Inlägg från: Anonym (barnlängtan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnlängtan)

Göra abort fast vi vill ha barn snart?

Hej

Vi har satt i oss i en jättetråkig sits. Jag har blivit gravid, tror jag är i vecka 6, och det är jättedålig timing ekonomiskt. Vi borde verkligen göra abort och vänta tills vi har bättre förutsättningar att bilda familj, men vi är båda närmare 30 och snart vill vi nog sätta igång även om det betyder att vi får leva på existensminimum i något år. Jag vill inte ha några dömande ord eller frågor om vår ekonomi. Sambon är arbetslös och vi vill att han har jobb innan vi sätter igång (jag har fast jobb men lönen ger ingen vidare föräldrapenning).

Jag tycker det känns jättejobbigt att ev. göra en abort nu för att sedan sätta igång om kanske ett halvår. Tänk om chanserna att få barn påverkas negativt av aborten? Och vi längtar ju båda efter barn, så det känns tragiskt att inte kunna behålla det här barnet. Hade det hänt 3 månader senare hade det varit en annan grej, men just NU funkar superilla för oss pga planerade utbildningar m.m. under vår och sommar.

Ska boka tid hos BM och få prata med någon snarast möjligt. Någon som känt liknande som jag?

• Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?
  • Anonym (barnlängtan)

Ok, vissa har ju gjort precis tvärtemot vad jag bad om, men det var ganska väntat... Ni vet inte allt om vår situation, så var inte så himla hårda och snabba att döma!

Min sambos planerade utbildning är en chans som inte kommer igen, och som förhoppningsvis leder till jobb efter lång arbetslöshet. Om vi fortsätter graviditeten kommer han att vara borta på annan ort under de sista tre månaderna av graviditeten, utan chans att komma hem mer än 1-2 gånger. Pga detta skrev jag att hade detta hänt tre månader senare hade det varit en annan femma. Plus den ekonomiska otryggheten. Vi vill kunna ge vårt/våra framtida barn en trygg uppväxt och vi vill känna oss redo på så många plan som möjligt. Självklart kommer vi inte sätta igång hipp som happ inom 6 månader, men vi hoppas ju självklart att vår situation ska bli bättre snart och vi vill så gärna ha barn. Vi har dock alldeles för dåliga inkomster nu, sambon mår dåligt av att vara hemma och vi behöver en förändring för att må bättre.

Jag började tråden för att få ventilera och för att få lite synpunkter eller tankar. Jag tar tacksamt emot alla hjälpande ord som jag fått, men kritiken tycker jag var onödigt hård. Jag vill att ett barn ska få födas in i en trygg familj och att pappan ska ha chansen att vara närvarande på slutet av graviditeten. Det känns som att vi har fattat ett beslut.

• Anonym (barnlängtan)

Tack för konstruktiva svar! Nej det känns inte alls bra att sambon ska bo på annan ort under sista tredjedelen av grav. (och kanske missa förlossningen!) Att jag skulle bo där på slutet är inte heller riktigt genomförbart, jag har ju jobb och kan inte heller resa iväg hundratals mil i väntan på förlossning. Betala för extra boende där skulle också bli en extra kostnad, det är inte genomförbart. Och sen ovanpå det är det den allmänna ekonomiska otryggheten vi har. Jag tror att vi kommer vara i ett bättre läge om ett år, kanske tidigare men det får vi se. Den här graviditeten var ju inte planerad och vi vill känna oss redo att ge 100%. Jag vill inte att min sambo ska få se min gravidmage över Skype så att säga... Nej det känns bättre att göra som vi planerat. Jag vet att det inte finns garantier att vi blir gravida snabbt senare, men det är något vi är medvetna om och med tanke på ekonomin har vi ju inte bråttom.

• Anonym (barnlängtan)
    Deborah skrev 2014-02-01 17:57:29 följande:
    Barn. De kommer sällan lägligt. Gläd er -  ni har fått en gåva.

Abort - för att det  diffar 3 månader?

Då skall ni inte ha barn, överhuvudtaget.
    Ja du var ju en trevlig typ Deborah, tack för det! Du har ingen aning om vad du pratar om.
  • Anonym (barnlängtan)

Nyfiken gul: Ja vi har bestämt oss för abort, har en tid hos barnmorskan nästa vecka. Mannens utbildning sker på en ort väääldigt långt bort, blir fysiskt omöjligt för oss att vara tillsammans de sista tre månaderna av grav. och ev. även förlossningen. Samt att ekonomin är för kärv. Vi har inte planerat denna graviditet och vill kunna glädas på alla plan och känna oss redo för barn när det sker i framtiden. Tack för era svar!

Svar på tråden Göra abort fast vi vill ha barn snart?