Gravid med andra, vet inte om jag klarar det.
Jag är 23 år och har en snart 4 årig son sen tidigare. Min nuvarande sambo vill hemskt gärna ha barn, men inte jag. Vi gjorde abort i somras eftersom det var så tidigt i förhållandet och vi båda kände att det inte var rätt timing. Jag har ångrat mitt beslut mer eller mindre varje dag sedan aborten, trots att jag vet att jag inte skulle klara av två barn då jag har en personlighetsstörning + att min son antagligen har samma psykiska problem. Jag får kämpa med hans utbrott varje dag, och ska egentligen själv ta medicin. Då jag inte tål hormonpreventivmedel och min sambo inte kan ha kondom så har vi fått utesluta mina fertila dagar med hjälp av en kalender, vilket funkade eftersom jag hade exakt koll på ägglossning och mensen kom när den skulle. Helt plötsligt blev min mens oregelbunden i januari, vilket fuckade upp min kalender och nu har jag blivit oplanerat gravid, igen. Jag är enligt samma kalender i vecka 4+0.
Jag har fortfarande inte återhämtat mig psykiskt efter den senaste aborten och jag kommer inte kunna förlåta mig själv om jag gör det igen. Jag försöker väga för- och nackdelar, och den enda fördel jag kan komma på är att sonen får ett syskon med 4,5 års åldersskillnad. Men jag är så sjukt rädd att jag inte kommer ha tid till honom, han är min lilla bebis, han var min räddning ur ett självdestruktivt liv. Jag valde att skaffa honom som ung eftersom det var det enda jag ville av mitt liv. Min plan var att vara ensam med min son, men jag ville samtidigt inte kasta bort kärleken när den infann sig. Problemet är att om jag nu får ett barn till så blir jag dubbelt så låst, och får gå igenom bebisstadiet igen. Det blir olika pappor, dubbelt så mycket att oroa sig för och att ha koll på. Jag är inte ens klar med gymnasiet, men har gått vuxenutbildning och ska börja en yrkesutbildning till hösten. Jag lever just nu på minimun och har höga lån och skulder. Men det största problemet är just min psykiska ohälsa, jag går hos psykolog varje vecka och ska just utredas för Asperger och Borderline. Min son sover hos sin mormor varje fredag då det var alternativet jag hade till stödfamilj. Pappan ställer inte upp. Om jag fick ett till barn så skulle jag inte kunna få lika mycket hjälp, däremot så finns ju min sambo. Jag tänker även på att när (om) barnet väl läggs nyförlöst på mitt bröst så finns det ingen chans i världen att jag kommer ångra den. Frågan är bara hur jag kommer må på ditvägen..
Har alltså inga pengar och vill helst av allt egentligen bara vara ensam med min son. Känner mig så skyldig vad jag än gör. Är det bättre för barn att ha syskon eller att den har sin mammas fulla uppmärksamhet, tid och kärlek? Jag känner mig inte redo för detta beslut, men vill inte dra ut på tiden. Jag vill inte ha några dumma kommentarer, jag vet att jag kunde varit bättre på att förhindra en graviditet. Men har man psykiska problem så är inte allt så lätt.