Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Information inför vuxenlivet?

Även om dina föräldrar inte säger så mycket om det hela så lever du ju mitt i samhället själv. Hur man informerar sig? Tja, man ser nyheter regelbundet (det kommer du rätt långt på), läser tidning, läser böcker, går i skolan, sommarjobbar, börjar plugga, flyttar hemifrån etc etc. 

• Flickan och kråkan
    lykantrophona skrev 2014-02-27 23:00:50 följande:
    Jag förstår hur du menar. Är man vuxen och frågar om något alla tar för givet att man vet, så tycker folk att man är konstig... Det kan vara sådant som hur man använder busskort som funkar annorlunda än där man själv kommer ifrån, hur ofta man bör städa, vad som händer när man polisanmäler någon osv.

Tack och lov har jag en morsa som lärde mig väldigt mycket, men ibland glömmer hon bort att jag inte automatiskt kan allt som hon kan för att jag saknar praktisk erfarenhet. Resten googlar man eller frågar man vänner om.
    Men jag förstår inte riktigt. Om man inte vet hur busskortet fungerar på orten så frågar man busschauffören eller på inköpsstället. Hur ofta man bör städa? Ofta får man j en viss fingervisning då man bor hemma annars blir man ju varse det själv när det börjar sunka till sig och man nyligen flyttat hemifrån. Vad som händer när man polisanmäler? Man skaffar sig förinformation på nätet eller i böcker och så frågar man polisen. Det finns massor man inte vet när man är vuxen också. Då får man ju ta reda på det. 
  • Flickan och kråkan
    lykantrophona skrev 2014-02-27 23:19:16 följande:
    Grejen är ju mest det att om man frågar saker som andra tar för givet så får man så märkliga blickar... inte alltid, men det har hänt, och det är väldigt avskräckande.

Jag blev t ex uppläxad av en busschaufför för att jag inte visste hur man betalade på bussen på en ort där jag varit på bara en gång tidigare (och sedan dess hade de ändrat systemet). Så jag förstår att TS kan vara nervös över att be om hjälp, när folk är så ohjälpsamma. Hittar jag inte information på internet så föredrar jag oftast att be en vän, än att be om hjälp i kön på bussen/affären/flygplatsen.

Kan säga att min kompis (en annan ung vuxen) blev skitglad över att ha hittat en pärm i hyreshuset hon bor i, där det förklarades allt sådant som hur man rensar golvbrunnen i duschen, byter propp etc, för det är sådant som vuxna förväntas kunna men som hon inte visste.
    Men, snälla nån. Ibland möter man människor (som busschaufförer) som har en dålig dag.. Det är liksom det som är livet . Som vuxen möter man jätteofta situationer man inte har varit med om tidigare och där man inte vet hur man gör. Om man går runt och är rädd för vad andra tycker hela tiden så skulle ju livet bli bra besvärligt. Man kan vissa saker, andra inte.

Jag är snart 40 och har aldrig polisanmält någon så skulle behöva fråga massor av banala frågor om jag hamnade i den sitsen. Är jag på en ny ort och ska åka kollektivt så frågar jag givetvis på inköpsstället hur jag bär mig åt, vad jag ska köpa för biljett etc etc. Vi ska bygga hus nu vilket vi aldrig har gjort tidigare. Det mesta är alltså nytt och man får fråga helt enkelt den som kan. Inte sitter vi och googlar för allmänna svar utan vi pratar givetvis med kommunen, byggaren, mannen som ska utföra markarbetet etc etc. För två år sedan så lyckades inte jag få upp tanklocket på min bil när jag skulle tanka (ny bil). Fick gå in på macken och fråga. Och ja, kändes lite smålarvigt och både jag och killen på macken....liksom sambon när jag kom hem.....skrattade gott åt det hela. 
  • Flickan och kråkan
    Majsan70 skrev 2014-02-28 10:13:46 följande:
    Men alltså man frågar och läser sig till saker. Jag förstår inte riktigt svårigheten i det här? Själv är jag på född på 70 talet. långt innan internet o jag letade mig fram till det jag behövde veta. På vägen har jag gjort misstag, men det är ju inte farligt att göra misstag.
    Jag curlar inte mina barn hela vägen utan de får leta sig fram till svaren. Frågar de så svarar jag om jag kan annars får de leta. 
    Tänkte precis samma sak. Förstår inte riktigt problemet . Man frågar och läser sig till saker. Har klarat att flytta hemifrån, studera, skaffa jobb, barn och hela baletten utan internet .
  • Flickan och kråkan
    Paulina P P skrev 2014-02-28 10:39:08 följande:
    Och det är ju betydligt lättare nu, med internet. Plus att deklarationen är en baggis nu jämfört med hur det var för några decennier sedan.
    Kommer ihåg hur mamma och pappa satt med tunga pärmar fulla med papper under en helkväll då de deklarerade. Då fick man inte störa. En annan deklarerar enkelt på nätet - allt servat .
  • Flickan och kråkan
    lykantrophona skrev 2014-02-28 14:00:26 följande:
    Ja, men sånt där att ens veta "ja, men då frågar man" och hur man frågar är inte en självklarhet för alla. Ja, alla människor måste öva på allt osv, men vissa tycker det är lättare och vissa tycker det är jobbigare. Jag hade t ex länge svårt att prata i telefon, och att då ringa till exempelvis försäkringskassan eller csn hade inte kommit på fråga (fast att ringa till släktingar är fortfarande värst). Nu har jag övat upp mig på saker lite allt eftersom och blivit bättre på att sköta "vuxensaker". Men för folk som är osäkra kan det verka som att "alla andra vet" och man själv är den enda som inte gör det.

Därför förstår jag varför TS frågar efter andras erfarenheter och hur man gör i nya, obekanta situationer. Det är ju aldrig fel att be om hjälp, och det är ju precis det TS gör med den här tråden?
    Jo, jag förstår det, men frågan blir liksom felvinklad. Det mesta här i livet vad gäller den typen av praktikaliteter lär man sig genom erfarenhet helt enkelt. Man får prova och så fråga. Jag har också tyckt att det har varit jobbigt att ringa myndigheter etc, men det är något man helt enkelt måste och övning ger färdighet. TS problem är inte hennes föräldrar utan sin osäkerhet kring att våga fråga och att kanske uppfattas som "dum". För det mesta i livet finns det ingen färdig manual utan man får ta tjuren vid hornen och fråga, ringa etc. Och ja, man måste fråga sådant som för andra är självklarheter ibland. Det är bara så. Även om TS föräldrar inte berättar en massa så kanske de svarar på direkta frågor om hon behöver hjälp? På sätt och vis är internet ibland ett gissel.....människor "gömmer sig" bakom datorerna och tror att man kan hitta allt där......men det kan man ju inte
Svar på tråden Information inför vuxenlivet?