Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Hur lägger du upp dagen med ditt barn om du är helt ledig?

Min dotter på 3 år har förskola 9-14 tisdag till torsdag, så här är det måndagar och fredagar som inte har lika starka rutiner, men oftast går vi till öppna förskolan, om det inte är jul- eller sommarlov förstås. Dagarna delas också av en bebis på 9 månader. Annars ligger mat- och sovtider på ungefär samma tider oavsett helg eller ej för den stora tjejen. Bebisens sovtider är just nu hipp som happ, men maten ungefär likvärdig.

Som regel försöker vi ta sovmorgon i den mån barnen vill. Sedan äter vi gemensam frukost. Medan dottern tvättar sig efter maten byter jag på lillasyster och klär på henne. Sedan får storasyster välja kläder och klä på sig i badrummet medan lillasyster sitter i en typ matsol (IKEA´s fällbara modell som är med på resor) och leker med en rattpanel och lite annat och jag hinner duscha. Därefter borstas hår och tänder på storasyster innan hon hoppar i overallen och klär på sig medan jag gör mig och lillasyster klara för avfärd.

Efter förskolan äter vi oftast lunchlåda och bebis sin mat och sedan är det läggningstid för båda. Vem som prioriteras först beror på hur trött bebisen är. Vill hon sova, somnar hon direkt när man lägger ner henne. Sedan får jag oftast väcka storasyster och ibland får vi tid för oss själva. Om vi inte har en deadline på biblioteket eller måste handla håller vi oss oftast hemma resten av dagen.

När jag får tid över fixar jag med diskmaskinen. Vi försöker veckohandla, men kompletterar det som behövs oftast på väg hem när jag lämnat syrran på förskolan. Om vi inte haft tvättid på helgen passar jag helst på att springa till tvättstugan när bebisen sover om det går medan syrran är på förskolan. Likaså dammsuger jag oftast tisdagar och torsdagar. Med jämna mellanrum går vi till biblioteket. Lekplatser är vi dåliga på att besöka sedan syrran låg i magen, men hon leker ju oftast på förskolan. Sedan hänger det väl ihop med att hinna komma hem till mellanmålet och få lite gjort innan sambon kommer hem.

På helgerna är det lättare att vi kör i lugnare tempo och nästan glömmer en del smårutiner.

• mammalovis

Ja, efter middagen har hon tv-tid fram till sju då det mer är för äldre barn på barnkanalen. Dessförinnan leker hon mycket på sitt eget rum eller vi läser en bok eller leker med deg om hon önskar.

Svar på tråden Hur lägger du upp dagen med ditt barn om du är helt ledig?