• fluu

Våran son vägrar äta kött

Vi är väldigt många vegetarianer på denna jord som lever och har hälsan ändå....

Tvång, press och tjat tror jag inte leder till något gott i alla fall. Erbjud annat protein som ärtor, linser, bönor, ägg eller låt honom helt enkelt hållas. Det är troligt att det är en period. Jag hade en hel massa perioder när jag var liten då jag vägrade äta det ena eller det andra. Det gick över och mina föräldrar gjorde ingen grej av det.
    Din son kanske dessutom precis förstått exakt vad kyckling och gris exempelvis är. Jag känner många barn som, när de förstått det, inte vill äta kött på ett tag. Men få av dem är vegetarianer idag.
    Så relax så löser det sig nog.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och: tillsätt gärna rapsolja eller smör i maten så får han i sig fetter i alla fall. Det är inte så att kroppen måste ha kött varje dag för att hålla sig frisk... Eller växa.

• fluu
    Carro68 skrev 2014-04-02 19:53:02 följande:
    Min 4 åriga dotter är exakt likadan. Hon vägra kött (förutom cheeseburgare och korv med bröd) annars vill hon bara ha pasta med ketchup, smörgås med mycket smör, flingor, grönsaker och frukter och det kan man ju inte direkt överleva på :S kanske är det en period dom kommer in i i denna åldern? Men o andra sidan vägrade min lillasyster också kött när hon va liten och är vegitarian idag (hon är 19 idag). svårt det där :/ men bvc säger att jag inte behöver oroa mig eftersom hon växer och gå upp i vikt som hon ska så på nåt konstigt vänster så få hon i sig all näring hon behöver i alla fall.
    Alltså..... hur tänker du att ditt barn inte kan leva "bara" på (rätt mycket) den maten du beskriver?
  • fluu
    Carro68 skrev 2014-04-02 20:49:23 följande:

Det är ju inte direkt en varierad kost. Vilket jag anser att man borde ha speciellt när det gäller barn. Plus att bvc ha sagt åt mig att inte ha frukt framme då min dotter är helt tokig i frukt och tydligen är det inte bra att äta så stora mängder frukt som min dotter helst skulle vilja. Det är vad dom sa till mig i alla fall. Dom rekommenderade att jag INTE ska ge henne mer än max 2 frukter per dag.
    Som nedan skriver: lyxproblem. Vitaminer, kolhydrater och fett kommer man långt med. Dessutom finns det långt många fler proteinkällor än djur. Är ungen glad, mår bra och är hyfsat normal i vikten är det liksom bra så...
  • fluu
    Habbi skrev 2014-04-03 09:54:51 följande:
    Tack för alla svar. Ska göra lite mer ägg här hemma, dock gillar han bara vitan. Såklart, petis! :P Bönor och ärtor tycker han inte om dock. Tyvärr. Och ägg i gröten måste jag ju testa på! 
    Ett tips till då, om han gillar ägg. Koka röda linser(de är rätt neutrala i smaken) mjuka och ha i äggröra. Märks knappt och många ungar gillar det.
Svar på tråden Våran son vägrar äta kött