• FCBJ

Sluta suga på tummen - hur?

konichiwa skrev 2014-02-28 12:45:36 följande:
    Nämen! Hade min mamma satt Stopp och väx på min tumme när jag var liten hade jag blivit jätteledsen. Hon brukade berätta om att mormor satte senap (och annat mamma tyckte var äckligt) på hennes tumme när hon var liten och pratade om hur taskigt det var. Vi var överens om när man fick suga på tummen och inte. Jag fick inte suga på tummen i skolan, min snälla fröken hade ett litet tecken till mig när jag råkade stoppa in tummen i munnen (gjorde det utan att tänka). Sög på tummen när jag skulle sova (i smyg) tills jag var 10 år gammal :) 

Varför är det så viktigt att barnet ska sluta? Kan ni komma överens om att man bara suger på tummen när man sover? 

Det är väl främst tändernas läge man är orolig för när man suger på tummen.
    Min dotter är också ett tummbarn, men vi hade väldigt lätt att få henne att sluta suga på tummen på dagen. Vi pratade väldigt mycket om att när man fyller två år får man inte suga på tummen på dagen och det funkade faktiskt. Däremot är det betydligt svårare att sluta på natten då den automatiskt åker in utan att hon vet om det. Stopp och väx funkar tyvärr inte. Tänkte prova att ta på lite peppar också. Men naturligtvis måste hon vara med på det.
Svar på tråden Sluta suga på tummen - hur?