• bamse10

viktigt att barnen har med sig kompisar från dagis när dom börjar i förskoleklass?

Sonen, snart 3½ år, går fortfarande kvar på dagis där vi bodde innan och jag hade tänkt att byta dagis hösten -15 så han går ett år med dom han kommer gå i förskoleklass/skola med sen. Men både jag och sonens nuvarande personal tror att sonen skulle trivas väldigt bra på Ur&skur-dagis, där man är utomhus mer eller mindre hela dagarna, eftersom han är så aktiv. Jag sökte plats inför hösten och tänkte att jag kan ju tacka nej om vi inte vill börja där, och nu har jag fått erbjudande.
    Ur&skur ligger mittemot hans nuvarande dagis vilket som sagt är i området vi bodde förut och som det ser ut nu kommer vi inte flytta till det området innan han börjar skolan. Han trivs på sitt nuvarande dagis och har några kompisar (en av dom byter dock till Ur&skur snart) men han har samtidigt ganska lätt att ta kontakt med nya människor.

Skulle ni bytt och struntat i att byta hösten -15 eller hade ni haft kvar på nuvarande dagis tills hösten -15, eller hade ni bytt och eventuellt låtit honom börja i skolan i det område hans dagiskompisar kommer börja skolan?

• Svar på tråden viktigt att barnen har med sig kompisar från dagis när dom börjar i förskoleklass?
  • Flickan och kråkan

Beror väl lite på barnet skulle jag säga. Min äldsta går i förskoleklass. Han är dock inte typen som har en bästis. Han leker med många olika barn och väljer snarare aktivitet än kompis. Han hoppar med där någon/några gör sådant han vill leka/göra. Jag upplevde att han tyckte att det var skönt precis när han skulle börja/första dagarna att det fanns dem han kände väl. Men det dröjde ju inte länge förrän han lekte med helt andra barn som var nya för honom. Idag leker han egentligen aldrig med dem han gick i förskola med. Hans bästa kompis därifrån flyttade dessutom före jul. Och vi ska flytta till sommaren så ny klass och nya kompisar till hösten.

Svårt att råda .

• Dixie

beror på hur "social" sonen är - när min son började förskoleklass kände han ingen i den klassen (de från dagis hamnade på en annan skola) det var inga problem - han hittade nya kompisar direkt.
    Dottern hade med sig en kompis från dagis när hon började förskoleklassen och det var bra för henne, hon behövde någon hon kände för att känna sig trygg i början av förskoletiden.

• Ettantian

Vi hade samma dilemma med våra två tjejer. Dom trivdes jättebra på sin gamla förskola men vi valde att byta hösten-14 till de område vi nu bor i. Jag är glad att vi bytte.

Sen kanske det finns barn från olika områden i ur och skur förskolan? Det brukar väl vara så när det är särskild pedagogik.

• Lady Namárië

Det är inget måste, tycker jag. Vi valde en annan skola åt äldsta barnet och han hade därför ingen av sina förskolekompisar med sig. Det var lite nervöst först, men han lärde känna andra på inskolningen och vi såg till att han fick träffa några av de nya under sommaren. Det gick toppen och han hade flera goda vänner redan efter ett par dagar.

So say we all
  • Duckan

Vi bor i Stockholms city och här går barnen åt olika håll när det börjar skolan eftersom det finns flera skolor att välja mellan. Min dotter hamnade i en klass där hon inte kände en enda när de började.

• cosinus

Olika för olika barn, min trea börjar förskoleklass i höst och jag kunde inte bry mig mindre om han får med sig kompisar och vilka.

Min tvåa hade varit mer behjälpt att få med sig kompisar men nu blev det inte så och det har gått bra ändå, han fick med sig 2 tjejer som bor i närheten men inga han lekte med. Alla andra dagiskompisar hamnade i andra klasser. Lite segt i början med kompisar men det släppte ändå rätt fort.

• Mercurialis

När mitt äldsta barn skulle börja i förskoleklass, stod vi föräldrar inför ett val. Vi kunde låta honom gå på en lite mindre skola, med ett pedagogiskt upplägg och en skolledning som vi gillade men där ingen av de andra barnen på förskolan skulle gå. Eller så kunde vi göra som alla andra och sätta vårt barn i en större skola som vi inte gillade bara för att han skulle ha kompisar redan från början.

Vi valde det första alternativet och med facit i hand var det helt rätt beslut. Jag tror att vi föräldrar projicerar en massa känslor på barnen och oroar oss alldeles i onödan. De allra flesta barn klarar av att knyta nya kontakter och det är en del av livet att vänner kommer och går.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden viktigt att barnen har med sig kompisar från dagis när dom börjar i förskoleklass?