Inlägg från: Miaakt |Visa alla inlägg
  • Miaakt

Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?

vegan med barn skrev 2014-03-09 08:07:12 följande:
    det viktiga är väl att djuren får alla ämnen de behöver, utan varifrån de får det. en hund är inte en varg längre, en katt är inte en lejon längre. sedan vargen blev till hund och följer människan så har de vant sig med att äta annat än bara kött. och att ge sina djur vegetarisk/vegan foder är inte alls farlig eftersom de får ämnen de behöver av vegomat som finns att köpa. förresten, tror ni att hund/kattfoder av slaktrester och proteiner från reningsverk är så mycket bättre?? har ni verkligen läst på lite vad det verkligen är som finns i ert ack så bra hundfoder? själv ger vi våra hunder och katter vegomat som heter AmiDog resp AmiCat

Seriöst jag kokar av ilska här! Du är ju fan pantad i huvudet KATTER MÅSTE ÄTA ANIMALISK MAT tror du verkligen på skräpet du säger? Antar att du ammar ditt barn med soya eller havre mjölk oxå så att de inte får smak för mjölk. Såna som dig ser jag som djurplågare. Det finns köttätare och växtätare bland djur och det ska inte ändras på. Vill du nu inte stötta industri slakt så kör du med BARF. Ditt inlägg fick mig att se rött och jag blir inte arg så lätt. Skaffa inte djur om du inte kan hantera deras kost rätt. / Djursköterskan
  • Miaakt
    Arbetsvegan skrev 2014-03-09 14:03:57 följande:
    Jag fattar inte att man kan undgå det faktumet att katter är strikta köttätare. Att det är välkänt att spannmål kan ge bla njurproblem långt senare. Det är säkert en fördom jag har men de veganer jag känner är mycket insatta i kost och dess betydelse. Därför vill jag gärna tro att det där inlägget endast skrevs som provokation...

Jag hoppas verkligen också det men finns maten så finns okunniga personer. Min lärare i djurvård slängde en klasskompis burkmat när hon hämtade den till föreläsningen. Hon trodde hon var smart när läraren är vegan, tur så fick vi en lång diskussion om att katter speciellt inte fungerar som människor. De behöver inte så mycket kolhydrater i kroppen. I naturen när de jagar får de ca 3-4% kolhydrater som är tillräckligt. I sämre foder som innehåller kött är det även där för högt många ggr innehåller dem 30-40% som är föör högt. Så vegansk mat är bara fel fel fel. Alla som matar sina djur med det skadar dem i längden.
Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?