Anonym (Förstår dig till fullo!) skrev 2014-02-01 16:48:37 följande:
Du har med all säkerhet rätt angående hur det går till i krogbranschen. Det enda jag vet om denna bransch är vilka restauranger och barer jag gillar att frekventera så du får överse med min okunskap.
Du får tycka vad du vill men du verkar vara ganska naiv och idealistisk om du på fullt allvar tror att det inte är ett handikapp i alla avseenden att vara fet och ful och till råga på allt inte vårda sitt utseende. Jag skulle önska att det vore så men det är ju tyvärr inte sant!
Jag känner faktiskt ingen som är ful och bara en person som är tjock. Här i området finns inte heller några barn som är tjocka. Om man är i god form, vårdar sitt yttre och klär sig snygg blir man snygg även om man inte är modell.
Jag hatar inte alls. Däremot är jag oerhört pragmatisk och anpassar mig till de sociala spelregler och normer som gäller i mina kretsar och den socialgrupp jag och min familj tillhört sedan många generationer tillbaka.
Du kan inte tänka dig att det är samhället det är fel på och inte de "fula" och feta? Du måste ju förstå också att skönhet är otroligt subjektivt. När man dessutom anställer någon så är utseendet sekundärt, man går efter meriter, relevant kunskap och adekvat utbildning. Det enda jag skulle förkasta utseendemässigt är om någon skulle ha någon stötande, synlig tatuering, typ hakkors. Piercingar och långa naglar kan jag av hygienskäl inte gå med på heller men sånt är ju bara att plocka bort. Min kökschef är en gravt överviktig tysk som inte ens kan svenska.
Något som gör en människa vacker är inte utseendet. Utstrålning, charm, en vänlig och trevlig personlighet, humor kommer man så himla mycket längre med. Yttre skönhet är förgängligt och vi kommer alla ruttna ihop i slutändan och det finns sååå mycket vettigare saker att lägga sin energi på än ytan. Det är bara ett skal, liksom. Säger absolut ingenting om personen.
Du får vara hur normbunden du vill och anpassa dig efter obegripliga regler, men det låter så himla tragiskt och begränsande. Yolo :)