Inlägg från: PrinsessaAmanda |Visa alla inlägg
  • PrinsessaAmanda

Selektiv Mutism....

Min 3,5 åring har selektiv mutism... Hon började prata väldigt sent och än pratar hon väldigt otydligt, hon bildar meningar på 3 ord blandat med påhittade ord. Hon började på dagis nästan vid 2 års åldern och sen dess har hon inte pratat något i förskolan. Hon trivs där men det syns inte för hennes allvarliga ansiktsuttryck är det enda man ser hela dagarna där och på bilderna dom tar på henne. Hon är väldig glad på vägen till förskolan och hon saknar alla där dom dagar hon inte går.

Först blev vi skickade till en logoped, men där kan dom inte jobba så mycket med  vår dotter för hon pratar inte med dom men dom kommer jobba med oss föräldrar så vi kan lära oss hur vi ska göra när hon uttalar fel och hur vi kan hjälpa henne att lära sig fler ord och meningar. Från logopeden blev vi skickade till barnpsykolog, än har vi inte varit där men vi har en bokad träff i slutet av månaden och han ville träffa oss föräldrar först. Hemma är hon väldig glad, väldig aktiv och super envis liten tjej. 

Min fråga är... Ni som har haft barn med selektiv mutism, när? varför? och hur? började dom prata???

Har sökt dom svaren överallt men hittar inga så hoppas någon som har gått genom det här kan ge mig svar och lite hopp att det här kommer gå över, blir så ledsen av att veta att min dotter går 5 timmar/dag i förskolan och varken ler, uttrycker sig på något sett och är väldigt lugn något hon inte alls är här. 

Tack för svar 

• Svar på tråden Selektiv Mutism....
  • PrinsessaAmanda

SAD: Så långt har vi inte kommit än då vi inte varit på besök hos barnpsykologen än, men ansiktsuttryck visar hon här och bland annat med vår familj då hon känner sig tryggast. Men visst är hon väldig svårtflörtad. Ibland har vi funderat om det finns nåt minimal autistisk men endast för hon är så hyperaktiv och intensiv från morgon till kväll. Men alla säger att alla barn är olika och att dom brukar lugna ner sig runt 5 års åldern. 

När gick din selektiv mutism över och hur? 

• PrinsessaAmanda
    Dr Mupp skrev 2014-03-14 18:32:46 följande:
    Selektiv mutism är ofta associerat med autism. 

Vår dotter drabbades av det när hon började på dagis eller snarare det var då det märktes. Med åldern har mutismen försvunnit allt mer och idag är hon som vilken 10 åring som helst. Misstanken där är att mutismen var en grav form av blyghet då hon idag fortfarande är blyg. 

Vi har autism i släkten så en del drag finns hos mina barn, precis som hos mig.
    Tack för svar Dr.Mupp.... Min dotter är blyg men ibland tror jag att hon inte är det utan gör det med avsikt att inte vilja vara social.. vet inte om du förstår men ibland ser det ut som om hon väljer själv att inte prata eller visa någon uttryck alls, och när folk pratar med henne vänder hon blicken bort som om hon inte vill höra alls eller så kan hon fastna med blicken och titta på människan heeela tiden tills hen går och då kan min dotter börja prata om denna person eller så kan hon börja stor gråta och inte säga varför. :/ så komplicerad. 
  • PrinsessaAmanda

PUFFAR TRÅDEN!!!!! Vill veta när och varför och hur började era barn eller ni själva att prata???

I augusti flyttas hon över till stora avdelningen (3-5 år) och där pratar alla jätte mycket och leker mycket med varann, hur kommer det gå för min lillatjej egentligen :(

Svar på tråden Selektiv Mutism....