• Anonym (kluven & ledsen)

Kluven angående abort

Hej. Jag är en nittonårig tjej som i torsdags fick det overkliga beskedet att jag är gravid (v.6). Jag har nyligen inlett en förhållande med en kille jag känt i några år, men det är först nu som vi börjat träffas på riktigt. Jag är kär och han är den enda som gör mig lycklig i denna svåra situation. Han och hans föräldrar stöttar mig till 100%. Han är tre år äldre, har jobb etc. Han är emot abort och vill att vi ska behålla. Jag tror på vårt förhållande och ser en framtid med honom.

Givetvis är det jag som bestämmer i slutändan. Men hur gör man när man är så fruktansvärt kluven? I mina föräldrars värld finns inget annat alternativ än abort. Och jag förstår dem. Jag är ung, mitt liv har inte ens börjat. Jag har haft lite ströjobb sen i somras men är arbetslös.

Ett barn innebär så fruktansvärt mycket ansvar. Man måste ha något att erbjuda. En trygg miljö, inte minst när det gäller den ekonomiska delen.

Jag går runt i någon form av dvala och är fortfarande i chock. Jag har tid för VUL på torsdag. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska hantera detta. En abort skulle tära så fruktansvärt på mig och jag vet inte om jag skulle kunna komma på fötter igen. Det är så mycket jag har kvar att uppleva i livet (resa, utbildning osv.)

Vad gör man när man är såhär kluven? Något riktigt stöd får jag inte av mamma då hon tycker detta är så svårt själv. Hon ser mig ju fortfarande som ett barn.
    Någon som varit i samma sits/har barn som varit i min sits?

• Svar på tråden Kluven angående abort
  • Anonym (Gör det)

Jag tycker du ska göra abort. Förfärligt är det, men du missar så mycket annars. Ca hälften av alla kvinnor gör abort nån gång i livet.

• Lolloooo

Allt handlar om hur mycket du är beredd på att ge upp.... tror aldrig du kommer ångra barnet om du behåller, men du kan ångra situationen sen.

är du beredd att bli ensamstående med barnet? Säger inte att det blir så, men känns det som om det inte är en okej känsla att vara ensamstående med barnet så gör abort.... man vet aldrig vad som händer, vare sig man är ung eller äldre, men man måste kunna stå på egna ben och inte förlita sig på någon annan.

känns det ok att din pojkvän lämnar dig och du är ensam hemma meddans han e ute och vännerna festar och reser..... behåll....

annars har du all tid i världen på dig att skaffa barn senare i livet ,när du och din pojkvän har en djupare relation. ....

• maengs

Jag tycker definitivt du ska behålla. Främst för att det redan är ett litet liv därinne och just det livet går aldrig att få tillbaka även om du blir gravid senare i livet. Jag skrev något liknande i en annan tråd. Jag tror att man inte bara ska fundera på hur framtiden kommer se ut utan också fundera på vad som redan finns där inne i din mage. Jag är helt övertygad om att det redan nu är något värdefullt som bara behöver tid för att se ut som vilken liten bebis som helst. 

Och visst man får anpassa sitt liv en hel del när man får barn, men jag tror att du kommer tycka att ditt barn är värt det. Jag tror inte man ska låta ekonomi styra. I början av min första graviditet blev vi av med våran lägenhet och flyttade runt hos vänner ett tag, det var sjukt jobbigt. Sen var vi klantiga nog att inte ta studielån så det blev riktigt tajt ett tag med mitt plugg och min mans ströjobb men sen fick han sommarjobb och det gick lite bättre ekonomiskt igen i samband med att barnet föddes. Och små barn är inte så kräsna ;) Man kan köpa begagnat osv, tycker att det blir väldigt konstigt att avsluta ett redan påbörjat mänskligt liv bara för att det lilla livet kanske inte kan få de finaste kläderna och leksakerna i början eller för att man inte kan garantera en problemfri framtid, för vem kan egentligen det?

Svar på tråden Kluven angående abort