Inlägg från: Defeateris |Visa alla inlägg
  • Defeateris

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Väldigt tidigt på morgonen den 11/5 (BF-8) kom vår lille Jonathan till världen.. Förlossningen var långdragen - vi kom in väldigt tidigt i processen - och det dröjde nästan 24 timmar innan han kom ut.. På slutet gick det dock rejält fort.. 50 cm, 3560 gram.

Det var lite problem med att få livmodern att dra ihop sig ordentligt - efter ett par rejält smärtsamma undersökningar lyckades barnmorskan (medan jag febrilt andades lustgas) trycka ut något som när det kom ut kändes som en bebis till, en stor klump med koagulerat blod.

Precis efter förlossningen fick vi veta att min svärfar avlidit ungefär två timmar innan Jonathan föddes.. Väntat, men sorgligt och upprivande ändå och han hann aldrig få se sin sonson som han längtat så efter..

Vi flyttade till BB hela lilla familjen. Skönt att sambon fick stanna.

Vi fick inte riktigt rätt på amningen, jag har tydligen lite platta bröstvårtor som han hade svårt att få tag på. Vi testade runt en massa med hjälp av barnmorskorna men fick till slut tillmata med en liten kopp ersättning eftersom han var så slö och trött. Sen testade vi med amningsnapp och han fick äntligen tag! Låg vid bröstet en timme och sög för fullt tills han somnade. Dock blev han tröttare igen så de gjorde en kontrollvägning innan och efter amning och på en timme fick han i sig 5 ml...... Han orkade helt enkelt inte få ut maten genom nappen.. Vi testade ett par gånger till och tillmatade under tiden med pumpad bröstmjölk..

Till slut hittade vi en ställning som funkade bättre - att han ligger under armen, på utsidan så att säga. Även då hade han svårt att få ut maten så till slut skippade vi nappen och helt plötsligt fick han i sig massor! :)

Amningen fortsatte dock att strula en del och det är nog egentligen först nu vi fått hyfsat rätt på det.. Följden är såklart lite såriga bröstvårtor (vilket gav mig skrämselhicka när han kräkte blod helt plötsligt..)

När amningen till slut löst sig drabbades jag av feber och illaluktande avslag så det blev ett besök på gynakut. Infektion i livmodern löd domen och resultatet blev två olika penicillin och livmoderssammandragande tabletter - Methargin. (Det står i FASS att en inte ska amma under tiden en äter dem men enligt överläkaren på gyn går det bra med en tredagarsbehandling..) det gav första natten en rätt stor blödning med lite klumpar men sen har allt blod avtagit. Det har dock också mjölken, tydligen en rätt vanlig biverkning så nu är det maratonamning som gäller. Det och en lätt mjölkstockning i ena bröstet.. Hoppas det försvinner nu när medicineringen är slut..

Nu hoppas jag att det är slut ned skit och att vi ska kunna verkligen njuta av vår son och varandra.. Men Jonathan uppväger alla bekymmer - otroligt vilken kärlek en kan känna för en person en träffade första gången för mindre än två veckor sedan.. :D

• Defeateris

Fasen, jag känner mig helt vilsen. Det var så lätt i början - det fanns egentligen bara två lägen, sova eller äta. Men vad fasen gör man med bebisen när den är vaken liksom? Känner mig helt värdelös som mamma ibland, vet verkligen inte vad jag ska göra. Det praktiska har jag koll på, men resten liksom...

• Defeateris
    Madam skrev 2014-05-31 23:44:28 följande:
    samma här! och vi har inte ens fått kläm på amningen ordentligt än :-/

Vi stannade ju på BB extra länge för att få rätt på den så jag har fått supermycket hjälp.. Det som funkade för oss var att byta till rugbygreppet, alltså att ha bebisen på utsidan av kroppen, under armen.. Inget annat funkade, han fick inte tag.. Igår testade jag för första gången igen att amma "normalt" och det går men är svårare. Dock lättare ändå när jag inte är hemma och har all uppallning och sånt.. Har också börjat försöka med liggamning på sidan och det är krångligt att få honom att få tag men sen är det smidigt..

Be om (mer?) hjälp med att få rätt på amningen, det är en sån jäkla lättnad när det funkar!
  • Defeateris
    Madam skrev 2014-06-01 17:31:48 följande:
    Jo men det greppet kör vi med här också smile1.gif Funkar superbra..men som sagt inte något man kan direkt köra med när man är ute någonstans. Har inte ammat offentligt än, kör på tilläggsmatning med ersättning i flaska för att hon inte verkar bli mätt på bara min mjölk så det blir flaska när vi är ute på stan.
    Här är det det omvända problemet - jag har alldeles för mycket mjölk, det sprutar ut och han sätter i halsen och blir hysteriskt arg. Så lösningen nu är att pumpa urungefär 60-80 ml först och låta honom amma sedan, då blir det inte så mycket tryck och han brukar kunna amma lite lugnare.

För er som har problem med såriga, smärtande bröstvårtor jag kan rekommendera Lansinoh, en riktigt fet kräm i lila liten tub. Otroligt effektiv både för läkning och smärtlindring. Direkt smärtlindring tyckte jag dock att jag mest fick från Multi-Mams kompresser som jag köpte på Kronans apotek, helt fantastiska!
  • Defeateris

Oh, jag har inte varit med här innan men vi har passerat 6 månader för ett litet tag sen.

Vi har valt bort burk/gröt/matning och kör på BLW istället. Han får samma mat som vi får, i rätt stora bitar, och får äta helt själv. Än så länge är det inte så mycket som hamnar i magen tror jag (även om det blir lite grann i alla fall) utan det mesta hamnar på golvet och på kroppens utsida men han får ju lära känna maten och testa sig fram och allting åker in i munnen och smakas på i alla fall.. Den huvudsakliga näringen kommer dock ifrån amningen fortfarande - både WHO och Livsmedelsverket rekommenderar ju att bröstmjölk/ersättning är huvudfödan upp till ett år. (WHO rekommenderar amning i minst två år och sedan så länge barnet vill)

För er som vill sluta amma (eller har andra frågor relaterade till amning på något sätt) kan jag rekommendera Amningshjälpen. De är fantastiska på amning och hjälper även till med amningsavslut. Antingen kan en kontakta hjälpmammor direkt (kontaktuppgifter finns på amningshjälpens hemsida) eller så kan en fråga i någon av de två gruppen som finns på facebook. "Amningshjälpens slutna grupp" är en grupp där både hjälpmammor och "vanliga" mammor kan svara och där brukar svaren komma snabbt. I "Amningshjälpens rådgivningsgrupp" svarar enbart hjälpmammor. Svaren kan därför ta lite längre tid, men risken för "fel" svar minskar..

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014