• Saltvatten

Genomspolning av äggledarna? Någon som vet?

Ringde igår till KK och bad dem om en koll för att se om allt är ok då vi fick missfall tidigt på detta året och det då hade tagit oss ca 3 år att bli gravida.
    Hon som jag pratade med sa att vi i slutet av sommaren ska få en tid att komma dit för provtagning och där de ska göra en genomspolning av äggledarna.

Är det någon här som gjort detta? Hur går det till och är det smärtsamt?

• Svar på tråden Genomspolning av äggledarna? Någon som vet?
  • charsie

Jag gjorde en spolning för en månad sedan. Jag var väldigt nervös innan men efteråt kände jag mig nästan fånig :)
    Gynekologen förde in en kateter, kändes knappt och sedan skulle någon slags ballong (liten liten) pumpas upp så vätskan (för att kunna se äggledarna) inte skulle rinna ut. 
    Han kollade sedan med vaginalt ultraljud om mina äggledare hade fri passage.
    Sedan så var det bara att lugnt dra ur katetern så var det klart!

Allt detta tog kanske 20 minuter med kort samtal innan, undersökning och avslutande samtal.

Detta är min upplevelse av spolning.
    Vad jag förstår så kan det kännas olika för alla. Jag försökte bara slappna av så mycket som möjligt och andas. 

Lycka till!

• Lillagris

en spolning av äggledaren är egentligen en kontraströtgen av äggledarna. Dom sätter in en kateter i äggledaren samt blåser upp en ballong. När vätskan passerar äggledarna så tar dom rötgen bilder av detta och kan på så vis se att det e fripassage. Har du fri passage känns det mest som mensvärk " personlig erfaranhet "

Alla är olika och har olika smärtgränser. Jag tycker det gjorde ondast efteråt då det känns som rejäl mensvärk.
    Ta ett par alvedon innan, i föregående syfte,

:)

• Lillagris
    Lillagris skrev 2014-06-07 15:33:20 följande:
    en spolning av äggledaren är egentligen en kontraströtgen av äggledarna. Dom sätter in en kateter i äggledaren samt blåser upp en ballong. När vätskan passerar äggledarna så tar dom rötgen bilder av detta och kan på så vis se att det e fripassage. Har du fri passage känns det mest som mensvärk " personlig erfaranhet "

Alla är olika och har olika smärtgränser. Jag tycker det gjorde ondast efteråt då det känns som rejäl mensvärk.
    Ta ett par alvedon innan, i föregående syfte,

:)
    Förlåt jag läste fel. Det kanske är så att du spolar dina äggledare utan att röntga dom. På mig kollade dom aldrig med ultraljud utan tog röntgen bilder när vätskan var i äggledarna
  • Lady198608

Jag gjorde en genomspelningar för någon vecka sen. Jag var skitnervös och blev inte lugnare av att det var tre pers med mig där inne. Varför så många liksom? ???? Men allt gick bra. Jag fick som mensvärk när de spolade, men det gick helt klart att ta sig igenom. Det var min erfarenhet iaf ????

Svar på tråden Genomspolning av äggledarna? Någon som vet?