• Carolinalovetobias

Hur lägger du upp dagen med ditt barn om du är helt ledig?

Hej.

Skulle vilja veta hur ni lägger upp era rutiner för helt lediga dagar?
    Dvs. hur får du/ni till både aktivitet för barnet/barnen och hur får ni saker gjorda hemma?
    Hur mycket får era barn se på tv på helt lediga dagar?
    Behöver lite tips och inspiration hur ni andra gör för här hemma blir det mest "det blir som det blir".. olika gång för gång, ibland bra men ibland mindre bra. Skulle nog vara bra för både mig och sonen med rutiner men vet inte riktigt hur.. :P 
    Skriver ni upp va ni ska göra eller hur har ni "kontroll" på allt?

Tar gärna emot tips va man kan göra med en 3 åring. Bor på landet och har inte råd att åka varje gång vi ska hitta på något men har nära till skog och vatten.

• Svar på tråden Hur lägger du upp dagen med ditt barn om du är helt ledig?
  • mamma 10

Med min 3-åring tänker jag att vi ska göra något meningsfullt varje dag. Sen är aldrig dagarna helt strukturerade.

Dom enda fasta tider vi har är mat och sov tider, ALLA dagar!

Känner vi inte för att gå ut på förmiddagen eller att hon pysslar på inne med annat och är glad och nöjd med det, så går vi ut på eftermiddagen istället (eller hälsar på/får besök av kompis eller vad det nu är vi har tänkt göra just den dagen).

Så vi har alltså inga bestämda planer om vi inte pratat ihop oss med någon förståss, i övrigt så klättrar hon på väggarna om vi sitter inne en hel dag, så NÅGOT måste vi göra varje dag. Ibland bakar vi, ibland städar vi.... Ibland får hon måla sig med kroppsfärg... Beror mycket på vad vi har lust med för dagen.

• Lindsey Egot the only one

Vi tar dagen som den kommer. Och har alltid gjort det.

• Lilla fjunet

jag och min 3.5 åring brukar mysa med frukost framför bolibompa på morgonen och sedan göra oss i ordning med dusch och tandborstning.
    Ofta leker han på sitt rum ett tag och så fixar jag i ordning köket och slänger in en maskin tvätt, sen leker jag eller läser lite med honom och sen brukar det vara dags för lunch.
    Efter lunch brukar vi packa en ryggsäck med fika. Antingen åker vi buss till stan och gör lite ärenden och fika på någon lekplats,
    eller så stannar vi här omkring där det finns fin natur och får/lamm att besöka och då fikar vi där.
    Ibland går vi till biblioteket. och ibland cyklar vi bara en runda och hittar nya lekplatser.
    När vi är hemma igen brukar det vara dags för middagslagning och då kommer min sambo hem och lekrer lite med sonen.
    Där efter kvälls bestyr.

Detta är de dagar han inte går på dagis och det inte är helg.

• SuzR

Jag har en tre åring och en 4 månaders bebis. Hon brukar få kolla på film på morgonen medan jag gör iordning mig och när lillebror ska sova runt 8. Sen klär jag på henne, leker lite, går på sagostund på bibblan som är på fredagar, går hem till nån granne och leker med deras barn, åker hem till mina föräldrar och hänger eller åker till nåt shoppingcenter och fikar, leker ute. Typ sånt.

• faithfully

Vi har en snart tvåårig tjej. Vi äter en lång familjefrukost vid matbordet, tvn med nyhetsmorgon kan stå på i bakgrunden, tidning m.m
    Sedan går vi ut på en promenad men pulka eller vagn, en lekstund i en lekpark, ca 1,5 timme ute. Sedan går vi hem och äter en frukt sedan innelek, läsa bok etc, sedan lunch och sovstund.
    Efter hon sovit brukar vi åka och handla om det behövs, åka till biblioteket eller hälsa på någon en stund. Sambon har varit hemma senaste halvåret med dottern och de badade och var på öppna förskolan mycket.
    Men tider för fika, lunch och sova är fasta.
    Vi har inte på tvn annat än nyhetsmorgon ibland på morgonen. Eller om hon är sjuk och behöver sitta och lugna sig en stund för att inte springa runt för mycket :) men hon är inte så intresserad

• cloudberry79

Är vi hemma heldag för att något barn är sjukt kan det bli lite som det blir. Vi kliver upp, äter frukost, kollar vädret. Fint väder och hyfsat frisk=vi går ut en stund. Dåligt väder eller barn som är så sjuka att de inte kan gå ut=Oftast TV+soffan. Jag läser en bok, barnen tittar barnprogram eller film. Är det en ledig dag för att det är helg eller lov har vi i princip alltid något inplanerat, även om det kan vara små saker. En promenad till affären, en stund i lekparken, besök hos kompisar tex.

Just NO.
  • mammalovis

Min dotter på 3 år har förskola 9-14 tisdag till torsdag, så här är det måndagar och fredagar som inte har lika starka rutiner, men oftast går vi till öppna förskolan, om det inte är jul- eller sommarlov förstås. Dagarna delas också av en bebis på 9 månader. Annars ligger mat- och sovtider på ungefär samma tider oavsett helg eller ej för den stora tjejen. Bebisens sovtider är just nu hipp som happ, men maten ungefär likvärdig.

Som regel försöker vi ta sovmorgon i den mån barnen vill. Sedan äter vi gemensam frukost. Medan dottern tvättar sig efter maten byter jag på lillasyster och klär på henne. Sedan får storasyster välja kläder och klä på sig i badrummet medan lillasyster sitter i en typ matsol (IKEA´s fällbara modell som är med på resor) och leker med en rattpanel och lite annat och jag hinner duscha. Därefter borstas hår och tänder på storasyster innan hon hoppar i overallen och klär på sig medan jag gör mig och lillasyster klara för avfärd.

Efter förskolan äter vi oftast lunchlåda och bebis sin mat och sedan är det läggningstid för båda. Vem som prioriteras först beror på hur trött bebisen är. Vill hon sova, somnar hon direkt när man lägger ner henne. Sedan får jag oftast väcka storasyster och ibland får vi tid för oss själva. Om vi inte har en deadline på biblioteket eller måste handla håller vi oss oftast hemma resten av dagen.

När jag får tid över fixar jag med diskmaskinen. Vi försöker veckohandla, men kompletterar det som behövs oftast på väg hem när jag lämnat syrran på förskolan. Om vi inte haft tvättid på helgen passar jag helst på att springa till tvättstugan när bebisen sover om det går medan syrran är på förskolan. Likaså dammsuger jag oftast tisdagar och torsdagar. Med jämna mellanrum går vi till biblioteket. Lekplatser är vi dåliga på att besöka sedan syrran låg i magen, men hon leker ju oftast på förskolan. Sedan hänger det väl ihop med att hinna komma hem till mellanmålet och få lite gjort innan sambon kommer hem.

På helgerna är det lättare att vi kör i lugnare tempo och nästan glömmer en del smårutiner.

• mammalovis

Ja, efter middagen har hon tv-tid fram till sju då det mer är för äldre barn på barnkanalen. Dessförinnan leker hon mycket på sitt eget rum eller vi läser en bok eller leker med deg om hon önskar.

• beijer

Jag har en 3 åring 2 åring 6 åring o en 5 månaders bebis. Tis- torsdag är d förskola 9-14 för dom 3 älsta. Men mån fredag lördag söndag blir d hemma dagar.

Vi har sov rutiner o mat rutiner samma alla dagar. Kan skilja olika lite grann. Men oftast ser d ut så här en ledig måndag tex

Slappar i sängen till barn program sen frukost runt 8-9 beroende på när vi vaknar. Sen tänder på klädning. Sen får dom leka lite själva o jag fixar tvätt disk damsuga o allt sånt som behövs. Är d fint väder går dom ut o leker på baksidan. Sen förberedelse för lunch som är 11,30-12 fixar vad vi ska äta barnen får vara med o beStäma. Efter vi ätit så blir d lite vilande o tar d lungt. Eftet vilade klär vi på oss går ut i leker promenad hälsar på någon leker med andra barn eller så kommer någon hit. Sen runt 17-18 tiden blir d middag o sen är d kvällsrutiner som gäller med pyjama barn program o allt sånt där. Mina får kolla när dom vill på tv fast inte när som sover. O d går i perioder hur mycket dom tittar. Är d fint väder så kollar dom inte alls tyo. Men ci lever mycket på rutiner o vi bägge två hjälpa åt mä hem o barn när bägge är hemma.

• Studentpappa

Du kan alltid aktivera barnen i städ och tvätt, då går det att ordna fast man är själv hemma. Så har vi gjort sen dottern kunnat stå mer eller mindre.

Samma sak med matlagningen, gör dom delaktiga.

Svar på tråden Hur lägger du upp dagen med ditt barn om du är helt ledig?