Inlägg från: kakmonstret123 |Visa alla inlägg
  • kakmonstret123

olämplig lek på dagis

MrsP79 skrev 2014-05-06 21:41:45 följande:
    En femåring kan inte antasta någon eftersom han inte vet vad det är. Tror att de flesta barn har gjort något liknande, av nyfiken het. Så ja, tycker det verkar lite överdrivet. Såklart att man ska uppmärksamma det, men att ringa hem och kalla till möte för att sonen har antastat ett annat barn, det är överdrivet, tycker jag.
    Du kan inte påstå att en femåring omöjligt kan antasta någon, bara för att h*n inte är medveten om vuxentermerna. Rör det sig om tvång och ofrivillighet så är det knappast överdrivet att kalla till ett möte?
  • kakmonstret123
    MrsP79 skrev 2014-05-07 17:05:48 följande:

En femåring kan inte antasta någon SEXUELLT eftersom hen inte vet vad det är. En femåring kan däremot göra många saker som är väldigt fel, vilket man måste tala om för hen. I Ts fall uppfattar jag att det rör sig om en lek, men det vet ju ingen av oss. Hoppas att det ordnar sig för alla Ts!
    Bara för att en femåring inte är straffmyndig och inte har koll på termerna så är det väl fortfarande ett sexuellt antastande för det. Förstår inte hur du resonerar riktigt...
  • kakmonstret123

Benämningen kvittar väl, faktum kvarstår att dagisbarn kan utföra handlingar av kränkande art även om de "inte vet vad det är". Vad som hänt i TS fall spekulerar jag inte i, tycker bara det är viktigt att tidigt lära barnen om kroppslig integritet...

• kakmonstret123
    En blå giraff skrev 2014-05-08 21:13:05 följande:
    Ja det är inget konstigt att barn är nyfikna och vill peta och titta. Kommer själv ihåg att jag lekte sådana lekar med en grannpojke som barn utan att någon av oss blev kränkt. Hade absolut räckt om personalen informerat er om vad som hänt och sedan försökt hålla barnen under mer uppsikt, samt markera att man inte gör så. 
    Och varför gör man inte så då, menar du? Det är väl en helt naturlig del av dagisbarns nyfikenhetsfas, varför ska de bannas över den?
Svar på tråden olämplig lek på dagis