Om tjejerna inte ska träffas går vi hem efter föris - ev handlar vi något på vägen. 
    Litet lek/pyssel tillsammans 
    Matlagning tillsammans och middag där vi planerar resten av kvällen - promenad? Cykelrunda? Bad? Lekplats? Film? Pussel mm mm. Ev kan det bli en sväng till kulturhuset här i närheten och lyssna på musik/barnteater/låna böcker.
    Kvällens aktivitet (se ovan)
    2015 ca dusch. 
    2030 säng, saga. Dottern lyssnar på litet musik och somnar som en gris senast 2100. 

Hon sover sedan som en stock fram till 0700 då hon vaknar av sig själv redo för en ny dag

• Litet My

Dottern (fyller 3 i år) Storebror fyller 9.

Hämtas 16:00
    Hem och invänta storebror
    De får kolla på något på TV tillsammans (mycket för att min äldste behöver det för att varva ner)
    17:15 kommer sambon och har då handlat och börjar med maten då stängs TV oftast av
    18:00 Vi äter middag
    Lite lek/prat efter maten, äldsta gör läxan om han har några
    19:30: Välling för minsta och ta på pyjamas och borsta tänder med båda

Eftersom klockan 20:00 tydligen är en extremt viktig tid för båda att de skall lägga sig umgås de med mig i TV soffan och godnattkramas tills prick 20:00

Kram och godnatt

Dock skiljer sig dagarna då jag jobbar natt och studerar vissa dagar (lägger det schemat själv) så ibland hämtar vi 16:00 på förskolan, ibland 12:30 om jag pluggat FM, då brukar vi göra något kul. Storebror går alltid på fritids till 16:00 om han inte går direkt hem från skolan, detta för att behålla hans rutin.

Svar på tråden Hur ser era rutiner ut efter förskolan?