• MrsP79

olämplig lek på dagis

En femåring kan inte antasta någon eftersom han inte vet vad det är. Tror att de flesta barn har gjort något liknande, av nyfiken het. Så ja, tycker det verkar lite överdrivet. Såklart att man ska uppmärksamma det, men att ringa hem och kalla till möte för att sonen har antastat ett annat barn, det är överdrivet, tycker jag.

• MrsP79
    Baktakt skrev 2014-05-06 21:58:19 följande:
    Tyck du. Det finns t.ex. två femåringar på en förskola i min f.d. hemstad som tilltvingat sig oralsex av yngre barn.

Om ett annat barn känner obehag så är det inte rätt, och det ska man naturligtvis tala om för barnet, och hantera det på bästa sätt. Det kan ju naturligtvis ligga mer bakom (kanske i fallet som du tar upp om de två femåringarna som tilltvingat sig oralsex) varför man såklart ska uppmärksamma det. Kanske man i ts fall ska tala om kränkning istället? Men jag tror fortfarande att en femåring inte ser det på ett sexuellt sätt, en femåring vet ju inte vad sex är (i normala fall).
  • MrsP79
    kakmonstret123 skrev 2014-05-07 15:05:02 följande:
    Du kan inte påstå att en femåring omöjligt kan antasta någon, bara för att h*n inte är medveten om vuxentermerna. Rör det sig om tvång och ofrivillighet så är det knappast överdrivet att kalla till ett möte?

En femåring kan inte antasta någon SEXUELLT eftersom hen inte vet vad det är. En femåring kan däremot göra många saker som är väldigt fel, vilket man måste tala om för hen. I Ts fall uppfattar jag att det rör sig om en lek, men det vet ju ingen av oss. Hoppas att det ordnar sig för alla Ts!
  • MrsP79
    sunny77 skrev 2014-05-08 08:36:07 följande:
    Benämning kan spela stor roll om man är förälder till den anklagade. Jag tror ingen av oss som diskuterar här egentligen vet hur man skulle reagera som drabbad eller anklagad förrän man varit där. Självklart ska man lära barn om kroppslig integritet! Det är en av de viktigaste uppgifter vi har. Men där ingår också att slå, nypa etc. Och där har man inte akutmöten efter ett nyp eller slag. I ts fall så reagerade man nog på att barnet ifråga direkt behandlades som "förövare" i vuxen benämning. Jag hoppas allt ordnar sig för er. Uppdatera gärna ts.

Håller med!
Svar på tråden olämplig lek på dagis