• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Ladygum

Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.

• garin
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:

Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! smile2.gif Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.

Kunde varit jag som skrivit typ allt detta! Ja förutom att våran pojk inte heter Walter då

Vår pojk var med lite gul och extra trött i början men nu är han pigg sen ca 10 dagar tillbaka och vill gärna suga hela tiden.. Först somnade han snabbt och sov sedan i 3-4 timmar, åt och sen sov lika länge igen. Nu sover han max 3 timmar i sträck på dagen och tyvärr bara 2 på natten..

Jag somnar inte alltid om så snabbt efter amning på nätterna och på dagarna är jag för stressad för att sova. Så första 10 dagarna sov jag i snitt två timmar per dygn, jag skojar inte! Nu är det 2-3 timmar per dygn iaf.

Frustrerande att inte ha varit ute någonting i sommarvätmen på hela helgen, men jag vill inte störa amningen genom att börja lägga till ersättning. Hoppas så att det ska gå att vänja av honom med amningsnappen också så småningom..
  • garin

Ladygum, just det, glömde tillägga, de säger ju att det kan ta ett par månader innan brösten och bebisen är i fas med varandra vid amning, och att ibland känns det som att ungen sitter fast i bröstet på en.. Men tror det är vanligt att det är så i början men att man får försöka stå ut för barnet "beställer" ju hur mkt mjölk den vill ha. Vår pojk är nu 24 dagar gammal och känner att det nog var först efter typ 3 veckor som mjölken rann till ordentligt, nu läcker nästan alltid det bröstet som han inte suger på för tillfället och jag känner hur det spänner i brösten om han inte ammat på 2 timmar. Det gjorde jag inte tidigare..

Så ge inte upp riktigt än!! <3

• Ladygum
    garin skrev 2014-04-27 21:20:03 följande:
    Kunde varit jag som skrivit typ allt detta! Ja förutom att våran pojk inte heter Walter då Vår pojk var med lite gul och extra trött i början men nu är han pigg sen ca 10 dagar tillbaka och vill gärna suga hela tiden.. Först somnade han snabbt och sov sedan i 3-4 timmar, åt och sen sov lika länge igen. Nu sover han max 3 timmar i sträck på dagen och tyvärr bara 2 på natten.. Jag somnar inte alltid om så snabbt efter amning på nätterna och på dagarna är jag för stressad för att sova. Så första 10 dagarna sov jag i snitt två timmar per dygn, jag skojar inte! Nu är det 2-3 timmar per dygn iaf. Frustrerande att inte ha varit ute någonting i sommarvätmen på hela helgen, men jag vill inte störa amningen genom att börja lägga till ersättning. Hoppas så att det ska gå att vänja av honom med amningsnappen också så småningom..

Vi får kämpa på Garin och hoppas på att det lugnar ner sig! Så skönt att ni finns här på familjeliv. För känns det nattsvart så har det ju definitivt ändrat sig efter att man varit inne och läst era inlägg.
  • Mary 562
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:
    Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.

Åh så jag känner igen mig i ditt inlägg ! Väldigt mycket ammande. Och samtidigt måste jag påminna mig att det har bara gått en vecka. Men det är inte lätt.

Vad skönt att höra ; garin , att det kan bli bättre. Som sagt. Vi får ha tålamod och kämpa på.
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • kerstinsmide
    Mary 562 skrev 2014-04-27 16:35:15 följande:
    Hej, jag hoppar gärna med här :), känns skönt att det finns fler man kan läsa om , med allt man funderar på. Jag har skrivit lite (långt och omständigt ) om amningen för mig , i andra tråden. Kerstinsmide, kan du inte kontakta bvc och be om hjälp med amningen? även om du fått en dåligt start så kan det väl bli bättre?  Det  hemskt att du ska behöva vara konstant ledsen :(  Kram
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3

Jag och bebis är på neonatalen i falun gör extra hjälp. :) de är jätteduktiga. Jag kommer snart få kläm på detta känner jag. :) vi får nog åka hem idag eller imorgpn. :)
  • elyse
    M4nda skrev 2014-04-27 18:26:12 följande:
    Jag hoppar också in här :) Min Charlie ville också ära HELA tiden vilket resulterade i ont i magen och kräk. Då började vi ge honom napp, har varit jätteanti nappen innan, men det fungerar hur bra som helst för Charlie. Han är så nöjd och säger ifrån när han är hungrig och inte bara har stort sugbehov. Hur tänker ni andra kring napp?
    vi kör med napp (och jag skriver just nu med bara en hand på tangentbordet), men den enda som fungerade, dvs var liten nog, var från NUK. Alla andra täckte hennes näsborrar och kändes läskiga. Vi köpte på Babyproffsen i stl 0-2 månader. och en napphållare. 
  • BäbisSina

Tiden går verkligen fort, Johannes är ju redan 9 dagar. Känns som att man inte gjort något annat än amma, amma, försöka sova, byta blöja osv.. Jag är så otroligt tacksam över att amningen fungerar för hade den inte funkat hade jag nog varit ett nervvrak vid det här laget. Tillräckligt med att knappt få sova något eftersom Johannes bara kan sova själv på förmiddagen, övrig tid så ska han ligga nära. Och som det har varit senaste dagarna har det varit något hela tiden på förmiddagarna, hantverkare, läkarbesök mm, sen så vill man ju hinna ha lite tid för sig själv typ äta frukost, gå på toa mm.
    Det som verkligen sabbar babylyckan är smärtan från stygnen, kissa är ju en mardröm. Provar alla knep för att få det att göra mindre ont, men antar att man bara får vänta ut det.
    Någon annan som haft problem med stygn i underlivet och hur lång tid tog det innan det slutade göra så förbenat ont?

Jag känner igen mig med mat- och vattenproblematiken, inte överdrivet hungrig och konstant törstig och måste dricka både för att kompensera amningen och underlätta kisseriet.

• Mary 562

Har testat några ggr att amma henne i bärsjalen, går hyfsat bra faktiskt ..  behöver öva bara
    Igår åkte jag in till coop,  "gömde " henne i bärsjalen , där hon satt och snuttade hela stunden jag var där inne, hon hade somnat när jag skulle åka hem. 
    Jag tipsar starkt för bärsjal,  Det ska gå med bärsele också , finns massor med tips och videos
    (Däremot var hon inte glad åt att åka i bilstolen, vaknade och skrek hela vägen hem)

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet