Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???

Jag kan tänka att det kanske var det första kalaset föräldrarna ordnade. De ville väl och ville inte utesluta någon varken hemma på gatan eller i förskolegruppen. Men de förstod kanske inte riktigt hur det skulle bli med så många barn.

Jag har tidigare också tänkt att det är trevligt att bjuda alla. Men nu när jag har sett hur mitt barn reagerar när det blir för många barn har jag omvärderat. Det får bli små kalas istället.

• Bling1975
    No Logo skrev 2014-04-06 23:22:55 följande:
    Vi hade ännu fler gäster än så när minsta fyllde fyra. Fjärde barnet, inte hans första kalas. Vi är öppna sociala människor som tycker om att umgås och inte är rädda för lite arbete. Vi slog ihop kompiskalas och släktkalas och bjöd närmaste släktingarna, gudföräldrar med barn, närmaste vänner med barn samt alla dagiskompisar med föräldrar och syskon. Vi hade temakalas med utklädning, lekar, lunch, aktiviteter, fika, fiskdamm. Dyrt? Nej. Mycket jobb? Asmycket förberedelser, fix, handlande, bakande, och bärande etc etc. Men, väldigt roligt för både stora och små. Ett utmärkt tillfälle för dagisföräldrar att lära känna varandra (har fortfarande kontakt med många trots att barnen börjar bli stora). Mycket nöjt födelsedagsbarn som tyckte han haft världens bästa födelsedagskalas. Om sedan inte alla barn bjöd honom på kalas (en del hade ej, några bjöd bara flickor/pojkar, etc) var inget han tänkte på, och något vi vuxna tyckte var ok. Vi hade ett kalas som vi, vårt barn och våra gäster var supernöjda med. Utan baktankar om att tävla, bli igenbjudna, ses mest, sätta press på andra, eller vad annat kommit upp som alternativ till att man vill bjuda många gäster. Vi tycker det är roligt med fest, inte något man bara måste stå ut med och som ska stökas över så snabbt, smärtfritt och billigt som möjligt
    Jag tycker det brukar bli lite skillnad om man bjuder hela familjerna för då är det lika många vuxna som barn och barn i flera åldrar. Har man dessutom aktiviteter för barnen så underlättar det. Jag håller dock absolut med dig om att jag inte tror att det var för att tävla.

Jag gillar också stora kalas men mitt barn gör det inte. Kanske ändrar sig med tiden.
  • Bling1975
    Lilla Fjun skrev 2014-04-07 20:25:24 följande:
    Problemet idag är att inte så många föräldrar vågar sätta ner foten och säga stopp. Barnkalasen ska överträffa varandra. Det är leklandskalas, badhuskalas, kalas på museum, djurparker you name it. Idag går barn på kalasen för att få gå på leklandet istället för för att fira födelsedagsbarnet. Det blir sekundärt och oviktigt. Vad hände med vanliga hemmakalas med tårta och skattjakt i trädgården?
    Fast tror du verkligen att det handlar om att de ska överträffa varandra? Många av mina vänner med lite större barn ser hemmakalas som lyx för att det man har mest brist på är tid och under regniga och grå årstiden även utrymme.
Svar på tråden 32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???