• JOHA80

ICSI 2014

Hej alla,

jag är ny här och tänkte kolla ifall det är  fler som genomför icsi-försök nu under våren och hur det har gått innan/går för er nu?.

Jag och min sambo är båda 33 år och har ett ICSI-försök bakom oss på grund av manlig faktor (nedsatt antal spermier och nedsatt motilitet). Mina värden såg bra ut men litet förhöjt tsh-värde (3,8), och får därför levaxin. På grund av att jag hade många ägganlag var läkarna rädda för överstimulering och jag fick 112 enheter menopur (korta protokollet), vilket sedan höjdes litet ett par gånger eftersom (tydligen var jag inte är riktigt lika lättstimulerad som de trodde). Jag kommer inte ihåg hur många äggblåsor jag hade, men vet att de växte lite ojämt, var ett antal mellan 10-20 iaf. Endast 5 ägg vid ÄP, och endast ett ägg befruktat med ICSI, som dock delade sig fint. Läkaren som gjorde återföringen lät optimistisk. Testade dessvärre negativt och fick blödning dagen efter testdag. 

När jag frågade läkaren nu efter så sa hon att alla ägg var mogna och att labbet inte hade några anmärkningar på dem, men att de däremot hade vissa anmärkningar på spermierna. Nu är det dags för försök nummer 2, inväntar min mens så att jag kan börja spruta igen. Kort protokoll även denna gång, menopur 137 (lite högre än förra gången), orgalutran och sedan lutinus. 

Jag är livrädd för att resultatet ska vara lika nedslående nästa gång, och jag är jätterädd för att det är något fel med mina ägg eftersom jag fick så få förra gången. Jag har alltid varit så EXTREMT noggrann med preventivmedel och jag har heller aldrig blivit gravid så jag vet ju inte hur min fertilitet varit tidigare i livet. Jag kanske inte är den sundaste frisksportande renlevnadstypen, men är inte heller åt andra hållet. Har snusat sedan jag var 16, vilket jag först trappade ner och sedan lade av helt med i samband med sprutstart vårt förra ivf.  Dricker en del kaffe, vilket jag dock försökt dra ner på till ett par koppar om dagen. Inte överviktig, äter bra och varierad mat, tränar lite för lite men går gärna långa promenader. 

Kan man påverka äggkvalitet? Kan antalet ägg/antalet befruktade ägg variera från gång till gång? Påverkar spermiernas kvalitet antalet befruktade ägg lika mycket som äggens kvalitet påverkar hur det går?

• Svar på tråden ICSI 2014
  • abby

Törs inte svara på dina frågor men ville bara berätta att jag fick väldigt olika resultat beroende på medicin. Lättstimulerad och min första ivf för ett antal år sen resulterade i både graviditet och kraftig överstimulering. Nu äldre och reagerar inte lika kraftigt, men klart mer på Puregon än på Menopur. Kanske testa det istället..?

• Ingrediensen

Hej. Har också gjort icsi och ruvar just nu på ett FET som jag dock är rätt säker på har misslyckats pga bruna flytningar. Men jag har lite samma funderingar som du, hur mycket påverkar egentligen spermierna? Min man hade dessutom förhöjd procent DNA fragmentering (HDS) som jag tror betyder påverkan på embryots DNA och som gör det icke livsdugligt. Detta tror jag inte man kan se när man utför icsin.
    I ditt fall tycker jag inte 5 ägg är så lågt men däremot var det ju låg befruktningsgrad med 1 ägg och det låter som läkarna bedömde att det berodde på spermierna och inte på äggen. Det är nog lätt att man tror att problemet ligger hos en själv tex pga livsstil men det låter inte som läkarna trodde det
    Om det inte funkar, har ni funderat på spermiedonation?

• JOHA80

Tack abby och ingrediensen för era svar! :) Det är nog sant att det är lätt att lägga skuld på sig och själv och sin egen kropp. Jag har nu läst runt lite och förstått att för många så kan resultaten variera från gång till gång vid stimulering, ÄP och icsi/ivf. 

Jag har tagit upp frågan om spermiedonation med sambon, inte för att det är dags att försöka med det nu utan för att jag misstänker att han kommer behöva lite tid att överhuvudtaget smälta den tanken. Han vill inte tänka på det än säger han, utan vill försöka med detta först. Jag funderar ofta över olika "worst case scenarios", vilket säkert är negativt på många sätt, men jag tror det är en strategi för att hantera besvikelser och att förbereda mig för att saker kanske inte går som jag vill eller önskar.

Hoppas att vår läkare kan tänka sig att försöka med någon ny strategi/medicinering om detta nästa försök inte fungerar.. Hur stor skillnad blev det för dig abby avseende menopur och puregon?

• abby

Väldigt stor... Då var för nio år sen, jag var trettio. Minns inte hur många ägg men femton-tjugo..? Nu en omgång Puregon förra året, runt femton också? Varav ett något mindre antal befruktade, ett långtidsodlat åter och tre till frys. Sedan ett försök tidigare i vår med Menopur som jag inte alls kände av på samma sätt, trots detta "bromsade" de mig då det verkade vara varning för överstimulering. Plockades på fyra, inget moget. Sen kanske "bromsningen" gjorde att det blev så, oklart. Puregon igen, 21 ägg, nästan alla ok, 12 befruktade, ett åter och tre till frys.

• JOHA80

abby: oj vilken skillnad! Ja funkar det inte försök nr 2 så ska jag ta upp frågan med läkare. Har börjat srputa med menopur igen, 137 ie idenna gång stället för 112,5 ie som jag började med förra gången...

• JOHA80

Ville bara uppdatera hur olika man kan reagera på bara en liten skillnad i mängd på samma medicin. 137 ie menopur funkade visst bättre än vad jag trodde. Denna gång 15 ägg, ett omoget. Av 14 ägg 10 befruktade, fyra av toppkvalitet dag 2. Ett tillbaka till mig och de övriga 9 odlades vidare t o m dag 5. En blastocyst till frysen. (Är nu på ruvardag 14 efter mitt ET, testdag ons. Har dock börjat blöda lite så är inte så hoppfull längre.)

• Gian80

Hej!

Här är en till som kämpar på med ICSI pga manlig faktor.. Mim sambos spermaprov visade på kraftigt nedsatt funktion och våra chanser att lyckas på naturlig väg är nästan lika med noll..

Vi har sen i januari genomgått 3 hela försök men tyvärr inte sett ett tillstymmelse till plus :(

Alla embryo som återförts har enligt kliniken sett ut att vara av god kvalité och allt har sett bra ut (bortsett från spermierna då såklart..). Så frustrerande och tungt när det ändå inte fungerar..

Hur har det gått för er?

Hoppas det lyckades!

Annars kan jag gärna tänka mig att följas åt och utbyta tankar osv, men förhoppningsvis har du ju redan lyckats bli gravid!

• MissKS

Jag har gjort fem IVFer och känner igen mig så i dina tankar i början. Vi fick en son på tredje försöket och håller nu på med syskonförsök. Min erfarenhet är att det kan variera enormt vilket resultat du får och att mycket handlar om läkarens kompetens och läkarens val av mediciner och doser! Jag har fått allt ifrån ett dugligt 2-dagars embryo till fyra fina 5-dagars blastocyster. Det gäller att hitta en medicin som man funkar med! För mig är Gonal-F bäst och den medicin som gav mig min son. Menopur och Puregon gick sådär. Men även första försöket med Gonal-F gav bara två embryo, inget av dem var topp-noterat så båda sattes in och ett av dem blev vår son. Mina två syskonförsök har vi gjort på Nordic IVF i Malmö och där har jag fått strålande resultat båda gångerna, tyvärr ett missfall. Men vi har nu sex embryon totalt i frysen. Vi fick inga under våra landstingsfinansierade. Läkaren på Nordic tittade på mina journaler och bara skakade på huvudet (Pia Sandén, en av de bästa i Sverige) åt de behandlingar jag gått igenom. Jag hade fått för låga doser, lägre än normalt. Samma som du med Menopur! Jag tror att 137 egentligen är det lägsta man brukar ge! Dessutom hade de, precis som med dig, ändrat doserna flera gånger under behandlingen, upp och ner, vilket min nya läkare tycker är negativt. Hon satte en låg, men normal, dos GonalF 175 IU som efter fyra dagar sänks till 150 IU och det har som sagt varit toppen. 10 ägg första gången och 15 andra.

Behåll hoppet!! Det handlar inte bara om dig! Läkarna måste göra ett bra jobb också!!

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • JOHA80
    Gian80 skrev 2014-07-02 20:36:14 följande:

Hej!

Här är en till som kämpar på med ICSI pga manlig faktor.. Mim sambos spermaprov visade på kraftigt nedsatt funktion och våra chanser att lyckas på naturlig väg är nästan lika med noll..

Vi har sen i januari genomgått 3 hela försök men tyvärr inte sett ett tillstymmelse till plus :(

Alla embryo som återförts har enligt kliniken sett ut att vara av god kvalité och allt har sett bra ut (bortsett från spermierna då såklart..). Så frustrerande och tungt när det ändå inte fungerar..

Hur har det gått för er?

Hoppas det lyckades!

Annars kan jag gärna tänka mig att följas åt och utbyta tankar osv, men förhoppningsvis har du ju redan lyckats bli gravid!

Gian80, hur har det gått för dig? Vi fick bättre resultat andra och tredje gången, men fortfarande inget plus. Har nu en blastocyst som väntar i frysen till efter sommaren, vår sista landstingsfinansierade insättning...
  • JOHA80
    MissKS skrev 2014-07-02 22:14:56 följande:

Jag har gjort fem IVFer och känner igen mig så i dina tankar i början. Vi fick en son på tredje försöket och håller nu på med syskonförsök. Min erfarenhet är att det kan variera enormt vilket resultat du får och att mycket handlar om läkarens kompetens och läkarens val av mediciner och doser! Jag har fått allt ifrån ett dugligt 2-dagars embryo till fyra fina 5-dagars blastocyster. Det gäller att hitta en medicin som man funkar med! För mig är Gonal-F bäst och den medicin som gav mig min son. Menopur och Puregon gick sådär. Men även första försöket med Gonal-F gav bara två embryo, inget av dem var topp-noterat så båda sattes in och ett av dem blev vår son. Mina två syskonförsök har vi gjort på Nordic IVF i Malmö och där har jag fått strålande resultat båda gångerna, tyvärr ett missfall. Men vi har nu sex embryon totalt i frysen. Vi fick inga under våra landstingsfinansierade. Läkaren på Nordic tittade på mina journaler och bara skakade på huvudet (Pia Sandén, en av de bästa i Sverige) åt de behandlingar jag gått igenom. Jag hade fått för låga doser, lägre än normalt. Samma som du med Menopur! Jag tror att 137 egentligen är det lägsta man brukar ge! Dessutom hade de, precis som med dig, ändrat doserna flera gånger under behandlingen, upp och ner, vilket min nya läkare tycker är negativt. Hon satte en låg, men normal, dos GonalF 175 IU som efter fyra dagar sänks till 150 IU och det har som sagt varit toppen. 10 ägg första gången och 15 andra.

Behåll hoppet!! Det handlar inte bara om dig! Läkarna måste göra ett bra jobb också!!

Tack för uppmuntran! Hur har syskonförsöket gått?
  • MissKS

Länge sen jag var inne här:) Syskonförsöken har gått kasst. Vi har fått ytterligare två missfall och ett MA. Just nu ruvar jag igen och har varit uppe i Falun och gjort en ny IVF. De är lite bättre på upprepade missfall och jag får nu behandling även mot det. Hur har det gått för er här?

• JOHA80

Oj vad jobbigt! Håller tummarna för att denna ruvning går vägen! Vi har inte lyckats än..

• JOHA80

Tack!

Oj, spännande! Hoppas verkligen verkligen att det håller hela vägen!!!

Svar på tråden ICSI 2014