Har du en 4-åring som vilar middag på dagis?
tacksam för svar. :)
tacksam för svar. :)
tack! :)
Nej. Min äldsta slutade sova middag strax innan hon fyllde 3 och min yngsta när han var 3,5.
Min 3.5 åring slutade sova middag när han blev 2 (men Gud va skönt om han fortfarande sovit!!! :) ) och jag tror inte någon på hans avdelning (3-5) sover där. Däremot brukar de läsa saga och försöka varva ner i 20-30 min innan mellanmålet och så händer det nog att några slumrar till.
Fan jag svarade visst fel.....
Nä, Hedda slutade sova på förskolan innan hon fyllde 4 tror jag (minns inte) men hon tar gärna sig en tupplur fortfarande när vi kommit hem.
Hon fyllde 5 i mars.
Ja sonen på 4 år sover 30 min på förskolan var dag. Han går långa dagar och vi stiger upp 05 varje morgon. Han skulle aldrig orka annars.
Mina har slutat sova middag mellan 2 och 3 år någongång. Skulle den äkdsta fått sova middag vid fyra hade vi fått för lite sömn vi vuxna då hon inte hade somnat förrens midnatt.
3,5 åringen sover middag en timme på dagis. Äldsta sonen med adhd har en rutin både på skola och när han gick på dagis att varva ner en halvtimme varje dag minst.
Japp han sover en stund vissa dagar.
Nej. Min son fyller 4 i augusti och har slutat med middagsvilan för nått år sen. Funkar inte alls med kvällsläggningen om han sover på dagen. Då har vi honom vaken till 22-23 sen.
Nu går går inte vår son på dagis (som det heter här i Finland) utan är hemma fortfarande men han sover 0,5-1,5 timme ett par gånger i veckan. Han kryper självmant up i sängen eller somnar mitt i leken på golvet Ännu på vintern sov han nästan två timmar på dagen och 12 timmar på natten men nu har han ett medeltal på 11-13 timmar per natt. Så jag antar att om han gick på dagis så skulle han troligtvis sova en stund dagligen.
Nej min äldsta slutade sova middag när hon var drygt 3 och i samma veva slutade lillasyster oxå bara ett år gammal. När hon började på dagis som tvååring sa personalen väldigt bombsäkert att det är stoooor skillnad på hemma och dagis och att hon garanterat skulle behöva sova middag där men tji fick de. Idag är hon 4,5 år och de har gett upp sen länge.
Nej. Mina barn slutade sova middag när dom va ca 2-2,5 år.
Min dotter är inte 4 än, men jag grunnar på om hon hade behövt sova en sväng någon dag per vecka nu när hon går 7.30 till 14/15.30 varje dag på 3-5 årsavdelning. Sedan hon började efter sommaren har hon somnat i soffan hemma minst en gång i veckan vid 4-tiden, så hon behöver ju fortfarande en paus. Denna veckan har jobbet börjat på allvar och hon somnar i vagnen hem, åtminstone 2 dagar sedan i onsdags och idag innan tolv när vi var på stan. Hon sover mellan 20 och 6/7 ungefär. Hon slutade med vila varje dag i våras.
Jag svarade ja, men egentligen så har dom en obligatorisk vila efter lunchen där alla får madrasser,kuddar å filtar att gosa ner sig i och sen sätter fröknarna igång en berättelse/saga. 40 minuter brukar vilan vara på, vissa.somnar och vissa inte. Mig gör det inget om min son skulle slumra till, det är inget som förstör kvälls rutinerna. :)
Ingen av dom har sovit på förskolan efter 1,5 års ålder!
Oj nej absolut inte. Dottern är 3,5 och sonen är 5,5. Båda slutade sova middag när dom var runt 2-2,5.
Nix! Fast min femåriga son har inga extremt långa dagar, som många barn idag verkar ha.
Han vaknar mellan 07:00-08:00 om morgnarna. Förskolan börjar klockan 09:00 och slutar klockan 14:00. Han somnar mellan klockan 19:00-20:00.
Hade han varit tvungen att vakna vid 06:00, börja förskolan vid 07:00 och inte komma hem förrän vid halv sex-sex tiden på kvällen, så hade han kanske behövt sova en stund mitt på dagen.
Nej, min dotter slutade några månader efter hon fyllde två år på förskolan och strax före två år hemma. De var skeptiska på förskolan till att sluta men hon kunde vara uppe till elva eller längre och var stentrött när hon vaknade på morgonen. Två dagar tog det för att hon skulle börja sova ca 19-7 och vara pigg och glad på förskolan hela dagen.
Min dotter var tidig att sluta med midagslur, de flesta av mina vänners barn slutade mellan 2,5 och 3 års ålder, bara en fortsätter efter tre. Jag vet inte om hon har slutat nu när hon är 3,5 men senast vi pratade sov hon fortfarande en timme. Det barnet sov fortfarande två vilor tills hon var kring 2 år, mitt barn slutade med det när hon var 8 månader. Det är helt enkelt hemskt olika.