ICSI 2014
Hej alla,
jag är ny här och tänkte kolla ifall det är fler som genomför icsi-försök nu under våren och hur det har gått innan/går för er nu?.
Jag och min sambo är båda 33 år och har ett ICSI-försök bakom oss på grund av manlig faktor (nedsatt antal spermier och nedsatt motilitet). Mina värden såg bra ut men litet förhöjt tsh-värde (3,8), och får därför levaxin. På grund av att jag hade många ägganlag var läkarna rädda för överstimulering och jag fick 112 enheter menopur (korta protokollet), vilket sedan höjdes litet ett par gånger eftersom (tydligen var jag inte är riktigt lika lättstimulerad som de trodde). Jag kommer inte ihåg hur många äggblåsor jag hade, men vet att de växte lite ojämt, var ett antal mellan 10-20 iaf. Endast 5 ägg vid ÄP, och endast ett ägg befruktat med ICSI, som dock delade sig fint. Läkaren som gjorde återföringen lät optimistisk. Testade dessvärre negativt och fick blödning dagen efter testdag.
När jag frågade läkaren nu efter så sa hon att alla ägg var mogna och att labbet inte hade några anmärkningar på dem, men att de däremot hade vissa anmärkningar på spermierna. Nu är det dags för försök nummer 2, inväntar min mens så att jag kan börja spruta igen. Kort protokoll även denna gång, menopur 137 (lite högre än förra gången), orgalutran och sedan lutinus.
Jag är livrädd för att resultatet ska vara lika nedslående nästa gång, och jag är jätterädd för att det är något fel med mina ägg eftersom jag fick så få förra gången. Jag har alltid varit så EXTREMT noggrann med preventivmedel och jag har heller aldrig blivit gravid så jag vet ju inte hur min fertilitet varit tidigare i livet. Jag kanske inte är den sundaste frisksportande renlevnadstypen, men är inte heller åt andra hållet. Har snusat sedan jag var 16, vilket jag först trappade ner och sedan lade av helt med i samband med sprutstart vårt förra ivf. Dricker en del kaffe, vilket jag dock försökt dra ner på till ett par koppar om dagen. Inte överviktig, äter bra och varierad mat, tränar lite för lite men går gärna långa promenader.
Kan man påverka äggkvalitet? Kan antalet ägg/antalet befruktade ägg variera från gång till gång? Påverkar spermiernas kvalitet antalet befruktade ägg lika mycket som äggens kvalitet påverkar hur det går?