• Vandelay

Min sons flickvän är ful, hjälp!!

Knapsu skrev 2014-02-01 15:29:51 följande:
    Såja, en rökare utsätter andra för passiv rökning (vilket det fakto är dödligt) men jag har aldrig hört om någon som blivit utsatt för passiv fetma.
    Sedan kan man ju alltid fundera på vilka vanor man överför till sina barn - men det är en annan historia...
    Alla vet att fetma är luftburet. Hallå.

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • Vandelay
    Anonym (Förstår dig till fullo!) skrev 2014-02-01 15:51:02 följande:
    Ärligt talat, jag vet att fl är fullt av politiskt korrekta människor som tycker att man bara skall se till folks egenskaper och att utseende inklusive eventuell övervikt är helt irrelevant. Så är det kanske i stora delar av vårt land men där jag bor är det inte sant och det vet alla.

Ett flertal studier visar att människor som ser bra ut har lättare att få arbete och tillskrivs fler goda egenskaper överlag. Att vara kraftigt överviktig har flera nackdelar varav en är att man anses vara lat, odisciplinerad och mindre begåvad.

Jag arbetar själv som säljare och det är självklart att en snygg och välvårdad person gör ett bättre intryck än en kraftigt överviktig person som dessutom är ovårdad.

Vilket företag vill representeras av en slusk?! Inget som jag känner till. Och där jag bor är man inte tjock. Punkt. Man kan självklart ha några extrakilon, särskilt efter att man fått barn, men man är inte fet. Det är socialt självmord!

Så jag förstår definitivt TS oro ur två aspekter varav den ena är att flickvännen kan få svårt att få ett jobb och bidra till försörjningen om hon är fet och ovårdad och den andra är att det kan bli knepigt socialt även för din son, beroende på hur pass tolerant deras omgivning är...

Men frågan är väl snarast vad han ser hos henne? I värsta fall får du väl sätta press honom lite subtilt så att han fattar...
    Fyfan vad pinsamt att villigt vara så begränsad av obegripliga normer som du är. Du vet ju inte ens att det finns jobb där man inte handskas med folk, och där borde du vara. Skulle jag stöta på en försäljare som behandlar mig annorlunda om jag kommer osminkad och med mjukisbyxor, en "slusk", så skulle jag sätta upp fingret och se till att människan får sparken. Och ja, jag har fått många att bli arbetslösa pga deras beteende, företagsledare uppskattar inte att ytliga, otrevliga jävla bitchar representerar deras företag.

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • Vandelay
    Anonym (Förstår dig till fullo!) skrev 2014-02-01 16:19:27 följande:

Tja, nu är det ju så orättvist att jag råkar vara en väldigt trevlig och omtyckt person enligt kunder såväl som vänner, kollegor och medarbetare. Dessutom är jag mycket välutbildad och har bara arbetat för de ledande företagen i sin respektive bransch.

Att du och jag inte riktigt förstår varandra beror sannolikt på att vi tillhör olika samhällsklasser att döma av att du förefaller tolka begreppet säljare som någon som står i butik. Tro mig, det är oerhört långt ifrån det jag gör på dagarna. Och i mitt yrke är man snygg, välklädd, välvårdad och socialt försigkommen.

Du behöver inte tro mig men vill man ha ett kvalificerat jobb med mycket hög lön krävs det lite mer än att vara en fin människa på insidan. Basta.
    Jag äger en krog, så jag handskas med säljare mer eller mindre dagligen. Du är säkert jättetrevlig men att sitta och uttrycka sig såsom du och andra gör i den här tråden är bara så otroligt fördomsfullt och då undrar man ju lite om ni öht har något att tänka med eftersom ni är så otroligt normbundna. Det finns ett ord för er, "sheeples", och tro mig, ni är inte särskilt uppskattade ute här i den verkliga världen där folk ser olika ut, kommer från olika miljöer, växt upp med olika förutsättningar osv. Att du ens snackar om samhällsklasser och förutsätter att jag inte vet vad en säljare gör är faktiskt rätt otroligt. Spelar det någon roll att jag är uppväxt med gräsrökande hippieföräldrar i ett kollektiv i en Stockholmsförort och du... ja, jag vet ju inte var eller hur du är uppväxt men varför är det ens viktigt? Jag kan ju säga på en gång att jag och många andra i krogbranschen skulle välja den feta slusken med människokärlek istället för den smala välvårdade fördomsfulla fascistbitchen, hur trevlig hon än skulle vara. Alla dagar.

Och ja, min krog finns i The White Guide trots mina sluskiga, feta osminkade servitörer. Varför? We aint hatin.
  • Vandelay
    Anonym (Förstår dig till fullo!) skrev 2014-02-01 16:48:37 följande:

Du har med all säkerhet rätt angående hur det går till i krogbranschen. Det enda jag vet om denna bransch är vilka restauranger och barer jag gillar att frekventera så du får överse med min okunskap.

Du får tycka vad du vill men du verkar vara ganska naiv och idealistisk om du på fullt allvar tror att det inte är ett handikapp i alla avseenden att vara fet och ful och till råga på allt inte vårda sitt utseende. Jag skulle önska att det vore så men det är ju tyvärr inte sant!

Jag känner faktiskt ingen som är ful och bara en person som är tjock. Här i området finns inte heller några barn som är tjocka. Om man är i god form, vårdar sitt yttre och klär sig snygg blir man snygg även om man inte är modell.

Jag hatar inte alls. Däremot är jag oerhört pragmatisk och anpassar mig till de sociala spelregler och normer som gäller i mina kretsar och den socialgrupp jag och min familj tillhört sedan många generationer tillbaka.
    Du kan inte tänka dig att det är samhället det är fel på och inte de "fula" och feta? Du måste ju förstå också att skönhet är otroligt subjektivt. När man dessutom anställer någon så är utseendet sekundärt, man går efter meriter, relevant kunskap och adekvat utbildning. Det enda jag skulle förkasta utseendemässigt är om någon skulle ha någon stötande, synlig tatuering, typ hakkors. Piercingar och långa naglar kan jag av hygienskäl inte gå med på heller men sånt är ju bara att plocka bort. Min kökschef är en gravt överviktig tysk som inte ens kan svenska.
    Något som gör en människa vacker är inte utseendet. Utstrålning, charm, en vänlig och trevlig personlighet, humor kommer man så himla mycket längre med. Yttre skönhet är förgängligt och vi kommer alla ruttna ihop i slutändan och det finns sååå mycket vettigare saker att lägga sin energi på än ytan. Det är bara ett skal, liksom. Säger absolut ingenting om personen.

Du får vara hur normbunden du vill och anpassa dig efter obegripliga regler, men det låter så himla tragiskt och begränsande. Yolo :)

Svar på tråden Min sons flickvän är ful, hjälp!!