Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 23:13:31 följande:
Men jag förstår inte riktigt. Om man inte vet hur busskortet fungerar på orten så frågar man busschauffören eller på inköpsstället. Hur ofta man bör städa? Ofta får man j en viss fingervisning då man bor hemma annars blir man ju varse det själv när det börjar sunka till sig och man nyligen flyttat hemifrån. Vad som händer när man polisanmäler? Man skaffar sig förinformation på nätet eller i böcker och så frågar man polisen. Det finns massor man inte vet när man är vuxen också. Då får man ju ta reda på det.
Grejen är ju mest det att om man frågar saker som andra tar för givet så får man så märkliga blickar... inte alltid, men det har hänt, och det är väldigt avskräckande.
Jag blev t ex uppläxad av en busschaufför för att jag inte visste hur man betalade på bussen på en ort där jag varit på bara en gång tidigare (och sedan dess hade de ändrat systemet). Så jag förstår att TS kan vara nervös över att be om hjälp, när folk är så ohjälpsamma. Hittar jag inte information på internet så föredrar jag oftast att be en vän, än att be om hjälp i kön på bussen/affären/flygplatsen.
Kan säga att min kompis (en annan ung vuxen) blev skitglad över att ha hittat en pärm i hyreshuset hon bor i, där det förklarades allt sådant som hur man rensar golvbrunnen i duschen, byter propp etc, för det är sådant som vuxna förväntas kunna men som hon inte visste.