• 733215

Information inför vuxenlivet?

Känner mig lite intresserad över hur ni som unga fick reda på information inför vuxenlivet?

Det kan vara allt från skatt, resor, boende, hur man gör saker & ting helt enkelt, allt från jord till himmel.

Mina föräldrar ger mig aldrig någon information, dom har i princip varit knäpp tysta sedan jag var 10 år, får inte ut ett ljud från dom, kanske lite grovt uttryck men ni förstår vad jag menar! 

Jag har inga kompisar eller kontakter jag kan vända mig till förutom internet om man bortser från folk som jobbar med att ge information som till exempel en SYV om jag behöver hjälp inom det området, känner mig ibland helt utanför samhället i vissa områden.

• Svar på tråden Information inför vuxenlivet?
  • Flickan och kråkan

Även om dina föräldrar inte säger så mycket om det hela så lever du ju mitt i samhället själv. Hur man informerar sig? Tja, man ser nyheter regelbundet (det kommer du rätt långt på), läser tidning, läser böcker, går i skolan, sommarjobbar, börjar plugga, flyttar hemifrån etc etc. 

• 733215
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:28:28 följande:
    Även om dina föräldrar inte säger så mycket om det hela så lever du ju mitt i samhället själv. Hur man informerar sig? Tja, man ser nyheter regelbundet (det kommer du rätt långt på), läser tidning, läser böcker, går i skolan, sommarjobbar, börjar plugga, flyttar hemifrån etc etc. 
    Jo självklart, men jag tänker mer på till exempel - Deklaration// Hur man reser med flygplan// Hur man skriver ett bra CV// Vilka pålitliga företag man köper en lägenhet från// Vad man ska tänka på i vissa situationer// Säkringar i lägenheten// Vad man ska tänka på då man köper en bil osv. Listan kan göras väldigt lång
  • 733215

Jag antar man söker allt på internet haha? Ibland funderar jag hur unga för kanske 30 år sedan tog reda allt dom vet då det inte fanns internet i så stor utsträckning som det gör idag.

• Clotilda

Provar och frågar och i den mån det går läser på om det. Men det är mycket jag fortfarande inte vet.

• Prutt

Böcker, internet, besöka t.ex. Skatteverket eller ringa försäkringskassan för att fråga (det sistnämnda gör jag dock aldrig om!). Är det viktiga saker så kollar jag många olika källor - jag skulle tex inte förlita mig helt på en studievägledare när det gäller mina studier.

• lykantrophona

Jag förstår hur du menar. Är man vuxen och frågar om något alla tar för givet att man vet, så tycker folk att man är konstig... Det kan vara sådant som hur man använder busskort som funkar annorlunda än där man själv kommer ifrån, hur ofta man bör städa, vad som händer när man polisanmäler någon osv.

Tack och lov har jag en morsa som lärde mig väldigt mycket, men ibland glömmer hon bort att jag inte automatiskt kan allt som hon kan för att jag saknar praktisk erfarenhet. Resten googlar man eller frågar man vänner om.

• Flickan och kråkan
    lykantrophona skrev 2014-02-27 23:00:50 följande:
    Jag förstår hur du menar. Är man vuxen och frågar om något alla tar för givet att man vet, så tycker folk att man är konstig... Det kan vara sådant som hur man använder busskort som funkar annorlunda än där man själv kommer ifrån, hur ofta man bör städa, vad som händer när man polisanmäler någon osv.

Tack och lov har jag en morsa som lärde mig väldigt mycket, men ibland glömmer hon bort att jag inte automatiskt kan allt som hon kan för att jag saknar praktisk erfarenhet. Resten googlar man eller frågar man vänner om.
    Men jag förstår inte riktigt. Om man inte vet hur busskortet fungerar på orten så frågar man busschauffören eller på inköpsstället. Hur ofta man bör städa? Ofta får man j en viss fingervisning då man bor hemma annars blir man ju varse det själv när det börjar sunka till sig och man nyligen flyttat hemifrån. Vad som händer när man polisanmäler? Man skaffar sig förinformation på nätet eller i böcker och så frågar man polisen. Det finns massor man inte vet när man är vuxen också. Då får man ju ta reda på det. 
  • 733215
    lykantrophona skrev 2014-02-27 23:00:50 följande:

Exakt så jag menar! Blir så trött på det där, bara för man är 20/30/40 år tar dom för givet att man vet allt, nu är jag inte så gammal, jag är runt 20 men dessa fördomar är för tråkiga alltså, det är synd.
  • lykantrophona
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 23:13:31 följande:
    Men jag förstår inte riktigt. Om man inte vet hur busskortet fungerar på orten så frågar man busschauffören eller på inköpsstället. Hur ofta man bör städa? Ofta får man j en viss fingervisning då man bor hemma annars blir man ju varse det själv när det börjar sunka till sig och man nyligen flyttat hemifrån. Vad som händer när man polisanmäler? Man skaffar sig förinformation på nätet eller i böcker och så frågar man polisen. Det finns massor man inte vet när man är vuxen också. Då får man ju ta reda på det. 
    Grejen är ju mest det att om man frågar saker som andra tar för givet så får man så märkliga blickar... inte alltid, men det har hänt, och det är väldigt avskräckande.

Jag blev t ex uppläxad av en busschaufför för att jag inte visste hur man betalade på bussen på en ort där jag varit på bara en gång tidigare (och sedan dess hade de ändrat systemet). Så jag förstår att TS kan vara nervös över att be om hjälp, när folk är så ohjälpsamma. Hittar jag inte information på internet så föredrar jag oftast att be en vän, än att be om hjälp i kön på bussen/affären/flygplatsen.

Kan säga att min kompis (en annan ung vuxen) blev skitglad över att ha hittat en pärm i hyreshuset hon bor i, där det förklarades allt sådant som hur man rensar golvbrunnen i duschen, byter propp etc, för det är sådant som vuxna förväntas kunna men som hon inte visste.
Svar på tråden Information inför vuxenlivet?