Inlägg från: Anonym (Känner med dig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner med dig)

Göra abort fast vi vill ha barn snart?

Jag förstår att det inte är en enkel situation. Hamnade i en liknande situation innan jul då jag blev oplanerat gravid. Vi hade/har inte heller de bästa ekonomiska förutsättningarna och beslutade oss för att göra abort även om vi båda längtar efter barn. Medan jag var gravid kände jag en massa ångest över hur allting skulle ordna sig, kunde inte vara lycklig över graviditeten för all oro tog liksom över. Det slutade med att jag med tårar rinnandes nedför kinderna tog den där tabletten och två dagar senare var det dags för aborten. Det var ett jobbigt beslut för både mig och min sambo, speciellt då vi båda vet att vi vill skaffa barn med varandra och att det inte är så långt bort i tiden innan vi kan göra det (kanske 2 år). Efter aborten har det varit väldigt kämpigt, speciellt för mig. Jag förstår inte nu hur jag kunde ta det beslutet jag tog, för även om våran ekonomiska situation inte är den bästa så kommer den med hög sannolikhet att vara bra inom 1,5 år (jag och min sambo har då pluggat färdigt). Allt det där praktiska känns nu så meningslöst om man jämför med att jag kunde sitta här hemma och längta efter vårt barn. Men jag vet ju också varför vi tog det beslut som vi tog, och det är kanske inte helt självklart att jag skulle vara så lycklig som jag föreställer mig att jag skulle vara. Men det skulle förmodligen vara bättre än hur allt känns nu. 

Jag tycker absolut inte att du gör fel om du väljer att göra abort, men jag tycker definitivt att du ska vara väldigt säker på ditt beslut. Jag tror också att du kan behöva en hel del stöd om du väljer att genomföra abort, för jag kan lova att längtan kommer att bli starkare och tomrummet som aborten lämnar efter sig kommer att vara jobbigt. Sedan kan man inte heller ta för givet att ett barn blir till direkt man vill det, bara för att det gick lätt den här gången så betyder inte det att det går lika lätt nästa gång. Jag hoppas iaf att du lyckas fatta ett beslut som känns bra för er båda. 

• Anonym (Känner med dig)

Jag tycker att det låter som om ni har bestämt er och då kanske det är det rätt beslutet för er. Men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken om att jag verkligen tror att ni kommer att ångra er. Det finns ju ingenting som säger att allting kommer att vara perfekt om ett år heller. När jag blev gravid så gjorde jag en liknande tråd och ville ha råd här på FL när jag skulle fatta beslutet. Minns att i princip alla tyckte att jag skulle behålla barnet, men jag tänkte att de har ju egentligen ingen aning om hur min situation ser ut. Så alla råd blev väll på något sätt värdelösa. Det var ingenting som jag tog till mig iaf. Även om ingen annan vet precis hur eran situation är så är det många som vet hur det är att skaffa barn. Det är även många som har skaffat barn med betydligt sämre förutsättningar än vad du och din sambo har. Ifall ni skulle bestämma er för att behålla barnet så kommer ni ju att få allt det andra också. Det andra kommer ju att bli bra det med även om det kanske tar lite längre tid än vad det skulle ha gjort om ni inte behöll det här barnet. När ni har gjort abort och kommer ut ur den där dimman ni befinner er i nu så tror jag att ni kommer tycka att det blir svårt att rättfärdiga ert beslut om att göra abort för att sedan kanske ett halvår senare försöka skaffa ett nytt barn. Men känns det som rätt beslut att göra abort så finns det ju egentligen ingenting mer att diskutera i den här tråden. Det är ju ert beslut och det är ju ni som ska må bra med det beslutet som ni fattar, inte jag eller någon annan här på FL. Lycka till iaf!

Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?