Inlägg från: Mammatillw |Visa alla inlägg
  • Mammatillw

Sonen 2,5år hysterisk vid hämtning

Hej! Sonen som är 2,5 år(3 i juli) har blivit helt förändrad! Jag förstår att det är normalt för åldern med trots samt testa mycket. Men vårat problem är hämtningarna på förskolan. Lämna går bra, pussa hejdå och vinkar:) men när vi hämtar blir han såklart glad när han ser att vi kommer. När vi kommer till påklädningen så blir han alltså helt vansinnig! Slänger sig, skriker, "vill inte hem, "vill inte klä på" mm. Vi försöker, håller i och klä på, säger att det är kallt att overallen måste på. Idag tog det 30 minuter av utbrott på dagis innan han fick ner han i vagnen överhuvudtaget. Jag har pratat med fsk personalen och han visar inga tecken på osäkerhet eller "trots" på dagarna. Hur ska vi hantera detta? Vi vill ju hjälps våran älskade fina viljestarka lilla älskling!

• Svar på tråden Sonen 2,5år hysterisk vid hämtning
  • Mammatillw
    Malima skrev 2014-03-20 19:26:56 följande:

Tyvärr har jag nog inga råd att ge, men kan trösta(?) dig med att vi har det likadant med vår son som blir 3 i augusti. Jag hoppas att det är en period så jag försöker hålla mig lugn....!

Tack! Det känns tufft, just nu gruvar man sig nästan lite för att hämta sonen.. Just för att han blir så arg! Jag gissar också på en period, men hur hanterar man det bäst:p
  • Mammatillw
    FrkJenny skrev 2014-03-20 21:06:13 följande:

Här har så gott som alla lagt bort overallerna, det underlättar ju lite. Måste ni ha på overall på hemvägen eller funkar det att kombinera mer lättpåklädda plagg med t.ex. en rejäl filt i vagnen?

Annars är mitt bästa tips (efter över 20 år inom barnomsorgen) att göra hämtningen så odramatisk du bara kan:

Gå in på avdelningen och ge barnet en _kort_ stund att avsluta.

Fråga _aldrig_ "ska vi gå hem nu?" om du inte är beredd att acceptera ett nej. Har du bestämt att det är dags så är det schystare att vara tydlig med det och att det inte är barnets val.

Säg _aldrig_ att fröknarna vill att han ska gå. Han ska gå hem för att du vill ha honom hemma. Hans känsla ska vara att han är efterlängtad av dig, inte oönskad på förskolan.

Och lägg inte massa tid och energi på att övertala honom att vilja gå hem, tjata eller lirka slut på ditt eget tålamod. Sannolikheten är stor att du kommer få bära/släpa ut honom under vilda protester ett tag till. Det är ingen fördel alls att göra det i slutet av sitt eget tålamod jämfört med att bara ta ungen under armen och promenera hem medan man fortfarande har det mesta av tålamodet kvar.

Förenkla påklädningen, ta bara på det han absolut måste ha på sig och ta med resten i vagnen så att han kan ta på efterhand om han fryser.

Och ta gärna med en frukt -inte att muta eller belöna med- utan som ren energipåfyllning i vagnen på väg hem om utbrottet kan tänkas vara kopplat till blodsockerdipp.

Alltså tack! Det här ska vi försöka med nu, overallen är inte jätte viktig, men just igår var det -7. Fröknarna säger att de förbereder alla barn, men inte nog för våran son.. Kan det vara så att han inte vet dessutom hur han ska hantera att vi kommer? När jag pratar med sonen efter dagis (han är duktig att göra sig förstådd) så säger han "vart ledsen jag sakna mamma och pappa" vi bekräftar natuligtvis detta med att vi saknar honom också och därför vill att han ska följa med hem från dagis.. Men tack återigen för svaret och tipsen:)
  • Mammatillw
    Natulcien skrev 2014-03-20 21:41:13 följande:

Vår son hade också en sån period ganska nyligen, när han var drygt 3 år.
    Han var inte arg och han skrek inte, men däremot blev han toksprallig. Han rusade runt, stod på huvudet, kastade vantarna åt alla håll, öppnade och stängde dörren, hoppade och studsade och skulle absolut inte klä på sig.
    För oss fungerade det bäst att ta det väldigt lugnt och inte stressa. Jag bara satte mig ned på bänken i tamburen och lät honom rusa runt en stund. Då och då försökte jag avleda honom genom att ställa frågor om vad han hade ätit, vem han hade lekt med, etc och så fick jag på ett plagg, vänta lite till, ett plagg till etc. Ge det tid, kort sagt.

Absolut! Jag är medveten om att detta går över. Föräldrar som hämtar samtidigt som oss tittar mycket och måste undra vad fan vi är för föräldrar..
Svar på tråden Sonen 2,5år hysterisk vid hämtning