Inlägg från: Veritaslux |Visa alla inlägg
  • Veritaslux

2,5 åring vill inte, ska inte, kan inte...

Min dotter på snart tre håller också på sådär ibland, trots att jag inte ens är gravid. På dagis kan hon klä på och av sig jättebra, här hemma bara skriker hon när man kommer innanför dörren och kan inte ens ta av sig skorna. "DET GÅÅÅÅÅR INTE....IIIIIIIIH". I perioder har hon också velat bli matad, vill ofta sitta i knät vid matbordet osv. Har kommit fram till att kompromisser och ett ständigt förhandlande funkar bäst. Jag har faktiskt matat ibland, vi har "lekt" att hon är min bebis en stund, sedan kan hon äta själv lite. Jag bär en liten, liten bit, vi förhandlar om hur långt osv. Ibland vill hon vara "stor" och pratar självmant om att hon minsann inte är någon bebis.

Apropå att vänta syskon så hörde jag ett tips om att det kan vara bra att prata om när det blivande storasyskonet själv var just bebis mycket. Titta på bilder tillsammans, prata om när hon var "mammas och pappas lilla, lilla bebis" och vad ni längtade och även om det kommer en ny snart så är det helt okej att vara liten ibland och att krama och gosa kommer ni kunna göra precis hur länge hon vill!

Svar på tråden 2,5 åring vill inte, ska inte, kan inte...