Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart
Hej, Våran son som sover ca 1 timme (minskat till 30 min denna vecka) på dagis är jätte jobbig att lägga på kvällen. Han går vanligtvis och lägger sig mellan 18-18,30 på vardagarna. Sedan tar det MINST 1 timme att få honom att sova, ibland kan det ta jätte lång tid. Han går upp kl 06 på vardagarna.
När han lagts till säng så ligger han och ropar på mamma/pappa och vill att vi ska hämta saker, han vill ha pussar/kramar, han tappar saker så man måste komma och ta upp dom från golvet, ligger och säger "mamma, mamma, mamma, mamma mamma" tills man svarar. Oftast svarar vi bara med "SOV!" eller "Vi får pussas imorgon". Pappan tycker att vi ska ignorera honom helt, men jag vet inte om jag tycker det är så bra? Sonen är envis och skriker tills vi kommer, när vi testat ignorera att ex hjälpa honom ta upp något från golvet.
Ofta så försöker vi ignorera honom till en början men viker oss efter ett tag, jag vet att det inte är speciellt bra men jag kan helt enkelt inte göra det. Känns fel. Även om det är en sån töntig sak som att han vill att man ska gå in till han och sätta på han täcket för det åkt av ena benet!!!
Alla kvällar slutar oftast med att vi blir så arga att vi skriker på honom och hotar med att stänga dörren eller något. Jag vet att det är helt fel men vad ska vi göra?! Han VÄGRAR lyssna på oss. Även om vi tar oss tid och lyssnar på honom och talar med lugn röst och förklarar att han ska sova för han ska på dagis tidigt så skiter han i vad vi säger.
Någon med tips på hur vi kan göra?