Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?

vegan med barn skrev 2014-03-09 08:07:12 följande:
    det viktiga är väl att djuren får alla ämnen de behöver, utan varifrån de får det. en hund är inte en varg längre, en katt är inte en lejon längre. sedan vargen blev till hund och följer människan så har de vant sig med att äta annat än bara kött. och att ge sina djur vegetarisk/vegan foder är inte alls farlig eftersom de får ämnen de behöver av vegomat som finns att köpa.

förresten, tror ni att hund/kattfoder av slaktrester och proteiner från reningsverk är så mycket bättre?? har ni verkligen läst på lite vad det verkligen är som finns i ert ack så bra hundfoder?

själv ger vi våra hunder och katter vegomat som heter AmiDog resp AmiCat
    Om du läser på om ämnen så inser du att de skiljer sig varifrån de kommer. Det är samma sak för människor, vi tar upp ämnen lättare från viss typ av mat.
  • Tom Araya

Hm....läste i en annan tråd i ämnet....en visserligen fd vegan som inte fodrade sina husdjur med veganfoder, men däremot skulle det inte vara djurtestat. Hur testar man djurfoder om inte på djur? Testar man på människor?
    Om fodret är helt otestat så är ju ditt djur som får fodret efter att du köpt det i butiken, fodrets testare, alltså djurtest!

• Tom Araya
    Arbetsvegan skrev 2014-03-09 14:41:30 följande:
    Nja... Djurtest handlar snarare om att det är vetenskapligt och att djuren avlivas och analyseras efteråt.
    Det blir mat på lösa boliner vilket är än värre...
    Jo, jag förstår biten med vetenskapligt test, men jag hävdar fortfarande att allt måste testas och görs det inte på labb så är du som brukare som utgör "testkanin".
  • Tom Araya
    buddha skrev 2014-03-10 06:20:09 följande:
    ni borde skämmas! ni vet ingenting om hur hens djur har det i verkligheten, men vräker ur er ogrundade anklagelser och ilska, utan något som helst bevis på att vegomat till katter verkligen är så farlig som ni tror. eftersom ingen av her har någon undersökning att gå efter finns det varken bevis för eller emot.
    personen ni anklagar så flitig vill antagligen bara det bästa för sina djur, det kan ni väl gå med på, plus att hen även skyddar andra djur. sen kan man väl gå olika vägar mot samma mål. och som sagt, det finns inget bevis på att det hen håller på med är farlig för djuren.

samtidig som ni här 'kokar av ilska' så bryr ni er antagligen inte ett sk*t om hur djuren inom industrin har det. t.ex hundratusentals kossor som får total onaturlig kraftfoder dagligen, så att deras mjölkproduktion uppfyller kraven. efter max 5 eller 6 år blir de slaktade, bl.a. pga deras benstomme och inre organ är slut. de är helt enkelt utmärglade. en vanlig ko blir annars lätt över 20år. hur är det med djur inom köttproduktionen, som matas med kraftfoder jämt, så att de växer fortare? och dessa djur plågas dessutom genom för klena utrymmen, understimulans och fysiska övergrepp från andra djur och skötare. hur vore det att 'koka av ilska' där? nej? jag visste väl att ni inte orkade se det stora hela, det tar slut vid den egna tallriken. men att hoppa på en liten djurvän, som egentligen bara vill det bästa för sina och andra djur, detta vill ni inte se.

vilken dubbelmoral ni har!
    Håll dig inte med köttätare om du tycker det är så omoraliskt med att äta kött!
  • Tom Araya
    Vegetarian01 skrev 2014-05-29 21:16:39 följande:

Jag äter inte kött på grund utav etiska skäl, däremot fisk någon enstaka gång. Älskar djur och har två katter hemma som självklart får bra mat med hög kötthalt, skulle aldrig någonsin få för mig att ge dom vegankost eftersom katter måste äta kött för att överleva och må bra. 

Kött innehåller en aminosyra som heter taurin som katter måste få i sig för inte utveckla sjukdomar. Jag kan äta annat för att överleva, det kan inte katten eftersom den är en utpräglad köttätare.
    Jag är väldigt intresserad av katter och har läst mycket om deras näringsbehov för att veta vad som är det bästa att ge dom.

http://www.kattstatus.se/sida50.html

Jag förstår inte riktigt detta med att avhålla sig från att äta kött av etiska skäl men ändå välja ett husdjur som måste ha kött. Valet att skaffa husdjur är ditt, valet att skaffa ett husdjur som äter kött är ditt, alltså väljer du att konsumera kött....ser du dubbelmoralen i det?
  • Tom Araya
    Vegetarianen skrev 2016-05-23 14:38:59 följande:

Dubbelmoral hur då? Om du hört en vegan som säger att det är fel att ge sina katter kött, och ändå gör det. Då är det väl dubbelmoral. Men att vara vegan/eller vegetarian innebär inte att man måste neka sina katter eller andra köttätande djur, rätt kost. 

En katt tex, är ett rovdjur som ska ha kött. Givetvis ger jag då kött till katterna. 

Om man är vegan av ideologiska skäl är det dubbelmoral att inte konsekvent undvika att konsumera animaliska produkter.
  • Tom Araya
    Vegetarianen skrev 2016-05-24 20:12:11 följande:

Kan inte vara dubbelmoral, om man tycker att det är moraliskt rätt att ge köttätande djur/rovdjur kött och själv är vegan för att man inte själv vill äta djur/från djurriket.

Såklart det är det då det är ett val att ha ett köttätande djur som husdjur, vilket inte alls är nödvändigt. Vilda rovdjur jagar vilda djur och äter inte kött producerat i människans köttindustri.
    Vegetarianen skrev 2016-05-24 20:12:11 följande:

Sen helt ärligt, vem har inte dubbelmoral idag? Är någon människa för barnarbete och slavarbete? Troligen ingen. Ändå köper dom flesta kläder och skor, just från såna företag som har slavlöner och slavvillkor för sina arbetare, och där det inte är ovanligt att små barn jobbar. 

Man kan sträva efter en bättre värld, och göra så gott man kan. Och samtidigt förstå, att det inte alltid går att leva upp till den värld man vill ha. 

Till viss del rätt, men det är främst berörda arbetsgivare, i andra hand företagen som köper upp kläderna eller lejer ut tillverkningen som har plikten att se över arbetsvillkoren. Jag som konsument ska kunna förvänta mig att de är producerade under shyssta villkor.
Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?