Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?
Tror det är väldigt få veganer (av de som väljer att ha husdjur) som ger sina katter och/eller hundar enkom veganskt käk. Iaf inte i Sverige. Av de som har hundar så är min uppfattning att det blir mycket vegetariskt och veganskt hemmalagat samt närproducerat kött. Det finns ju också en uppsjö av mat - och godisprodukter samt ett fåtal torrfoder till hundar som är just fria från animaliskt protein. Dessa är iofs kanske främst till för de hundar som lider av allergi. Jag har en sådan hund själv nämligen, tål nästan inget animaliskt protein. Vilket heller inte är särskilt ovanligt. Jag gör vegetarisk pastej till honom att ha i kongen och så får han vegetariska ben att tugga på ibland t.ex. Efter allergiutredningen så åt han vegetariskt under en period av 3 månader ungefär, då vi försökte komma ifrån allergifodret och hitta något med vettigare ingredienser.
Sedan så finns det faktiskt inte tillräckligt med forskning för att säga att väl sammansatt vegankäk skulle vara skadligt för hundar, iaf inte om en har B12-tillskott i maten. Katter däremot är ju en annan femma. En del brukar dock lägga fram att det handlar om livskvalité också.. Att det är klart hunden skall få käka på ett mumsigt ben någon gång ibland. Å andra sidan så finns det ju gott om andra saker en kan göra med - och för sin hund för att göra den lycklig.
När jag var nere på balkan så träffade jag för övrigt två familjer som hade hundar som var uppåt 15år. Dessa hade levt på bröd doppat i olja i nästan hela sitt liv. Sades att det var väldigt vanligt att ge sina hundar det som huvudföda. Inget som är vettigt såklart, men levde länge gjorde de ju. Den hunden som innehar Guiness rekord för äldsta hunden (27år), var också vegan tydligen... men nej, jag skulle inte vilja ge min hund enkom veganmat, om nu någon trodde det.