Inlägg från: Lottis77 |Visa alla inlägg
  • Lottis77

Sonen 2,5år hysterisk vid hämtning

Jag har en son som idag är åtta år, och vi har fortfarande problem vid hämtningar i perioder. Han var som värst mellan 2½ och 3 år, då funkade det allra bäst att en av pedagogerna klädde på honom och väntade med honom utanför dagis när jag kom. Då var han glad och följde med utan ett enda bekymmer. Annars var det bara att bära ut honom skrikandes och utan kläder. Att få fast honom i bilbarnstolen kunde ta en kvart och man var helt genomsvettig.

Tyvärr hänger det här problemet som sagt kvar för oss även nu, och det är inte roligt. Han kan skärpa till sig och inte bråka vid hämtningen, det vet vi, för om vi provar med att lova honom t ex en leksak om han inte tjafsar vid hämtning under en vecka så funkar det, men det går ju inte att muta honom hela tiden heller, det tycker inte jag är hållbart. Detta har bara varit ett test för att se om han KAN uppföra sig. Kan ju säga att vi har funderat mycket på hans sätt att hantera saker, tänkt i banor om autism och liknande.

Jag hoppas fortfarande att detta växer bort, dock har han svårt med att byta aktivitet om det händer mycket runt omkring honom, som på fritids. Hemma har vi inte alls samma bekymmer, där är han lättare att få att tänka om. Vi har under alla dessa år tagit hjälp av specialpedagoger och haft många samtal med personal, men någon klockren lösning har vi inte hittat ännu.

Svar på tråden Sonen 2,5år hysterisk vid hämtning